Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی بهره برداران، تعیین حدود مراتع برای ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار از مهم ترین اهداف اجرای طرح ممیزی مراتع است.
وی بیان کرد: مدت چرای دام، ظرفیت مراتع، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و ایجاد تعادل بین دام و مرتع از مهم ترین راهکارها در زمینه مدیریت بهینه مراتع به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظری اظهار داشت: ۱۷۵سامانه عرفی مرتعی در شهرستان گچساران تاکنون ممیزی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران افزود: با اجرای طرح ممیزی مراتع از تخریب و تجاوز به  اراضی ملی و  سوءاستفاده  برخی از متخلفان در این اراضی ملی و مراتع طبیعی جلوگیری به عمل می‌آید.

نظری ابراز کرد: ظرفیت استفاده از مراتع گچساران براساس ممیزی ها و کارشناسی های انجام شده ۱۷۳هزار و ۱۷۴ واحد دامی است.

وی افزود: بیش از ۲ هزارو ۴۲۶ مرتعدار بهره بردار و فعال صنعت پرورش دام که دارای پروانه چرا هستند می توانند از مراتع شهرستان بهره برداری کنند.

نظری یکی از مهم ترین چالش های حوزه مراتع در گچساران را چرای غیرمجاز دام عنوان کرد و افزود: با همکاری انجمن مرتع داری گچساران درصدد هستیم تا در زمینه کنترل و پیشگیری از چرای غیرمجاز دام گام های بیشتری برداریم.

وی بیان کرد: طرح مدیریت چرا در۳۰۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان همزمان با ورود عشایر به مناطق قشلاقی اجرا شده است.

نظری ابراز کرد: حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک) و فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ورود دام سبک مازاد عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی منطقه نیز می شود.

وی تأکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد و با معرفی به مراجع قضایی پروانه بهره برداری از مراتع آنان باطل خواهد شد.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

برچسب‌ها مراتع گچساران منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع گچساران منابع طبیعی مراتع گچساران منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • (ویدئو) چرای گوسفندان در دشت لاله‌های واژگون
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت