Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@14:07:24 GMT

کرونا ساختار ریه را تغییر می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۴۴۴۴

کرونا ساختار ریه را تغییر می‌دهد؟

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که آسیب‌های ناشی از کووید-۱۹ می‌توانند ساختار ریه را تغییر دهند.
ناطقان: آسیب‌های شدید ریوی ناشی از بیماری‌هایی مانند کووید-۱۹، به ترمیم غیر طبیعی سلول‌های بنیادی منجر می‌شوند و ساختار ریه را تغییر می‌دهند. ترمیم نابه‌جای سلول‌های بنیادی در واکنش به آسیب می‌تواند از بازیابی عملکرد طبیعی ریه جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





کووید-۱۹ ساختار ریه را تغییر می‌دهد!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو، از مدل‌های سلول‌های بنیادی استفاده کرده‌اند تا یک مسیر جدید جدید سلولی را آشکار کنند که در ریه‌های آسیب‌دیده در اثر کووید-۱۹ و بیماران مبتلا به "فیبروز ریوی ایدیوپاتیک" (idiopathic pulmonary fibrosis) دیده می‌شود.

 به نقل از "دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو" (UCSF)، این پژوهش، نقشه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند به درک کردن این که ریه‌های آسیب دیده چگونه می‌توانند تغییر یابند و زخمی شوند، کمک کند. همچنین این پژوهش، یک مسیر احتمالی را برای معکوس کردن ترمیم سلول‌های بنیادی به شکل غیر طبیعی نشان می‌دهد.

این موضوع پیشتر پذیرفته شده بود که ظرفیت ترمیم سلول‌های بنیادی کیسه هوایی، در موش‌ها و انسان‌ها به طور مشابهی عمل می‌کند. پژوهشگران به طور غیرمنتظره‌ای دریافتند که نوع انسانی این سلول‌ها موسوم به "hAEC2s" بر خلاف همتایان خود در موش‌ها، با سرنخ‌هایی از فیبروبلاست‌های پاتولوژیک متمایز می شوند. تجزیه و تحلیل این سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی، وجود انواع سلول‌های منتقل‌شده و زیرمجموعه‌های سلول پایه را نشان داد که پیشتر در ریه افراد مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک شناسایی شده بودند.

پژوهشگران با استفاده از یک بستر ارگانوئیدی جدید توانستند سلول‌های بنیادی غیرطبیعی را که در موارد آسیب شدید کیسه هوایی دیده می‌شوند، مدل‌سازی کنند.

"تین پنگ" (Tien Peng)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نخستین باری که تغییرات سلول‌های hAEC2 را دیدیم، آن قدر برای ما جالب بود که فکر کردیم فقط یک خطا است اما بررسی دقیق این مسیر جدید، بینش عظیمی را در مورد نحوه بازسازی ریه در واکنش به آسیب شدید و مسیری احتمالی را برای معکوس کردن آسیب ارائه کرد.

این پژوهش، زمینه را برای بررسی‌های آینده به منظور شناسایی اهداف درمانی که ممکن است به پیشگیری از آسیب شدید ریوی کمک کنند یا به معکوس کردن آن بپردازند، فراهم می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Cell Biology" به چاپ رسید.
منبع: ایسنا برچسب ها: کرونا ، ساختار ، ریه ، ناطقان ، تغییر ، سلول

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کرونا ساختار ریه ناطقان تغییر سلول ساختار ریه را تغییر سلول های بنیادی کووید ۱۹ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سابقه‌ای از میدان مغناطیسی زمین را کشف کرده‌اند که قدمت آن به ۳.۷ میلیارد سال قبل می‌رسد.

در مورد منشاء میدان مغناطیسی سیاره زمین که ساکنان خود را از بمباران بی‌امان ذرات باردار ساطع شده از خورشید محافظت می‌کند، بحث‌های مختلف و بلند مدتی وجود دارد.

بدون سپر محافظ زمین که همان میدان مغناطیسی آن است، ذرات باردار یا باد خورشیدی، جو زمین را از بین می‌بردند.

پژوهشگران برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در منطقه ایسوآ (Isua) واقع در گرینلند بررسی کردند.

یافتن شواهدی از منشاء میدان مغناطیسی

بازسازی میدان مغناطیسی زمین تا به امروز چالش برانگیز بوده است، زیرا فرآیند‌های مختلف زمین‌شناسی معمولا نشانه‌های حفظ شده را تغییر می‌دهند.

جالب اینجاست که کمربند بالاپوسته‌ای (Supracrustal Belt) ایسوآ استثنا‌هایی دارد. این کمربند بر پایه یک پوسته قاره‌ای قوی تشکیل شده است که سنگ‌ها را از فعالیت‌های زمین‌ساختی شدید و تغییر شکل محافظت می‌کند.

سنگ‌هایی که در این منطقه یافت می‌شوند راز‌هایی درباره استحکام و پایداری خود دارند. این به این دلیل است که ذرات آهن می‌توانند مانند آهنربا‌های ریز عمل کنند و شدت میدان مغناطیسی را در طول فرآیند تبلور سنگ حفظ کنند.

طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، سنگ‌هایی که قدمت آنها به ۳.۷ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد، قدرت میدان مغناطیسی حداقل ۱۵ میکروتسلا داشتند. جالب اینجاست که این میزان شدت در مقایسه با امروزه که قدرت میدان مغناطیسی سنگ‌های امروزی ۳۰ میکروتسلا است، قابل توجه است.این کشف اولین تخمین از شدت میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند.

کلر نیکولز پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: استخراج سوابق قابل اعتماد از سنگ‌هایی با این قدمت بسیار چالش برانگیز است و دیدن سیگنال‌های مغناطیسی اولیه هنگامی که این نمونه‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردیم، واقعاً هیجان‌انگیز بود. این یک گام واقعاً مهم رو به جلو است، زیرا ما سعی می‌کنیم نقش میدان مغناطیسی باستانی را در زمان پیدایش حیات روی زمین تعیین کنیم.

احتمال محافظت از اشکال اولیه حیات

یافته‌ها نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی زمین در طول میلیارد‌ها سال نسبتاً ثابت مانده است. این ثبات، نقش مهمی در پیدایش و تکامل حیات در سیاره ما داشته است.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که باد خورشیدی احتمالاً در دوران باستان بسیار قوی‌تر بوده است. با گذشت زمان، تقویت میدان مغناطیسی زمین ممکن است سطح زمین را از باد خورشیدی محافظت کند.

در نتیجه، اشکال اولیه حیات می‌توانستند امنیت موجود در اقیانوس‌ها را رها کرده و به سطح مهاجرت کنند.علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بر توسعه جو ما نیز تأثیر گذاشته باشد.

این امر توسط انجماد هسته آهنی مایع زمین هدایت می‌شود. با این حال، تخمین زده می‌شود که هسته زمین تنها یک میلیارد سال پیش شروع به سخت شدن کرده است که به این معنی است که فرآیند‌های مختلفی قبل از این مرحله وجود داشته است.

در بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران آمده است: درک بهتر قدرت باستانی و تغییرپذیری میدان مغناطیسی زمین به ما کمک می‌کند تا تعیین کنیم که آیا میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ای برای میزبانی حیات در سطح سیاره و نقش آنها در تکامل اتمسفر، حیاتی هستند یا خیر.

این یافته‌ها در مجله Geophysical Research منتشر شده است.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه