Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@09:29:42 GMT

نقش تراکم شهری در افزایش انزوای بشر

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۳۰۸۸

نقش تراکم شهری در افزایش انزوای بشر

گزارش‌ها حاکی است که حدود ۴۵ درصد مردم بریتانیا در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از تجربه تنهایی خبر داده که پنج درصد از آن‌ها نیز این رویداد را به طور شدید در زندگی خود احساس کرده‌اند؛ محققان باور دارند که افزایش فضاهای سبز می‌تواند نرخ تنهایی میان شهرنشینان را به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ انزوای اجتماعی میان بشر را به طور قابل توجهی افزایش داده است به طوری که بیم آن می‌رود تنهایی به روندی دائمی به ویژه میان شهرنشینان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که ترویج کنونی انزوای بشر تا حدی پیش رود که تا سال ۲۰۳۰، اغلب مردم دنیا دست کم برای مدت زمانی کوتاه تنهایی را تجربه کنند مگر اینکه مقامات محلی هر منطقه اقداماتی کارآمد در این زمینه اعمال کنند.

تنهایی اغلب به نوعی پریشانی اشاره دارد که در نتیجه ناهماهنگی میان خواسته‌های یک فرد و روابط اجتماعی او رخ می‌دهد. این رویداد می‌تواند به طور همزمان، جسم و روان فرد تنها را نشانه بگیرد و تبعاتی منفی نظیر افسردگی، گرایش به مصرف مواد مخدر، کاهش قدرت تشخیص و حتی بیماری‌های قلبی را در پی داشته باشد. در واقع، همانطور که آلودگی هوا، چاقی و مصرف مواد مخدر، خطر مرگ افراد را به ترتیب تا ۶، ۲۳ و ۳۷ درصد افزایش می‌دهد، تنهایی می‌تواند مرگ زود رس افراد آسیب‌پذیر را تا ۴۵ درصد بالا ببرد.

بدون شک، پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همگان را به خود درگیر کند اینکه چرا با گذر زمان بر حس تنهایی انسان افزوده می‌شود و چه مولفه‌هایی می‌تواند در تشدید این بحران سهیم باشد؟ اگرچه به نظر می‌رسد مشکلات مالی، اجتماعی و فناوری نقش مهمی در افزایش حس تنهایی میان بشر ایفا کند با این حال، شواهد حاکی است افزایش قابل توجه جمعیت شهرها نیز در پیشبرد این روند سهیم باشد.

افزایش جمعیت جهان و ترویج تنهایی میان بشر

طبق آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی محققان مختلف در سراسر دنیا در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از مردم کره خاکی در شهرها سکونت دارند که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط محققان مختلف، این نرخ تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۶۶ درصد برسد. تا کنون تحقیقات ویژه‌ای در خصوص نقش تراکم شهری بر شیوع بیماری‌های روانی و ترویج تنهایی انجام نشده است با این حال، دور از تصور نیست که فرآیند شهری شدن سهم مهمی در این زمینه ایفا کند.

گروهی از محققان اخیراً با استفاده از یک نرم افزار مخصوص تلفن همراه به بررسی رابطه میان زندگی در شهرهای پرتراکم و نرخ احساس تنهایی در زمان واقعی میان ساکنان پرداخته‌اند. در این نرم‌افزار از تکنیکی تحت عنوان ارزیابی لحظه‌ای اکولوژیک بهره گرفته می‌شود که در آن، به طور اتفاقی پرسش‌هایی برای شرکت‌کنندگان در مورد تجربه کنونی خود ارسال می‌شود و افراد به پاسخگویی به آن‌ها در همان لحظه دعوت می‌شوند. در پرسش‌ها اغلب از مردم خواسته می‌شد موقعیت مکانی خود را ارائه دهند، محیط اطراف خود را توصیف کنند و در مورد حس خود در آن لحظه سخن بگویند. به طوری کلی، ۷۵۶ نفر از سراسر دنیا در این پروژه شرکت کردند که در مجموع ۱۶ هزار و ۶۰۲ پاسخ دریافت شد و البته ۵۰ درصد شرکت کنندگان در بریتانیا و سایرین در اروپا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا سکونت داشتند.

محققان پس از تجزیه و تحلیل پاسخ‌ها به این نتیجه رسیدند که در شهرهایی با تراکم بالا نسبت به سایر نقاط دنیا، حس تنهایی میان مردم حدود ۳۸ درصد بالاتر است.

درست عکس این نتایج در هنگام برقراری تعامل اجتماعی میان مردم اتفاق افتاد به این صورت که افرادی با بیشترین امکان ارتباط با سایر مردمی با ارزش‌ها و سلیقه‌های مشترک نسبت به دیگر شهرنشینان به میزان ۲۱ درصد کمتر احساس تنهایی می‌کردند. این نتایج کیفیت روابط اجتماعی میان مردم را به تصویر می‌کشد و ارتباطی با مدت زمان برقراری تعامل میان آنان ندارد.

بنابراین چنانچه، تنهایی از طریق زمینه‌سازی برای برقراری روابط اجتماعی میان مردم کاهش یابد آنگاه می‌توان از طریق بهبود طراحی شهری به کاهش حداکثری حس تنهایی میان مردم نیز کمک کرد. در واقع، مدیران شهری می‌توانند از طریق توسعه فضاهای عمومی به گرد هم آمدن افرادی کمک کنند که از طرز فکرها و خواسته‌های مشابه برخوردار هستند تا از این طریق به کاهش چشمگیر انزوای ساکنان شهری کمک کنند. این قانون به ویژه در مورد افرادی با ناتوانی جسمی می‌تواند به بهترین شکل ممکن اثر بخش باشد و آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های شبیه به هم سوق دهد که در نهایت تنهایی این جوامع به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این، گسترش فضاهای سبز شهری در پیوند انسان‌ها با طبیعت نقش مهمی ایفا می‌کند که این امر به سهم خود در کاهش انزوای بشر سهیم خواهد بود.

این روزها، تنهایی یک پدیده جهانی به شمار می‌رود که مردم سراسر دنیا را در بر گرفته است با این حال، محققان چنین استدلال کرده‌اند که ساکنان شهرهایی با بیشترین تراکم جمعیت و کمترین فضای سبز ممکن بیش از سایر مردم تنهایی را احساس می‌کنند. در نتیجه، مدیران می‌توانند با بهبود طراحی شهری، امکان برقراری ارتباط معنادار میان ساکنان را افزایش دهند و از انزوای بشر در دنیای تکنولوژیک امروزی بکاهند.

کد خبر 545744

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان کشورهای جهان طراحی شهری افزایش جمعیت تراکم جمعیت شهر متراکم رشد جمعیت تنهایی و انزوا انزوا طلبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اجتماعی میان تنهایی میان انزوای بشر حس تنهایی میان مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۳۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تازه ترین جلسه شورای هنر روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مخدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: سال گذشته طبق گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هنر جزو شوراهای بسیار فعال است که باید به دلیل اهتمام بر این کار از اعضای این شورا و آقای ایمانی خوشخو تشکر کرد.
وی افزود: دستاورد مهم این شورا ابلاغیه‌های متعدد در زمینه حمایت از هنر و اسناد بالادستی مثل ایجاد سند موسیقی است که سال گذشته صورت گرفت.

از فرصت‌ها استفاده نکردیم

رییس شورای هنر گفت: ابلاغ ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق اتفاق مبارکی است؛ استانداران قزوین و یزد، شهرداری مشهد و مسؤولان اصفهان طرح‌هایشان را برای ایجاد مجموعه‌هایی در این زمینه ارایه کردند، البته باید در نظر داشت دستورالعمل این کار برعهده شورای هنر قرار دارد و در حال تنظیم است.

وی افزود: در روزهای گذشته برای شرکت در اجلاسی به باکو رفته بودم، برآوردم از این سفر این است که زمینه حضور جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها وجود دارد و این ضعف ما است که نتوانستیم از این فرصت ها استفاده کنیم.

رییس شورای هنر در مورد نشان خیرین هنر، تصریح کرد: هرچه این امر گسترش یابد می‌توانیم از فضای عمومی برای کمک به جریان هنر و زیرساخت‌های هنری استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اهمیت دوسالانه ونیز، گفت: همیشه در عرصه های فرهنگی هنری این اشکال را داشتیم که ایران ۲ هزار سال پیش را ترسیم می کردیم که باید به این مسأله پرداخته شود؛ اما امروز بحمدالله هنرمندان اصیل جریان انقلاب در این عرصه حضور دارند و انشاالله باعث خیر و برکت بیشتری خواهند شد.

اولویت‌های دستگاه دیپلماسی فرهنگی ایران

اسماعیلی با اشاره به نامه هشت هزار هنرمند تجسمی علیه رژیم صهیونسیتی برای تحریم صهیونیست‌ها، افزود: دانشگاه‌های دنیا نیز به این جنایات واکنش نشان دادند؛ یکی از اولویت های دستگاه دیپلماسی فرهنگی ما تلاش برای انزوای کامل رژیم صهیونسیتی از جشنواره هاست

وزیر فرهنگ گفت: به دلیل جنگ اوکراین، روسیه را از جام جهانی فوتبال و المپیک محروم کردند، حتما باید دستگاه های دیپلماسی ورزشی پی‌گیری این مسأله را در دستور کار قرار دهند؛ باید فضای افکار عمومی دنیا را بر سر این قضیه، حساس نگه داریم و این رویدادها به محلی برای اعتراض به رژیم صهیونسیتی تبدیل شود.

بنیاد رودکی موظف به حمایت از موسیقی سنتی است

رییس‌ شورای هنر در مورد حمایت از موسیقی اصیل ایرانی نیز تصریح کرد: بنیاد رودکی موظف شده در تالار وحدت و رودکی صرفا از موسیقی های سنتی حمایت کند.

گفتنی است، بررسی سند هنرهای نمایشی(تئاتر)» در دستور کار این جلسه از شورای هنر قرار گرفت.

رییس حوزه هنری و نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی

در بخشی از این جلسه محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری در این جلسه با اشاره به برگزاری دوسالانه ونیز، گفت: از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم؛ اتفاقی که در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز رخ داد ارزشمند بود چراکه بعد از سالها به فرزندان هنرمند انقلاب مثل مجموعه حوزه هنری اعتماد شد که این رویکرد برآمده از تفکری است که در دولت سیزدهم وجود دارد.

وی افزود: دوسالانه ونیز یکی از معتبرترین رویدادهای هنری دنیاست. اینکه در چنین رویدادی آنچه در پاویون جمهوری اسلامی عرضه می شود تبیین و ارایه هنرمندانه از مظلومیت کودکان غزه است ارزشمند محسوب می شود. تهیه آثار هنری توسط هنرمندان انقلابی ارزش دوم بود؛ این آثار دی سال قبل در جریان رویدادی در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خلق شده و نتیجه همکاری هنرمندان بود که ارزش سوم محسوب می شود.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی قابل اعتنا بود، افزود: نکته دیگر همبستگی شکل گرفته میان هشت هزار تن از هنرمندان تجسمی بود که به اتفاق نامه ای را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند تا رژیم صهیونسیتی را تحریم کند؛ ولی دبیرخانه این نامه را نپذیرفت. البته رژیم صهیونسیتی در اقدامی پیش‌دستانه پاویون خود را (احتمالا به دلیل واکنش های احتمالی هنرمندان) بسته بود که اتفاقی ارزشمند محسوب می شود.

شصتمین دوره بینال ونیز از ۲۱ آوریل با شعار «خارجی‌ها همه‌جا» با حضور ۹۵ کشور آغاز شد و این تعداد حضور کشورها از زمان بعد از همه‌گیری کووید بی سابقه بوده است. نمایشی (تئاتر)» در دستور کار این جلسه از شورای هنر قرار گرفت.

کد خبر 6098135 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟