Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محققان موسسه علوم پزشکی "توکیو متروپولیتن" در حال کار بر روی ساخت واکسنی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند که نه تنها مصونیت مادام‌العمر در برابر ویروس "SARS-CoV-۲" ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند در دمای اتاق به نقاط دوردست جهان منتقل شود.

 از آنجایی که تعداد موارد ابتلا به عفونت‌های ناشی از سویه "اُمیکرون" در سراسر جهان در حال افزایش است، کشورها ممکن است به زودی با انتخاب دشواری مواجه شوند که طی آن یا باید محدودیت‌های سختی اعمال کنند یا اجازه دهند این سویه در بین مردم شیوع پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسیناسیون شدت بیماری را کاهش می‌دهد، اما در جلوگیری از گسترش ویروسی که سرایت بسیار بالایی دارد، بی‌اثر است.

اکنون از آنجایی که شرکت‌های تولید واکسن برای تولید دوزهای یادآور و تقویت‌کننده خاص برای سویه‌های مختلف این ویروس عجله دارند و این بیماری همه‌گیر وارد سومین سال تقویمی خود شده است، از اخبار مربوط به یک تک واکسن که می‌تواند مصونیت مادام‌العمر ایجاد کند، بسیار استقبال می‌شود.

این واکسن که توسط "میچینوری کوهارا"(Michinori Kohara) و تیم محققان او ساخته می‌شود، از موفق‌ترین واکسن‌های مورد استفاده در تاریخ استفاده می‌کند که واکسن آبله است. این تیم از سویه‌ای از ویروس "واکسینیا" استفاده می‌کند که باعث بیماری نمی‌شود، اما برخی از اجزای پروتئینی آن را با اجزای پروتئینی "SARS-CoV-۲" جایگزین کرده است.

در حالی که ترکیب مجدد پروتئین سنبله با یک مکانیسم متفاوت تحویل، استراتژی رایجی است که این روزها در طراحی واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، "کوهارا" مطمئن است که این واکسن جدید نه تنها می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده قدرتمندی را با تنها یک دوز تولید کند، بلکه باعث ایجاد ایمنی سلولی قدرتمندی نیز می‌شود که محافظت طولانی‌مدت ارائه می‌کند.

"ژاپن تایمز" گزارش داد، آزمایش‌های انجام‌ شده روی موش‌ها نشان داده است که موش‌های واکسینه‌شده سطوح آنتی‌بادی بالایی را برای بیش از ۲۰ ماه برابر با میانگین عمرشان حفظ کردند. در این گزارش آمده است که وقتی دو دوز به فاصله سه هفته از یکدیگر تزریق شد، آنتی بادی‌های خنثی کننده ۱۰ برابر افزایش یافت.

آزمایش‌های مشابهی که روی میمون‌های ماکاک‌ انجام شد، نشان داد که این واکسن آنها را از عفونت محافظت می‌کند، زیرا سطوح ویروس در میمون‌های ماکاک واکسینه‌ شده، هفت روز پس از آلوده شدن آنها به ویروس کرونا کمتر از حد مجاز باقی ماند.

"کوهارا" همچنین می‌گوید که این واکسن مزیت بیشتری را در تولید عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر واکسن‌هایی که مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده‌اند، ارائه می‌کند. وی ادعا کرد که سویه غیر بیماری‌زای مورد استفاده در طراحی این واکسن قادر به تکثیر در پستانداران نیست و عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

محققان این واکسن را در برابر چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا که تاکنون شیوع یافته‌اند، آزمایش کردند و دریافتند که در برابر آنها موثر عمل می‌کند.

"کوهارا" گفت که انتظار دارد این واکسن علیه سویه امیکرون نیز موثر باشد و همچنین اظهار داشت که این واکسن را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد که حمل و نقل و تزریق آن را در کشورهای در حال توسعه با آب و هوای گرمسیری آسان می‌کند.

موسسه علوم پزشکی "توکیو متروپولیتن" تجربه‌ای در زمینه تجاری سازی یک واکسن ندارد و با شرکت داروسازی "نوبل‌فارما"(Nobelpharma) برای انجام آزمایشات بالینی قرارداد امضا کرده است.

انتظار می‌رود فاز اول و دوم آزمایش‌های بالینی این واکسن در سال ۲۰۲۳ آغاز شود و در صورت عدم وجود نگرانی‌های مربوط به کارایی و ایمنی، فوراً یک آزمایش بزرگ‌تر آغاز شود.

"ژاپن تایمز" گزارش داد اگر همه چیز خوب پیش برود، این واکسن ممکن است از سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری در دسترس باشد.

کد خبر 647047 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۳۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!

پژوهشگران می‌گویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید(CO2) به این معنی است که ویروس‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده می‌کنند، بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه موثر برای کم کردن ویروس‌های معلق در هوا باشد.

به گزارش ایسنا، کربن دی اکسید یک عمل کلیدی برای بیشتر زنده ماندن ویروس‌های معلق در هوا و در نتیجه احتمال انتشار بیشتر آنهاست. بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه علمی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی نسبت به آنچه که در ابتدا پیش‌بینی شده بود، باشد.

به نقل از ان‌ای، با ظهور کووید-19، جهان یاد گرفت که بودن در فضای نزدیک با فرد یا افراد دیگر چگونه می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.

اکنون تحقیقات جدید به رهبری پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا یک پاسخی به این پرسش داده است که چگونه و چرا ویروس‌های تنفسی موجود در هوا برای مدت طولانی‌تری در فضاهای بسته باقی می‌مانند. آنها می‌گویند پای کربن دی اکسید در میان است.

آلن هادرل، سرپرست و نویسنده ارشد این مطالعه و محقق ارشد علوم هواپخش در دانشکده شیمی دانشگاه بریستول می‌گوید: ما می‌دانستیم که ویروس عامل کووید-19 موسوم به SARS-CoV-2 مانند سایر ویروس‌ها،  از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم، پخش می‌شود، اما این مطالعه نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در درک ما از این است که دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد و مهم‌تر اینکه چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد.

کربن دی اکسید(CO2) یک شاخص خوب برای سنجش تهویه در یک فضای داخلی است. تعداد افراد در یک اتاق بر غلظت CO2 تأثیر می‌گذارد و از آنجایی که هم کربن دی اکسید و هم ویروس‌های تنفسی دیگر در هوای بازدمی وجود دارند، منطقی است که از غلظت CO2 به عنوان شاخصی برای خطر انتقال ویروس استفاده شود.

در اینجا ما باید کمی عمیق‌تر به بررسی تنفس بپردازیم. PH بالای (قلیایی) بازدم ناشی از ترشحات تنفسی است که از آن منشاء می‌گیرد. به عنوان مثال، بزاق و مایع ریه حاوی سطوح بالایی از بی‌کربنات قلیایی هستند. pH قطرات خارج شده در تنفس با تبخیر بی‌کربنات به گاز CO2 تغییر می‌کند، اما تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت نسبی، اندازه قطرات و غلظت CO2 در محیط قرار می‌گیرد.

از آنجایی که تصور می‌شود PH محرک عفونت‌پذیری ویروس‌های معلق در هوا باشد، پژوهشگران بررسی می‌کنند که آیا غلظت CO2 محیط بر پایداری ویروس‌های موجود در هوا (هوا پایداری) و خطر انتقال آنها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در شرایط همه‌گیری کووید-19 از مانیتورهای سنجش CO2 برای تخمین تهویه ساختمان استفاده شد. هوای معمولی خارج از منزل حاوی حدود 400 قسمت در میلیون(ppm) کربن دی اکسید است. در فضاهای داخلی معمولی و دارای تهویه مناسب، غلظت بین 400 تا 1000 ppm است. در فضاهای دارای تهویه ضعیف، غلظت CO2 می‌تواند از 2000 ppm بیشتر شود و در محیط‌های شلوغ‌تر از 5000 ppm بالاتر رود.

پژوهشگران با تغییر غلظت CO2 در هوا بین 400 ppm و 6500 ppm، ارتباط بین غلظت CO2 و مدت زمانی که ویروس‌های موجود در هوا عفونی می‌مانند را تأیید کردند.

در مقایسه با CO2 معمولی جو که حدود 500 ppm است، افزایش متوسط در CO2 از 400 ppm به 800 ppm در محدوده یک اتاق با تهویه خوب منجر به افزایش قابل توجهی در هواپایداری ویروس برای همه سویه‌های ویروس SARS-CoV-2 از جمله دلتا، بتا و اومیکرون پس از دو دقیقه شد. ضمن اینکه تفاوتی در میزان عفونت و سرایت‌پذیری بین 800 و 6500 ppm مشاهده نشد.

افزایش غلظت CO2 عمیقاً بر سرایت‌پذیری SARS-CoV-2 در طول زمان تأثیر گذاشت. در مقایسه با هوای معمولی، زمانی که غلظت کربن دی اکسید 3000 ppm بود (مشابه غلظت یک اتاق شلوغ) ویروس‌ها پس از 40 دقیقه تقریباً 10 برابر بیشتر عفونی باقی ماندند.

هادرل می‌گوید: این رابطه روشن می‌کند که چرا رویدادهای اَبَرپخش‌کننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند. PH بالای قطرات بازدمی حاوی ویروس SARS-CoV-2 احتمالاً عامل اصلی عفونت است. CO2 هنگامی که با قطرات برهمکنش می‌کند مانند یک اسید عمل می‌کند. این باعث می‌شود که pH قطرات کمتر قلیایی شود و در نتیجه ویروس درون آنها با سرعت کمتری غیرفعال شود.

خوشبختانه توصیه پژوهشگران برای کاهش عفونت ویروسی یک توصیه ساده است.

هادرل می‌گوید: به همین دلیل است که باز کردن یک پنجره یک استراتژی کاهش موثر است، زیرا هم از نظر فیزیکی ویروس را از اتاق خارج می‌کند و هم باعث می‌شود قطرات هواپخش برای ویروس سمی‌تر شوند.

با توجه به تمرکز جهانی بر کاهش CO2 جو که دانشمندان اقلیم پیش‌بینی می‌کنند در دهه‌های آینده به بیش از 550 ppm افزایش یابد، پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آنها پیامدهای گسترده‌تری دارد.

هادرل می‌گوید: بنابراین، این یافته‌ها پیامدهای گسترده‌تری نه تنها در درک ما از انتقال ویروس‌های تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همه‌گیری‌های آینده را تشدید کند، دارد.

وی افزود: داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO2 در جو می‌تواند با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!