Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:02:08 GMT

برش لیزری یا لیزرکات چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۱۷۴۷

برش لیزری یا لیزرکات چیست؟

برش لیزری یکی از تکنیک‌های نوین و پیشرفته برای کات فلزات است. در واقع به کمک لیزر می‌توان بسیاری از تغییرات را در مدت زمان کوتاه و به شکل دقیق بر روی فلزات مختلف پیاده‌سازی کرد.

معرفی برش لیزری

برش با لیزر برای کات کردن مواد خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد خام ممکن است فلزی یا غیرفلزی مانند چوب، پلاستیک، شیشه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با ضخامت‌های مختلف باشند. در این تکنیک، تمام فرآیند برش متکی بر پرتو لیزر است. زمانی که این پرتو به محل برش برخورد می‌کند، متریال تحت برش گرم می‌شوند و فرآیند تبخیر یا ذوب انجام خواهد شد. در واقع قدرت و توان لیزر تنها بر آن یک نقطه متمرکز شده که قطری کمتر از ۰.۵ میلی‌متر دارد.

نحوه عملکرد برش لیزری چگونه است؟

عملکرد برش لیزری به شکل موضعی انجام شده و این مسئله از انتشار گرما جلوگیری می‌کند. البته بخشی از انتشار گرما به رسانای فلزات مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را کنترل کرد. با این وجود، گاهی اوقات دیگر قسمت‌های فلز نیز تحت تاثیر فشار حرارتی بسیار کمی قرار می‌گیرند.

در اصل، لیزرهای ما از یک منبع لیزر برای تولید جریانی از فوتون‌های متمرکز استفاده می‌کنند و ذوب کردن یا سوزاندن مواد در سطح کوانتومی انجام می‌شود. این مسئله از ظرافت، پیچیدگی و دقت بالای برش لیزری حکایت دارد. اگر چه در گذشته امکان پیاده هر شماتیکی بر روی متریال به‌ویژه فلزات وجود نداشت اما اکنون می‌توان به کمک لیزرکات سایر طرح‌ها را به مرحله اجرا درآورد. برای شروع فرآیند لیزر تنها کافی است طرح مورد نظر را در رایانه بارگذاری کنید تا کار شروع شود.

چرا برش لیزری محبوب است؟

· برش لیزری باعث حرکت فلزات یا سایر مواد نمی‌شود. به همین علت شما در هنگام کار با لیزر نیازی به بستن یا تثبیت فلزات ندارید.

· کرف یا پلیسه به وجود آمده از برش فلزات بسیار کمتر از حد تصور شماست. چون این برش در سطح بسیار باریک و کم سطحی اتفاق می‌افتد.  

· اگر چه سایر دستگاه‌های برش دارای ابزارهایی با مقیاس بزرگ هستند و قرارگیری این ابزارها بر روی فلز فشار زیادی را بر آن تحمیل می‌کند اما لیزرکات، فرآیند برش را بدون هیچ گونه تماسی انجام می‌دهد. از این رو هیچ برخورد و سایشی بین دستگاه و فلز ایجاد نمی‌شود و از آسیب یا تغییر شکل فلز جلوگیری خواهد شد.

با کاربرد لیزرکات آشنا شوید

ممکن است شما به برش لیزری استیل، آهن، آلومینیوم و... نیاز داشته باشید. تمام این فلزات به کمک لیزرکات به‌راحتی در ابعاد و فرم مورد نظر برش داده می‌شوند. برش لیزری در ضخامت‌های متفاوت نیم میلی‌متر تا ۳۰  میلی‌متر انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برش لیزری آهن یا آلومینیوم را نیز در برنامه کاری خود داشته باشید.

عوامل تاثیرگذار در لیزرکات

ضخامت و چگالی از عناصر مهم و تاثیرگذار در لیزرکات هستند. مواد نازک نسبت به مواد ضخیم به انرژی بیشتری برای برش نیاز دارند. در مورد موادی با چگالی کم نیز باید گفت که این نوع فلزات و متریال با انرژی کمتری نسبت به متریال چگال‌تر برش داده می‌شوند. با این حال، زمانی که سطح قدرت لیزر را افزایش می‌دهیم، سرعت برش نیز افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی، لیزرهای CO۲ با طول موج ۱۰.۶ میکرون عمدتاً برای برش مواد غیرفلزی به کار گرفته می‌شوند. برای برش فلزات نیز از لیزرهای CO۲ و فیبر استفاده می‌شود. به‌عنوان یک قاعده کلی برش فلزات نسبت به دیگر مواد به سطح بالاتری از قدرت و توان لیزر نیاز دارد.

جمع‌بندی

برش لیزری فلزات به‌عنوان یکی از تکنیک‌های پیشرفته و فوق‌العاده مورد توجه قرار می‌گیرد. این برش با تمرکز نور لیزر بر روی سطح بسیار کوچک انجام شده و از تاثیر بر دیگر نواحی فلز جلوگیری می‌کند. شرکت سروسازه لیزر در زمینه برش فلزات با لیزر خدمات متفاوتی به مشتریان ارائه می‌کند. این خدمات با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مشتری عرضه می‌شوند.

کد خبر 1588142

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: برش لیزری برش فلزات بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم

فیاض فر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم گفت: با رصد ماموران انتظامی و وصول گزارش کشت خشخاش توسط افرادی با هویت معلوم در یکی از روستا‌های شهرستان یازده هزار بوته خشخاش کشف و معدوم سازی شد.

وی افزود: دستورات قضائی برای ورود به محل و دستگیری متهمان صادر و مقادیر قابل توجهی از گیاه خشخاش به منظور تهیه ماده مخدر تریاک کشف شد. 

او بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر و مشروبات الکلی در هر سطح از تولید، توزیع و مصرف، همواره یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی شهرستان بوده است، چنانچه فرد یا افرادی نسبت به کشت مواد مخدر اقدام نمایند یا زمین و مزارع خود را در اختیار افرادی جهت کشت خشخاش یا شاهدانه برای تولید انواع مواد مخدر قرار دهند، ضمن برخورد قانونی با تمام افراد دخیل در این فرآیند، امکان تعقیب قانونی برای مالک زمین محل کشت هم وجود خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها