Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضایت‌بخش نبودن وضعیت واکسیناسیون در مدارس، تزریق دُز دوم حدود ۱۵ درصد کمتر از متوسط کشوری است، لزوم دراختیار رسانه‌ها قرار گرفتن محتوای مورد نیاز در خصوص اومیکرون و ترخیص ۳۰ بیمار کرونایی از مراکز درمانی از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

شناسایی ۳ مورد اومیکرون در قم 

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم به نقل از سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از شناسایی سه مورد ویروس جهش یافته کرونا به نام اومیکرون در قم خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد هاشمی در این زمینه افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته و انجام تست‌های مخصوص، سه مورد اومیکرون در قم شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: تیم‌های بهداشتی اقدامات لازم را در راستای خدمات‌رسانی انجام داده و از مردم قم درخواست می‌کنیم که همواره مسائل بهداشتی را رعایت و با استفاده از ماسک در راستای سلامت خود بکوشند.

مادر باردار قمی به سویه اومیکرون مبتلا شد

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که مادر باردار قمی به سویه اومیکرون مبتلا شد، گفت: ابتلا به کرونا مختص به گروه سنی خاصی نیست بنابراین دریافت دز سوم واکسن در پیشگیری از ابتلای افراد به این سویه تاثیر گذار است.

معصومه فرشید مقدم بیان کرد: این مادر با علایم لرز، گلودرد و سرفه خشک، به یکی از مراکز منتخب کرونا در استان مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش‌، مشخص شد مبتلا به اومیکرون است.

او افزود: وی سابقه واکسیناسیون کرونا را نداشته و به دنبال شرکت در یک مراسم خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌است.

حدود ۷۰ هزار تَن در قم هر سه دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به استقبال خوب مردم قم از تزریق واکسن کرونا، گفت: روزانه بیش از پنج‌ هزار دُز نوبت سوم واکسن کرونا در این استان تزریق می‌شود و هم‌اکنون مجموع افرادی که هر سه دُز را دریافت کردند حدود ۷۰ هزار تَن است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته در وبینار واکاوی فقهی واکسن کرونا که از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ترتیب یافته بود، افزود: ۶۹ هزار و ۶۵۹ تَن در قم دُز سوم واکسن  کرونا را تزریق کردند.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر واکسن بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: ما ۲ مرجع در جامعه داریم که یکی دینی و دیگری علمی است، که تمام مراجع دینی از جمله حضرات آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، شبیری زنجانی و گرامی و همچنین پزشکان و استان به‌عنوان مراجع علمی واکسیناسیون را انجام دادند.

عدم تکمیل واکسیناسیون ۵۰ درصد دانش آموزان قم 

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور، بیان کرد: هم‌اکنون هیچ شهر با وضعیت قرمز و زرد در کشور وجود ندارد و روند بستری و فوتی‌های کرونایی نیز نزولی است.

محمدتقی سلطانی بیان کرد: با شناسایی موارد بیشتر اومیکرون باید منتظر شیوع و جهش موج ششم این بیماری در سطح کشور باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون، اظهار داشت: میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان قم همچنان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم یادآور شد: واکسیناسیون ۵۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی استان قم هنوز تکمیل نشده و ۶۹ درصد دانش آموزان فقط یک دُز واکسن تزریق کرده‌اند.

سلطانی ابراز داشت: با ادامه وضعیت فعلی و عدم استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم، به‌زودی ممکن است کشور وارد موج ششم کرونا و اومیکرون شود، استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم می‌تواند تبعات موج ششم را تا حدودی کاهش دهد.

تزریق دُز دوم حدود ۱۵ درصد کمتر از متوسط کشوری است

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: تزریق دُز دوم حدود ۱۵ درصد کمتر از متوسط کشوری است و انتظار می‌رود گروه‌های سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

باقر محمودی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به این‌که سویه اومیکرون نسبت به دلتا واگیری سریع‌تر و بیشتری دارد، احتمال می‌رود موج بعدی شیوع بیماری کرونا خیلی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: گرچه ممکن است شدت اومیکرون نسبت به نوع دلتا کمتر باشد، ولی موارد مرگ‌ومیر و بستری در افراد مسن و یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر جلوگیری کنیم.

رضایت‌بخش نبودن وضعیت واکسیناسیون در مدارس 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم‌اکنون در سطح مدارس استان قم تعداد افراد واکسن نزده زیاد است و در مجموع وضعیت رضایت‌بخشی وجود ندارد.

سیامک محبی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی در سالن کرامت استانداری قم، افزود: در یک ماه آینده درصد پایین واکسیناسیون، تجمعات و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اثر خود را در درگیری بیشتر مردم استان با اومیکرون نشان خواهد داد.

وی ابراز کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید اذعان کرد که ۴۰ درصد مردم استان قم از ماسک استفاده نمی‌کنند و از طرفی میزان اطلاعات جامعه بشری از کرونا و اومیکرون بسیار اندک است.

وی با بیان این‌که آستانه حساسیت و آموزش مردم در خصوص سویه اومیکرون باید افزایش یابد، گفت: افزایش درصد واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک و شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند هرم و اوج قله موج ششم بیماری را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

محتوای مورد نیاز در خصوص اومیکرون در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم نیز در این جلسه بیان کرد: در جلسه شورای اطلاع‌رسانی باید از خرد جمعی تمام اعضای این شورا برای اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی کرونا استفاده شود.

مرتضی بابایی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بحران استان هر هفته محتوای مورد نیاز در خصوص کرونا و اومیکرون را در اختیار اصحاب رسانه قرار بدهد.

وی اظهار داشت: بعد از گذشت ۶۱ جلسه از شورای اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی کرونا لازم است تا آسیب‌شناسی از نقاط ضعف و قوت برای برنامه‌های آینده استان انجام بگیرد.

 لزوم اقناع‌سازی واکسن نزده‌ها از سوی رسانه‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه اقناع‌سازی واکسن نزده‌ها دستور کار رسانه‌های قم باشد نسبت به افزایش پوشش واکسیناسیون در مدیریت موج احتمالی سویه اومیکرن تاکید کرد.

سیدموسی حسینی کاشانی هفته گذشته در شصت و یکمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی کرونا در سالن کرامت استانداری، بیان کرد:  باید آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی دقیقی از علت استقبال کم مردم از تزریق دُز سوم در استان انجام و نسبت به اقناع‌سازی بیشتر مردم اقدام شود.

وی  ادامه داد: درصد واکسیناسیون کرونا در قم وضعیت نامطلوبی دارد و باید رویه‌ای در سطح استان در پیش گرفته شود تا نسبت به اقناع‌سازی افراد واکسن نزده به‌صورت لکه‌ای اقدام شود.

حسینی کاشانی تصریح کرد: برای اقناع‌سازی مطلوب جامعه و به‌ویژه افراد واکسن نزده لازم است تا اطلاعات کافی و مورد نیاز در خصوص سویه اومیکرون در اختیار اصحاب رسانه و خبرنگاران قرار داده شود.

ترخیص ۳۰ بیمار کرونایی از مراکز درمانی قم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دهم دی‌ماه جاری، ۳۰ بیمار کرونایی که طی روزهای گذشته در مراکز درمانی این استان بستری شده بودند، به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به دهم دی‌ماه ۲۴ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۹ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه هیچ مورد فوتی کرونا مثبت نداشتیم.

قدیر بیان داشت: در حال حاضر ۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که ۱۲ تَن از آن‌ها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.   

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک»، «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری» توصیه شده است.

شهروندان برای طرح هر گونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم دانشگاه علوم پزشکی واکسیناسیون کرونا شورای اطلاع رسانی مورد نیاز در خصوص استفاده از ماسک سویه اومیکرون بیمار کرونایی مراکز درمانی واکسن کرونا تزریق واکسن ویروس کرونا واکسن نزده هفته گذشته اقناع سازی درمانی قم تزریق د ز استان قم رسانه ها موج ششم د ز سوم ن در قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان