Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بعد از اجرای آزمایشی طرح سهمیه بنزین برای هر فرد در کیش و قشم، آرام آرام پرسش‌های مختلفی در مورد آن بیان شد. دولت مصرانه دنبال اجرای آن است و هر بار تاکید می‌کند که هدفش از اجرای این طرح، توزیع عادلانه بنزین است.

کارشناسان اما نقدهای مختلفی را درباره آن بیان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهمی که در این میان مورد نقد قرار گرفته، ایجاد مسیری برای خرید و فروش بنزین برای افرادی است که قصد استفاده از سهمیه خود را ندارند. یک اقتصاددان‌ در گفت‌وگو با یک خبرگزاری عنوان کرده است که حتی اگر بنزین را لیتری ۳هزار تومان کنند و به همه افراد ایرانی نفری ۱۵ هزار تومان یارانه نقدی بدهند، بهتر از این است که شاهد دلال‌بازی و خرید و فروش بنزین باشیم. گفته او و انتقاد به احتمال شدت گرفتن دلالی در خرید و فروش بنزین تنها یکی از نقدهایی است که به این طرح مطرح می‌شود.

اما آنچه دسته دیگری از کارشناسان بیان می‌کنند، اهمیت این طرح به واسطه جلوگیری از قاچاق سوخت است. رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در این رابطه عنوان می‌کند که اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد به معنای دلالی نیست و باید مساله تمرکز آن بر کاهش قاچاق سوخت را در نظر داشت.

 علی شمس اردکانی در این خصوص به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: نباید فرض را بر این گرفت که وارد شدن مردم به معاملات بنزین چیز بدی است. هر کاری ممکن است نتیجه خوب یا بد داشته باشد. به دلیل خونریزی بیمار در عمل جراحی، آن را ممنوع نمی‌کنند. مردم در واقع معامله بنزین نمی‌کنند بلکه حق استفاده از بنزین خود را می‌توانند معامله کنند. یعنی اگر بنزین را مصرف نکرده باشید، بنزین مال شما نیست که آن را بفروشید.

وی ادامه داد: مثلا یک خانواده ۶ نفره را در نظر بگیرید که نه موتور و نه خودرو دارد. برای این خانواده ۶ کارت شخصی سوخت داده می‌شود. برخی ممکن است سهمیه خود را کنار جایگاه به فروش برسانند. در واقع حق مصرف را به فرد دیگر می‌دهند. اردکانی گفت: با چند بانک صحبت کردم. می‌گویند قرار است درگاه مبادله انرژی را روی کارت بانکی افراد اعمال کنند. احتمالا بعد از دو تا سه هفته همه کار کردن با آن را یاد می‌گیرند. در واقع این امکان وجود دارد که درگاهی در بانک‌ها برای آن ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران عنوان کرد: معامله حق استفاده از بنزین درست مثل معامله سکه خواهد بود که فروشنده به دنبال خریدار می‌گردد. ممکن است سقفی برای این معامله از سوی بانک‌ها مشخص شود. اما در هر حال به این معناست که بانک مبادله را انجام می‌دهد.  وی در خصوص تغییر قیمت در این مبادلات به مساله کشف قیمت هم اشاره کرد و گفت: همین معاملات خودش کشف قیمت می‌کند. ممکن است مثلا فردی که پورشه دارد، بخواهد به قیمت بالاتری بنزین را بفروشد.

اردکانی گفت: البته باید این طرح را از زاویه قاچاق سوخت نگاه کرد. قاچاقچیان پول به دست آمده را هم صرف واردات کالاهای قاچاق می‌کنند و از دو زاویه این ضربه را به کشور وارد می‌کنند. سیاست‌های سوختی کشور باید به گونه‌ای باشد که مانع قاچاق شود. به این شیوه می‌توان اقتصاد ملی را اداره کرد. این طرح را سال‌ها قبل من و آقای ترکان درباره سوخت ارائه کردیم که منظور آن جلوگیری از قاچاق بود و حالا دولت به نام خود می‌خواهد آن را اجرا کند.

به گزارش ایسکانیوز، بحث بر سر نحوه اجرای این طرح تازه بنزین بسیار است. مساله‌ای که برخی کارشناسان درباره آن صحبت می‌کنند، شفاف نبودن دولت در اعلام جزئیات اجرای این طرح است که می‌تواند سوءاستفاده‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. هرچند که هنوز برای قضاوت در این رابطه زود است و باید کمی صبر کرد.

سپیده اشرفی کد خبر: 1124030 برچسب‌ها بنزین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی فرمانده انتظامی شهرستان تربت حیدریه گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان در خصوص برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از حسابش بدون اطلاع ، پی گیری موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

 سرهنگ حمیدرضا خوشخو افزود: کارشناسان پلیس فتا با اشراف اطلاعاتی متهم برداشت‌های غیرمجاز را در استان تهران شناسایی و پرونده به صورت نیابتی به دادسرای مربوطه ارسال شد.

سرهنگ خوشخو تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد متهم با راه اندازی یک سایت جعلی و ارسال لینک آن، افراد را به درگاه جعلی هدایت و با در دست داشتن اطلاعات کارت بانکی، وجه را به کارت دیگری منتقل کرده و پس از پی گیری‌های مقام قضایی وجه نقد به صاحب حساب برگشت داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تربت حیدریه در پایان به شهروندان توصیه کرد؛ با مراجعه به بانک یا موسسه‌ای که در آن حساب دارند نسبت به درخواست و فعال‌سازی رمز پویای یک بار مصرف خود اقدام کنند تا از دسترسی مجرمان و هکر‌ها به رمز حساب‌های بانکی جلوگیری کرده و حضوری امن و بی‌خطر در حوزه بانکداری الکترونیک در فضای سایبر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • ◄ رفع مسدودی ۶۰۰۰ کارت سوخت کامیون و اتوبوس
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • حسرت ۵۲ ساله اپه و فلوره ایران برای بازگشت به المپیک
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • دقیقی: دورنمای شمس‌آذر در این فصل گرفتن سهمیه آسیایی بود
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود