Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آنچه به عنوان برنامه صحن علنی مجلس در هفته جاری منتشر شده، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نوبت صحن قرار دارد.

به گزارش شرق، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، همان تصمیم مجلس اصولگراست که به گفته حسن روحانی مانع به‌نتیجه‌رسیدن دور قبل مذاکرات وین و ادامه تحریم‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تصویب و اجرای این قانون نه‌تن‌ها تحریم‌ها لغو نشدند بلکه نگرانی‌ها از به‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات در چند ماه، اخیر تورمی کمرشکن را به زندگی مردم تحمیل کرده و بسیاری از تأمین حداقل‌های زندگی خود محروم هستند. در این شرایط همچنان برخی نمایندگان تندرو مجلس به دنبال فشار حداکثری بر تیم مذاکره‌کننده بوده و هستند تا شاید روند مذاکرات را کند کنند.

اواسط شهریور سال جاری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تصویب گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبری و لغو تحریم‌ها توسط سازمان انرژی اتمی خبر داد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود: در جلسه این کمیسیون گزارش کمیته‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران قرائت شد.

به گفته او، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران در ۱۲ آذر سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی موظف به اجرای مفاد آن است؛ منتها طبق کارشناسی‌های مختلف و جلسات برگزارشده با رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و معاونان این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ و نیز ارسال نامه حاوی سؤالات مختلف از آقای علی‌اکبر صالحی، استنکاف وی در امتناع یا ممانعت از اجرای این قانون محرز شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد گزارش کامل این موضوع که به تصویب اعضای کمیسیون اصل ۹۰ رسیده است، جهت قرائت در صحن علنی به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شود.

حال قرار است در صحن علنی مجلس این گزارش قرائت شود؛ آن‌هم دقیقا زمانی که مذاکرات وین در شرایط حساسی قرار دارد و هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات ممکن است منتج به نتایج زیان‌باری برای کشور شود.

درست است که دولت و تیم مذاکره‌کننده تغییر کرده‌اند، اما خط‌و‌نشان بهارستان‌نشینان برای تیم مذاکره‌کننده جدید هم ادامه داشته است. هرچند بخش مهمی از مخالفان تندرو مجلس که مقابل هر نوع توافق برای رفع تحریم‌ها در دولت قبل بودند، این روز‌ها حامی مذاکره و توافق با دنیا شده‌اند، اما فرصت حمله به دولت قبل را هرگز از دست نداده‌اند.

این بار نیز گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در نقد عدم اجرائی‌شدن قانونی که از همان ابتدا بسیاری در تحقق اهداف آن تردید‌های جدی مطرح کرده بودند، به دنبال حمله به دولت قبل است. این در حالی است که با کوبیدن بر طبل اجرائی‌کردن قانونی که از همان ابتدا قرار بود سدی بر مسیر مذاکرات باشد، دولت مورد حمایت مجلس هم با چالش‌هایی جدی مواجه خواهد شد.

همین اواخر آذر بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه نمایندگان این کمیسیون با وزیر امور خارجه گفته بود: از امیرعبداللهیان خواستیم قانون راهبردی لغو تحریم‌ها به‌طور کامل اجرا شود؛ چراکه این قانون برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین است.

عباس‌زاده در ادامه با اشاره به مباحث جلسه مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با معاونان و وزیر امور خارجه گفته است: اصرار اعضای کمیسیون بر این بود که قانون راهبردی لغو تحریم‌ها در حال حاضر به‌طور کامل اجرا شود. نظر آقایان در وزارت امور خارجه هم این است که این قانون به‌طور کامل اجرا شود و آن را یک برگ برنده در دوران کنونی مذاکرات وین می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها منجر به دستاورد‌های مهمی در صنعت هسته‌ای کشور شده است، اظهار کرد: اینکه می‌گویند ایران در مذاکرات هسته‌ای دست برتر ندارد، صحبت درستی نیست. غنی‌سازی هسته‌ای و راه‌افتادن چرخ صنعت هسته‌ای در کشور برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ایجاد یک برتری کرده است. این افزایش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای که این روز‌ها شاهد آن هستیم، با اجرای قانون فوق به دست آمد. این‌ها برگ برنده طرف ایرانی در مذاکرات امسال در وین است که نسبت به سال ۹۳ ایران را در موقعیت برتری قرار داده است.

این را که این قانون راه‌گشا در مذاکرات است یا سدی در این مسیر، زمان مشخص خواهد کرد، اما در همین سیر زمان افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و فشار اقتصادی زندگی بسیاری از ایرانیان را تا نابودی پیش خواهد برد. حال باید دید برای جبران این صدمات، مجلس برنامه حمایتی خواهد داشت یا فقط بر موضع خود در اجرای قانونی که سبب تداوم تحریم‌ها شده است، پافشاری خواهد کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مذاکرات وین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون کمیسیون اصل ۹۰ اجرای قانون مذاکرات وین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۸۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند

اتحادیه اروپا از فیس‌بوک و اینستاگرام به دلیل طیف وسیعی از موارد مشکوک به نقض قانون خدمات دیجیتالی، از جمله عدم اقدامات کافی برای محافظت از کاربران در برابر اطلاعات نادرست خارجی در آستانه انتخابات سراسری این بلوک، تحقیق می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال آغاز مراحل رسمی تحقیقات در مورد این است که آیا «متا پلتفرم» (شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام) قانون خدمات دیجیتال را نقض کرده است یا خیر. این قانون، مجموعه‌ای گسترده از مقررات طراحی شده برای محافظت از کاربران اینترنت و پاکسازی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است.

بروکسل از زمان اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتال در سال گذشته، در حال مقابله با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری بوده و تحقیقاتی را در مورد سایت‌های شبکه اجتماعی تیک‌تاک و ایکس (توییتر سابق) و پلتفرم تجارت الکترونیک علی اکسپرس آغاز کرده است. تیک‌تاک هفته گذشته در برابر فشار اتحادیه اروپا تسلیم شد و پس از اینکه کمیسیون از این پلتفرم درباره یک ویژگی پاداش در اپلیکیشن جدیدش، پاسخ خواست، ویژگی جدید را متوقف کرد.

شرکت متا در بیانیه‌ای گفت: ما یک فرآیند خوب برای شناسایی و دفع خطرات در پلتفرم‌های خود داریم. این شرکت مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار است.

کمیسیون اروپا مشغول بررسی این موضوع است که آیا شرکت متا، برای جلوگیری از گسترش تبلیغات فریبنده، کمپین‌های اطلاعات نادرست و رفتارهای غیراصیل هماهنگ که می ‌واند خطری برای سلامت انتخابات و حمایت از مصرف کننده باشد، اقدامات کافی انجام می‌دهد یا خیر.

مقامات گفتند: به نظر نمی‌رسد این شرکت، مکانیزم موثری برای نظارت بر محتوا از جمله برای تبلیغات ساخته شده با هوش مصنوعی مولد، از جمله دیپ فیک داشته باشد؛ نقصی که به نظر می‌رسد توسط عوامل مخرب برای مداخله خارجی، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا همچنین ظنین است که فیس‌بوک و اینستاگرام ممکن است امکان مشاهده محتوا در فیدهای توصیه‌ای محتوای سیاسی از حساب‌هایی را که حجم زیادی از این دست محتوا را منتشر می‌کنند کاهش دهند و در این باره با کاربران شفاف نباشند که نقض قانون خدمات دیجیتال خواهد بود.

نگرانی سوم این است که شرکت متا، استفاده از ابزاری به نام Crowdtangle را متوقف می‌کند که ابزار مورد استفاده برای رصد انتخاباتی لحظه‌ای مورد استفاده تحلیلگران، روزنامه نگاران و جامعه مدنی است. کمیسیون به متا پنج روز فرصت داده است تا با اطلاعاتی در مورد هرگونه اقدامات اصلاحی که برای جبران این کوتاهی انجام می‌دهد، پاسخ دهد.

با مهیا شدن شهروندان ۲۷ کشور این اتحادیه برای رای دادن به قانونگذاران در ژوئن، مقامات اتحادیه اروپا اقداماتی را برای محافظت از انتخابات انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کمیسیون همچنین در حال بررسی است که آیا مکانیزم متا برای مشخص کردن محتوای غیرقانونی توسط کاربران تحت قانون خدمات دیجیتالی، به حد کافی خوب بوده است، زیرا به این ظنین است که دسترسی به این روش، آسان و کاربرپسند نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس