Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:13:34 GMT

۲ هزار و ۵۰۰ محله هدف احیا و بهسازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۵۴۴۵

۲ هزار و ۵۰۰ محله هدف احیا و بهسازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آئینی بعد از ظهر شنبه در سفر به اردبیل و بازدید از محلات، حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی اردبیل اظهار کرد: به عنوان اولین سفر اردبیل را مقصد بازدید خود قرار دادیم و قرار است به صورت منظم و مرتب پیگیری‌ها در احیا و بازسازی بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی به انجام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: موفقیت در این عرصه نیازمند جلب مشارکت همه دستگاه‌هاست که انتظار می‌رود با احیای ستاد استانی احیا و بازسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بتوانیم طرح‌های مورد نظر را به سرانجام برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این زمینه انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از آب، برق، گاز و مخابرات بتوانند زیرساخت‌های لازم را انجام داده و شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش ورزشی، بهداشتی و خدماتی باشیم.

آئینی افزود: در کنار تشکیل مرتب جلسات ستاد بازآفرینی شهری سعی بر این است تا طرح توسعه تحول اجتماعی محلات نیز اجرایی شود که در این ساختار مردمی تلاش می‌کنیم ۲ هزار و ۵۰۰ محله را که در محدوده بافت فرسوده و تاریخی قرار دارند، احیا و بهسازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: قرار است در این محلات خانه‌های هلال، امداد، خانه شهر و سایر خانه‌های متناسب با ارائه خدمات به مردم راه‌اندازی شود که بیش از ۱۶۰ خانه را شامل می‌شود.

آئینی ضرورت حمایت از ساختارهای مردمی را در محلات با هدف ساماندهی فعالیت‌ها در جنبه‌های معیشتی، اشتغال و نوسازی کالبدی یادآور شد و اضافه کرد: در این ساختار انتظار می‌رود بسیج مردمی و حرکت جهادی شکل گرفته و خود خیرین و گروه‌های توانمند وارد کار شوند.

وی اولویت دولت سیزدهم را ساماندهی حاشیه‌نشینی بیان کرد و ادامه داد: باید ساکنان این محلات از زندگی مناسب بهره‌مند شوند چرا که شایسته نیست در نظام اسلامی برخی از افراد در محلات حاشیه‌نشین و غیررسمی در خانه‌ها و منازل نامناسب و حتی کپرنشین سکونت داشته باشند.

آئینی بیان کرد: ما تلاشمان بر این است تا در کنار بهبود معیشت مردم به اشتغال ساکنان این مناطق و محلات نیز کمک کنیم تا به دور از شعارزدگی بتوانیم در عمل در خدمت ساکنان این مناطق باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی دیگر از اولویت‌های شرکت بازآفرینی شهری توجه به ساخت واحدهای مسکونی با دوام در قالب طرح تولید یک میلیون نهضت ملی مسکن اعلام کرد و گفت: باید در طراحی‌ها در این محلات به نحوی عمل کنیم تا خانه‌های مستحکم و مقاوم ساخته شده و تحویل ساکنان این مناطق شوند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در بافت تاریخی شهرها نیز نگاه ویژه‌ای داریم که در ۴۶ شهر کشور ۲۴ هزار هکتار بافت تاریخی وجود دارد که قطعاً سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این مناطق با رویکرد اقتصادی به نتیجه خواهد رسید.

آئینی با استقبال از طرح‌های ابتکاری در بهبود سیما و منظر شهری به ویژه در محلات با بافت تاریخی و فرسوده افزود: قطعاً به احداث پارکینگ و ساخت فضاهای تفریحی توجه جدی داریم و انتظار می‌رود با الگوهای مناسب طرح‌های مطلوبی را اجرا کنیم.

وی محدود بودن اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری را یادآور شد و خاطر نشان کرد: اگر به استان اردبیل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اختصاص می‌یابد باید ستاد بازآفرینی استان و شهرستان به نحوی برنامه‌ریزی کند تا چرخش این منابع در طرح‌های توسعه‌ای و اجرا شده به نحوی باشد که به صورت مستمر این منابع صرف کارهای زیربنایی و خدماتی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اضافه کرد: در استان اردبیل می‌توانیم طرح‌های الگویی و پایلوتی را به شکل مطلوب اجرایی کنیم تا در سایه آن بتوان در سطح کشور این طرح‌های اجرا شده را به شکل گسترده عملیاتی کرد.

کد خبر 5389413

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت وزیر راه و شهرسازی سکونتگاه های غیر رسمی بافت فرسوده بافت تاریخی ستاد ملی بازآفرینی شهری برق گاز پروژه های نیمه تمام دولت سیزدهم حاشیه نشینی نهضت ملی مسکن 9 دی قاسم سلیمانی بوشهر ویروس کرونا دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه سفر رئیس جمهور به قم سیدابراهیم رئیسی آمار کرونا گرگان حماسه نهم دی ماه فتنه 88 عکس استانها شرکت بازآفرینی شهری انتظار می رود خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو

محله دروازه ری قم که خاستگاه ۱۲۸ شهید و بزرگانی همچون سردار موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی بوده، این روزها در انتظار پوشیدن لباسی نو بر تن کهنه و زخم خورده خویش است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، ری، تهران، ساوه، اصفهان، کاشان؛ از هر سوی که زائران برای تشرف به حرم مطهر بانوی کرامت قصد ورود به شهر قم را داشتند، باید از دروازه‌ای در باروی شهر وارد می‌شدند که به «دروازه ری» معروف بود.

دروازه ری که احتمالاً کهن‌ترین دروازه قم قبل از احداث جاده ناصری از مسیر علی‌آباد به قم و شاهراه ارتباطی شهر با ری و تهران محسوب می‌شده، تا سال ۱۳۲۱ هنوز پابرجا بوده است.

اگر در اسناد تاریخی که جست‌وجو کنید، المان هویتی دروازه ری را خواهید دید. یک بنای ساده و گنبدی که نشان از تاریخ پرفرازونشیب شهر قم دارد و کاروان‌های اهل دانش و زیارت در سفر به قم را به سمت این شهر راهنمایی می‌کرده است.

محله دروازه ری و نوبهار (چاله کاظم) پیش‌ازاین، مزرعه سعدآباد را در خود داشت و مقبره «خواجه اباصلت» از یاران امام رضا (ع) را در خود جای داده بود که هنوز هم وجود دارد.

از جمله ازدست‌رفته‌های محله دروازه ری می‌توان به «گذر ری» اشاره کرد که جایش در محله خالی است. این گذر سه یا چهارطاق چشمه‌ای داشته که به میدان کهنه و پامنار متصل می‌شده است. گفته می‌شود گذر حدود ۴۰ سال پیش تخریب شده و موجب شده است شکل و شمایل کنونی این محله چندان تاریخی و هویتی نباشد.

از پیشه‌های قدیم مردم این محل که در گذر هم نشانی داشت، می‌توان به نمک‌کوبی اشاره کرد. اهالی معاصر این محله هرچند آثاری از برج و باروی دروازه ندیده‌اند، اما زیبایی گذر و گاراژی که اتوبوس‌های راه پیموده از دشت مسیله به آن وارد می‌شد را به خاطر می‌آورند.

این محله تا سال‌ها در برزخی از دشت‌های سرسبز و باغات انگور و کوره‌های آجرپزی محلات مجاور قرار داشت، گویی دروازه‌ای میان بهشت و جهنم بود. در بیرون گذر هرچند شهر تا سال‌ها در حال تغییر و گذر از سنت به مدرنیسم بود، اما قطار مدرنیسم دیرتر و ناقص‌تر به دروازه ری رسید و غبار فرسودگی را بر تن این محله برجای گذاشت.

مهم‌ترین مشکل محله ناتمام ماندن خیابان و ترافیک ناشی از آن است که به تعبیر اهالی، محله را شبیه به مناطق جنگ‌زده کرده است. حداقل می‌شد از این بناهای تخریب شده به عنوان فضای عمومی استفاده کرد.

احمد اشعری، کارشناس حوزه شهرسازی از جمله کسانی است که روی مشکلات محله دروازه ری کار علمی انجام داده است و آن را از نظر گونه بافت‌شناسی «بافت ناکارآمد میانی» دسته‌بندی می‌کند.

به گفته وی، محله دروازه ری در خط مرزی بافت تاریخی ۳۰۰ هکتاری قم قرار دارد که در گذشته اراضی کشاورزی و کوره‌پز خانه بوده، اما از سال ۱۳۳۵ به تدریج سکونت در آن اتفاق افتاده است.

محله دروازه ری بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت دارد و چهار هزار خانواده در آن زندگی می‌کنند. ۲۵ درصد ساکنان محله دروازه ری، از اتباع هستند.

محور این محله در طرح تفصیلی، چهار طبقه دیده شده و قرار است انواع کاربری‌های خدماتی در آن لحاظ شود. این خیابان هم‌اکنون ۶۴ نوع فعالیت اقتصادی و خدماتی را در خود جای داده است و بخشی از این فعالیت‌ها نیز سازگاری مناسبی با محله ندارد.

این کارشناس حوزه شهرسازی معتقد است برای مرهم گذاشتن بر این زخم نیمه‌باز باید پروژه تملک خیابان دروازه ری را تکمیل کرد، اما در عین حال باید تلاش کنیم تا کارکرد محلی و انسجام اجتماعی در این محله حفظ شود.

اشعری با اشاره به وجود فضاهای بلاتکلیف در محله و در جریان تملک نیمه‌تمام بدنه خیابان، می‌گوید: با هزینه اندک می‌توان این فضاهای بلاتکلیف را به مکانی برای توقف اهالی تبدیل کرد.

وی با اشاره به وجود بعضی کاربری‌های ناسازگار در این محله عنوان می‌کند: با تملک چند پلاک می‌توان برای اهالی مسکن تولید و الگوی صحیح توسعه محله را تدوین کرد.

از جمله پیشنهادهای مشاور برای این محله، تملک آب‌انبار حاج رئیس به‌عنوان یک عنصر هویتیِ واقع در آن و اضافه کردن یک عنصر دروازه‌ای در محل طاق قدیم برای ارتقای هویت محلی بود که با پای‌کار نیامدن اداره کل میراث فرهنگی، معطل مانده است.

این کارشناس شهرسازی معتقد است یک سری از کاربری‌های ناکارآمد همچون مصالح‌فروشی و حمام متروکه در این محله باید برای تأمین خدمات عمومی به کار گرفته شود.

فرایند اجرایی شدن بازآفرینی محله دروازه ری تا امروز بدون تغییر در این تصمیم‌گیری پیگیری شده است، اوایل سال ۱۴۰۲ شهردار قم اعلام کرد که این پروژه در اولویت تملک با همان عرض ۱۸ متر است.

محمدحسین علی‌اکبری، مدیر منطقه یک شهرداری قم، مرداد سال گذشته در توضیح مشکلات و چالش‌های بازگشایی محله دروازه ری به ریزدانگی املاک این محله اشاره کرد که توافق با مالکان را دچار مخاطره می‌کند.

مساحت پایین املاک تجاری و کوچک بودن آن‌ها یکی دیگر از معضلات تملک در این پروژه است، چراکه این املاک وسیله امرارمعاش اهالی است، اما ارقام تملک به نحوی نیست که ملک تجاری دیگری جایگزین آن شود، از طرفی بسیاری از ملک‌ها جنوبی‌ساز یا به صورت مشاع است که فرایند تملک را دچار چالش می‌کند.

از طرفی به گفته این مسئول شهرداری قم، بخشی از این محله در بافت تاریخی قرار دارد و بهسازی آن نیازمند مشارکت سازمان میراث فرهنگی است.

با این همه تاکنون نزدیک به ۴۰ قطعه در محله دروازه ری تملک و تخریب شده و جدول‌گذاری و ساخت محور نیز در حال انجام است. گام بعدی احداث مرکز فرهنگی و فضای سبز کوچک این محله توسط شهرداری قم است که می‌تواند امید را به رگ‌های محله بازگرداند.

مدیر منطقه یک شهرداری قم در پاسخ به ابهاماتی درباره عرض محور دروازه ری، عرض ۱۸ متری را مصوبه طرح تفصیلی شهر قم می‌داند که با توجه به قرار گرفتن نیمی از محله در محدوده بافت تاریخی، شهرداری بر سر اجرای همین مقدار نیز با سازمان میراث فرهنگی دچار چالش است.

آذرماه سال ۱۴۰۲ بود که دفتر تسهیل‌گری محله دروازه ری تشکیل و در مسجد این محله جلسات با اهالی برگزار شد. مفهوم احداث دفتر تسهیل‌گری این است که بهسازی یک محله را تنها کالبدی نبینیم بلکه باید به مسائل اجتماعی و اقتصادی به‌صورت توأم با موضوعات کالبدی و عمرانی توجه کرد.

در روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که نشان دهنده ادامه تملک و تخریب بعضی املاک در مسیر خیابان ۱۸ متری این محله است.

نقش ویژه محله دروازه ری در روزهای دفاع مقدس و تقدیم ۱۲۸ شهید به کشور، حضور مشاهیری همچون امیر موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی و وجود جمع بزرگی از ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ از نقاط قوت و سرمایه‌های اجتماعی این محله است که می‌توان با پررنگ کردن این نقش، به بهبود مشارکت اجتماعی برای حل معضلات آن کمک کرد؛ مسجد فعال و اهالی دغدغه‌مند که روزهای بهتری برای محله‌شان آرزو می‌کنند، از سرمایه‌های ارزشمند این محله است.

یکی دیگر از سرمایه‌ها و دارایی‌های محله، تنوع قومیت‌ها و ملیت‌ها است که می‌تواند فرصت تلقی شود. شبکه خویشاوندی، مهارت‌های فنی، همچنین وجود عناصری همچون آب‌انبار و مسجد از دیگر سرمایه‌های محله است.

پای صحبت قدیمی‌ها که بنشینی، خاطرات جالبی از روزگار گذشته محله دروازه ری دارند. از گاراژی که محل تردد مسافران به قم بود و روستانشینان و عشایر کلکو از دشت مسیله به آن می‌رسیدند. از پرده‌خوانان و پهلوانان که هرازگاهی بساط خود را در میانه محله به پا می‌کردند و بوی نان سنگک تازه و دود کبابی که زیرگذر به مشام می‌رسید.

شاید امروز بخشی از این خاطرات دیگر رنگ‌باخته باشد، اما می‌توان دروازه ری را طوری بازسازی کرد که اصالتش به یادگار بماند و اهالی‌اش همچنان پایبند این محله باشند.

کد خبر 746803

دیگر خبرها

  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده