Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا وفایی، مسوول بیماری‌های واگیر استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: به دومین سالگرد این پاندمی نزدیک می‌شویم که با جامعه بشری خیلی بازی کرده، هر وقت احساس کردیم فروکش کرده باز موج بعدی آغاز شده و هر وقت اعلام کردیم موج بعدی می‌آید اینطور نشد.   

وی ادامه داد: این موضوع صاحب‌نظران علم همه‌گیرشناسی را به چالش کشیده، این خصلت خانواده کرونا ویروس‌ها است که با آنفلوآنزا تفاوت دارند، این ویروس باتوجه به خصوصیات ساختاری نزدیک به ۲ سال است جامعه بشری را به بازی گرفته اگر چه هزاران بار روش‌های پیشگیری و مراقبت و اقدامات مورد نیاز صحبت شده ولی هنوز مساله مرتفع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وفایی بیان داشت: بعد از اتمام موج پنجم که مرداد و اوایل شهریور رو به اوج بود سپس روبه نزول رفت، روند نزولی از بابت مرگ و میر و بستری هنوز هم ادامه دارد، هنوز شواهدی از بروز موج ششم مشاهده نمی‌شود، این شواهد بر اساس آمار بستری‌ها و فوت سنجیده می‌شود، در مسیر نزولی موج پنجم هستیم و شواهد حاکی از موج ششم در منطقه ما نیست.

مسوول بیماری‌های واگیر استان اصفهان افزود:  ویروس بخاطر برخی خصوصیات از جمله بزرگی قطعه ژنتیکی که داخل آن است، جهش می‌کند، جهش ها در جوامعی اتفاق می‌افتد که گردش ویروس آزادانه انجام می‌شود، یعنی پوشش واکسیناسیون کم است و مردم زیاد مبتلا می‌شوند، ویروس که در می‌چرخد فرصت تغییر و تبدیل پیدا می‌کند.

وی با بیان این که شناسایی این جهش‌ها موضوع دیگری است، تصریح کرد: وقوع جهش در جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که پوشش واکسیناسیون کم است، اما شناسایی جهش‌ها در مناطقی اتفاق می‌افتد که امکانات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته داشته باشند، جهش‌ قابل ملاحظه را سازمان بهداشت جهانی VOC می‌گوید، یعنی جهشی که نگرانی را به سمت خود جذب می‌کند.

امیکرون بیشترین جهش را در بین سویه‌ها داشته است

وفایی با اشاره به این که یکی از بیشترین جهش‌ها را در بین سویه‌ها امیکرون داشته، عنوان داشت: این موضوع باعث شده امیکرون بسیار مسری‌تر باشد و شکی در این نیست، ویروسی با این قدرت انتشار در سطح طبیعت جایگزین رقبا می‌شود، برخی جاها مانند امریکای جنوبی اعلام کردند که چون آمار مثبت‌ها بالا رفت ولی بستری‌ها بالا نرفت پس به نظر می‌رسد از نظر بالینی به نسبت مبتلایان خفیف‌تر است. 

مسوول بیماری‌های واگیر استان اصفهان با بیان این که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تمام انواع کرونا می‌تواند منجر به ابتلای شدید و مرگ شود، ادامه داد: وقتی به شکل طوفانی شدت مبتلایان زیاد شد، تعداد بستری ها هم زیاد خواهد شد، تدابیر برای مقابله هم هنوز واکسن زدن و تزریق دز سوم است.

وی در خصوص آمار تزریق واکسن در علوم پزشکی اصفهان، خاطر نشان کرد: ۴۵۰ هزار نفر سومین دز را تزریق کردند، جمیع افراد ۱۸ سال به بالا نزدیک به ۳ میلیون ۹۰۰ هزار نفر است، که تمام آن‌ها ۲ دز تزریق نکرده‌اند، روزانه حدود ۱۸ هزار نفر برای دز سوم مراجعه داریم که استقبال از ۲ دز اول بهتر است.

وفایی در خصوص آمار تزریق واکسن در استان بیان داشت: ۸۴ درصد مردم بالای دوازده سال یک دز واکسن را زدند و نزدیک ۷۴ درصد ۲ دز زده‌اند، در خصوص دانش‌آموزان در همین حدود است، خانم‌های باردار از حدود ۳۲ هزار نفر حدود ۲۳ هزار نفر واکسن دریافت کردند.

مسوول بیماری‌های واگیر استان اصفهان خاطر نشان کرد: بین ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار نفر بالای ۱۲ سال داریم که هنوز اصلا واکسن نزدند که این نقطه آسیب پذیری است، این‌ها بین حدود ۵ میلیون نفر در استان خطرناک هستند، هر وقت سیتی اسکن بیماری را دیدیم که ریه را درگیر کرده واکسن تزریق نکرده، واکسن‌ها واقعا از درگیری ریه جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص کیت‌های تشخیص امیکرون عنوان داشت: تعدادی کیت پی‌سی‌آر امیکرون از وزارت بهداشت دریافت کردیم و روی تعداد منتخب نمونه‌ها تست می‌کنیم،  مثلا مریض‌ها از یک خوشه باشند، چند نفر در یک مدرسه مبتلا شده باشند، بیماران نقص ایمنی،کسانی که از مبتلا شدنشان به کرونا کمتر از ۳ ماه گذشته، چند گروه منتخب هستند؛ هدف شمردن تعداد اومیکرونی‌ها نیست، چون نه از لحاظ قرنطینه در منزل تفاوت دارد نه توصیه‌های بهداشتی به بیمار و خانواده متفاوت است.

وفایی با بیان این که  از نمونه‌های افراد علامت‌دار که به دست ما می‌رسد ۱۰ درصد مثبت می‌شود، ادامه داد: این‌ها سایر عوامل بیماری‌زا هستند که ایجاد بیماری های تنفسی می‌کنند، منتها احتمالا کرونا نیستند، بسیاری از این‌ها آنفلوآنزا است، کروناهای غیر کوویدی، ولی از نظر درمان‌های علامتی و استراحت در منزل تفاوتی نمی‌کند، افراد تا یک روز بعد از بهبودی جدا باشند تا دیگران را مبتلا نکنند.

برای دز سوم همان واکسن قبلی را دریافت کنید

مسوول بیماری‌های واگیر استان اصفهان در خصوص نوع واکسن دریافتی دز سوم گفت: قاعده واکسیناسیون به این ترتیب است که هر کس هر واکسنی ۲ دز قبلی را زده، سومی هم همان واکسن را بزند، فقط اسپوتنیک چون دز سوم ندارد باید آسترازنکا یا پاستوپلاس تزریق کنند، کسانی هم که آسترازنکا زده‌اند به همین ترتیب است‌.

وی در خصوص طرح شهدای سلامت عنوان داشت: طرح شهدای سلامت در ستاد استانی به دلیل روند کند واکسیناسیون تصویب شد، از اول آذر اجرا شد و هنوز هم متوقف نشده، با همکاری‌هایی که انجام شد به طور متوسط ۸ درصد به پوشش واکسیناسیون اضافه شده و از این بابت از تمام عزیزان که مشارکت کردند تشکر می‌کنیم.

وفایی در خصوص تشکیل ستاد‌ها نوروزی اظهار داشت: ویروس دائم در حال تغییر است و بارها غافلگیر شدیم، ستادها تشکیل شده ولی تصمیم گیری در خصوص کم و کیف مسافرت‌ها زود است، واکسن زدن کامل باید شرط لازم برای هرگونه اقدامات نوروزی باشد و اگر مقدور باشد کنترل‌های جاده‌ای، واکسیناسیون باید محور تصمیم‌گیری‌ها باشد.

جامعه دچار یک خوش‌خیالی شده

در این نشست، شیری، مسوول اداره آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها، اواخر دی یا اوایل بهمن امکان دارد با موج ششم روبه‌رو شویم، بنابه روندی که این بیماری در کشورهای غربی داشت و به صورت انفجاری پخش شد ممکن است این اتفاق برای ماهم بیفتد پس عقل حکم می‌کند آمادگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: جامعه دچار یک خوش خیالی شده که کرونا تمام شده، مردم ماسک نمی‌زنند و در اماکن شلوغ حضور پیدا می‌کنند، مردم باید بدانند گرچه زندگی این چنین سخت است ولی باید عادت کنیم با این بیماری زندگی کنیم، همانطور که به سرماخوردگی و آنفلوآنزا عادت کردیم.

شیری با اشاره به این که دو موضوع باعث نگرانی است، خاطر نشان کرد: یکی خریدهای شب عید و دیگری دید و بازدیدها، دیگر نمی‌شود مسافرت‌ها مثل گذشته باشد و تجمعات مانند قبل باشد، این خطر هنوز تمام نشده است.

مسوول اداره آموزش سلامت معاونت بهداشتی در خصوص این که چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند، عنوان داشت: اولین مورد کسانی هستند که واکسن نزده‌اند، دو دز واکسن حدود ۲۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، ۳ دز واکسن ۷۵ تا ۸۰  درصد ایمنی ایجاد می‌کند پس بین کسی که دو دز تزریق کرده تا سه دز بسیار تفاوت است.

وی در همین خصوص ادامه داد: مورد بعدی زدن ماسک است، این ویروس به سلول‌های راه‌های هوایی بیشتر حمله می‌کند تا سلول‌های بافت‌های تحتانی ریه، بنابراین زدن صحیح ماسک بسیار حائز اهمیت است، کسی که ماسک می‌زند باید رعایت کند که ماسک صحیح زده شود، در فضای بسته از دو ماسک استفاده کنید،رعایت تهویه فضاهای بسته بسیار حائز اهمیت است، چند ساعت یک بار پنجره را باز کنید، اگر از پنکه استفاده می‌کنید باید به سمت در باشد.

انتهای پیام/63126/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: سویه اومیکرون هزار نفر زده اند جهش ها دز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادین ترزیچ: برای موفقیت مقابل پاری سن ژرمن، باید نمایشی بهتر نسبت به رویارویی قبلی‌مان داشته باشیم

از گفته‌های ترزیچ پیداست که دورتموند تقریبا با تمام قوا، به مصاف نماینده فرانسه می‌رود. 

ادین ترزیچ، سرمربی دورتموند، روز سه شنبه اعلام کرد که مارسل زابیتسر و دونیل مالن به احتمال زیاد برای بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاری سن ژرمن آماده خواهند بود.

طرفداری | به گزارش خبرگزاری رویترز، دورتموند همچنین از بازگشت امره جان و یان ماتسن از محرومیت بهره‌مند خواهد شد. زابیتسر که به مدت چند روز به دلیل بیماری از میادین دور بود و مالن که از مصدومیتی که در بازی‌های ملی ماه گذشته متحمل دچار آن شده بود در حال بهبود است، به تمرینات بازگشته‌اند.

ترزیچ گفت:

مارسل و دونیل هر دو در تمرینات شرکت کردند. انتظار داریم که فردا در دسترس باشند. مارسل احساس بهتری دارد و ما به او با فرمی که پیش از بیماری‌اش داشت، در بازی فردا نیاز داریم.

دورتموند، قهرمان لیگ قهرمانان سال 1997، در مرحله گروهی نیز با پاری سن ژرمن روبرو شد. تیم فرانسوی با نتیجه 2-0 در پاریس پیروز شد و سپس در دورتموند به تساوی 1-1 رسید.

ترزیچ در ادامه گفت:

در بازی برگشت می‌شد فهمید که ما درس‌هایی را از بازی اول یاد گرفته‌ایم. حالا به نظر می‌رسد پاری سن ژرمن در این فصل در اوج خود قرار دارد و آن‌ها در سال ۲۰۲۴ تنها یک شکست داشتند و نتایج خوبی کسب کرده‌اند. ما باید نسبت به آن بازی در دورتموند عملکرد بهتری از خود نشان دهیم. ما مطمئن هستیم که این عملکرد را فردا و هفته آینده در پاریس نشان خواهیم داد. هدف آشکار ما این است که فردا بعد از بازی، مزیتی کوچک به دست آوریم. می‌دانیم که برای رسیدن به رویای خود باید حداقل 180 دقیقه در بالاترین سطح بازی کنیم.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • ادین ترزیچ: برای موفقیت مقابل پاری سن ژرمن، باید نمایشی بهتر نسبت به رویارویی قبلی‌مان داشته باشیم
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران
  • سپهرزاد: کنار گذاشتن من بدون اطلاع قبلی زیبنده دوومیدانی نیست/ حسین رسولی از بی توجهی‌ها دلخور است
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور