Web Analytics Made Easy - Statcounter

پناهی گفت: حوزه بهداشت نیازمند توسعه پارک‌های سلامت است و در بودجه ۱۴۰۱ بودجه خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ یونس پناهی معاون وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار برنا در پاسخ به این پرسش که برنامه های وزارت بهداشت برای توسعه و توانمند سازی پارک های سلامت کشور چیست؛ اظهارداشت:  در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بخش مدیریت فناوری وظیفه اش توسعه فناوری در حوزه سلامت هست و همه تحقیقات باید به این سمت و ثروت آفرینی و کارآفرینی باشد و الزاما تمامی  برنامه ها را در این مسیر سوق دادیم و برای تقویت پارک های علم و فناوری برنامه ها و  حمایت های ویژه داریم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حمایت های بودجه ای در این بخش به برنا گفت:  حمایت از طرح های تحقیقات فن آور و تامین بودجه آنها دیده شده و مورد حمایت  وزارت بهداشت هستند و حتی مبلغ قابل توجهی از بودجه به سمت حوزه فناورانه سلامت است.

پناهی ادامه داد: حتی صحبت هایی هم با سازمان غذا دارو شده  که تمام ظرفیت ها به سمت پارک های سلامت و فناوری سوق داده شود.

به گزارش برنا؛ یونس پناهی  که امروز در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سلامت کشور نیز حضور داشت با تاکید بر اینکه ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص نیاز به توسعه پارک های علم و فناوری داریم، گفت: امروزه پارک‌های فناوری سلامت محل تجمع شرکت‌های دانش بنیان شده است که برای حل مشکلات حوزه سلامت گرد هم آمده و ما در کشور نیاز به توسعه پارک‌های علم و فناوری داریم.

وی رویکرد دانشگاه‌ها  در شرایط کنونی را ثروت آفرین عنوان کرد و افزود: اگر به دانشگاه‌ها و روند رشد آنها توجه کنید در گذشته تنها به تدریس علمی افتخار می‌کردند، اما امروزه با گذشت زمان دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دانش مهم است؛ اما کافی نیست و باید به تحقیق و پژوهش نیز بپردازند. بر این اساس دانشگاه‌های نسل اول و دوم به تدریج جای خود را به دانشگاه‌های نسل ۳ دادند که پیوند با صنعت دارند و مسیر تجاری سازی پژوهش‌های علمی را طی می‌کنند.

پناهی با بیان اینکه شرکت‌های حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان‌ها هستند، اظهارداشت:

 هماهنگی برای ایجاد پارک‌های فناوری سلامت و توسعه روابط بین دانشگاه و صنعت  الزامی است و  ما نمی‌توانیم دانشگاه نسل ۳ داشته باشیم و سازمان‌های مربوطه از آن حمایت نکنند.

وی به بازدید امروز خود  از یک شرکت دارویی  در مجموعه پارک فناوری سلامت پردیس اشاره کرد و افزود: با وجود این که این شرکت و شرکت‌هایی از این دست داروهای کلیدی کشور را تولید می‌کنند، اما مشکلاتی را مطرح کردند که نشان دهنده نیاز به حمایت و همراهی سایر بخش‌ها برای رفع آن است.

معاون فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: باید بین حوزه سلامت و سایر حوزه ها ارتباط ایجاد کنیم و  برقراری روابط تجاری و بازرگانی بین حوزه سلامت و حوزه‌های مرتبط را ضروری است و  با وجود این که توجه به تحقیقات و تجاری سازی محصولات حائز اهمیت ب است، اما باید در برنامه‌های پیش رو بین این حوزه و سایر حوزه‌ها ارتباطات قوی ایجاد کنیم.

وی افزود: مثلا اگر می‌خواهیم دارویی را به کشوری صادر کنیم، باید افرادی نافذ و آشنا در منطقه داشته باشیم. باید در آینده در برنامه‌های خود به ایجاد ارتباطات لازم در حوزه سلامت و سایر بخش‌ها از جمله حوزه بازرگانی، صنعت و غیره داشته باشیم که ضمن تولید محصول، مسیر را برای تجاری سازی محصولات خود هموار کنیم.

پناهی عدم توجه و برقراری توازن بین آموزش و نیاز را آسیب زننده دانست و تصریح کرد: چون آموزش ها را متناسب با نیاز انجام نمی‌دهیم سبب شده که برخی افراد در جای خود قرار نگیرند و اکنون افرادی با سطح علمی مناسب نتوانند مفید واقع شوند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، توجه به سه محور کلیدی را ضروری خواند و در تشریح این سه محور گفت: محور اول این است که باید دانشگاه‌ها را به پارک‌های علم و فناوری گره بزنیم، همان پیوند بین صنعت و دانشگاه باید با این مساله رُخ دهد و محور دوم نیز این است که هیچ پژوهشی را شروع نکنیم مگر این که قرار باشد که نیازی را برطرف کند و در نهایت به تولید ثروت منجر شود؛ چون منابع محدودی داریم.

وی ایجاد «تفکر تولید» در بخش‌های مختلف کشور را ضروری خواند و یادآور شد: این تفکر زمانی ایجاد می‌شود که راه‌های رسیدن به تولید را پیدا کنیم و در کنار هم قرار دهیم و شبکه ایجاد کنیم. یعنی هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل نکنیم و از ظرفیت سایر بخش‌ها برای رسیدن به تولید استفاده کنیم؛ چرا که ما به اندازه کافی مرکز تحقیقات، آزمایشگاه، تجهیزات و همه چیز به صورت پراکنده در اختیار داریم که با وصل آنها به یکدیگر می‌توانیم به امکانات مناسب تولید برسیم.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا معاون وزارت بهداشت سلامت تحقیقات و فناوری فناوری علم و فناوری بودجه دارو مشکلات رشد صنعت معاون وزارت بهداشت بودجه ۱۴۰۱ پارک های علم و فناوری پارک های سلامت وزارت بهداشت فناوری سلامت دانشگاه ها حوزه سلامت برنامه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد غلام نژاد، به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق بوده و لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام اسای ، سپتیک، فیبروزیس ، اوتیسم ، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل: سلول‌های بنیادی خون ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی،رتینوپاتی دیابتی ، صرع مقاوم به درمان ، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون ، دیستونی ، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی های عضلانی است.

وی افزود: به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری ایشان از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است (به عنوان مثال: سازمان بیمه سلامت ایران / سازمان تأمین اجتماعی) بیماران مشمول می‌بایست نسبت به ثبت درخواست حمایت و ثبت درخواست بیماران خاص و صعب العلاج با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس‌های ذیل اقدام نمایند.

Bimeh salamat Iranian.ir

Csp.ihio.gov.ir

غلام نژاد اظهار داشت :بیماران جهت بهره مندی از سهم صندوق بیماران و صعب العلاج می‌بایست در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان دار شوند. در صورتیکه بیماری فرد مشمول نشان‌هایی باشد که در سامانه وزارت بهداشت (RDA) ثبت می‌شوند و بیمار درآن سامانه‌ها دارای پرونده باشد نشان به صورت خودکار به فرد منتسب می‌شود . بیماران برای درخواست ثبت نشان می‌توانند وارد سامانه شهروندی شوند. لیست بیماری‌های که در سامانه RDA وزارت بهداشت وجود دارد و از طریق سامانه شهروندی به بیماران منتسب می‌شود شامل : بیماران هموفیلی – تالاسمی – ام اس – سیستیک فیبروزیس- بال پروانه‌ای – اس ام ای (SMA) و اوتیسم است.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: در خصوص بیماری‌های که در حال حاضر امکان ثبت و نشان دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت ندارد در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در این خصوص بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند: ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین و همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری را منتسب می‌کنند.

همچنین به صورت غیر حضوری در هنگام تشکیل پرونده دارویی از طریق سامانه تأیید برخط دارویی استان تهران نشان بیماری قابل انتساب می‌باشد.

پس از انتساب نشان بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره مند می‌شوند. تاکنون در استان تهران ۱۸۳.۷۴۶ بیمه شده نشان دار شده‌اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون می‌باشد.

از این تعداد ۱۰۷ بیماری ۵۳ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت می‌باشند که در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره برداری می‌باشد.

در صورتیکه بسته خدمتی بیماری صعب العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره مند شوند.

در استان تهران تا کنون ۱,۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیدواری وزیر بهداشت به افزایش پرداختی رزیدنت‌ها
  • امیدوارم بتوانیم حقوق دستیاران را به ۲۰ میلیون برسانیم
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • ایجاد سازمان‌های سرمایه‌گذاری مختص پارک‌های علم و فناوری
  • تلاش دانشگاه آزاد برای تبدیل‌شدن به مرکز مهارتی
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند