Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@23:50:05 GMT

راهکار‌های مقابله با ویروس‌های موبایلی

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۸۱۴۲

راهکار‌های مقابله با ویروس‌های موبایلی

ویروس‌های موبایلی همچون کرونا با ورود به بدنه گوشی اختلالاتی ایجاد می‌کنند که گاهی منجر به بستری چند روزه آن می‌شود.

ویروس‌های موبایل با اهداف مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها اطلاعات را از دستگاه‌ها می‌دزدند و برخی دیگر با اهداف تبلیغاتی طراحی می‌شوند. خبر بد این است که برخی ویروس‌های موبایل مدت‌ها در دستگاه شما به فعالیت می‌پردازند بدون اینکه از وجود آن‌ها اطلاع داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با چند روش ساده می‌توانید از شر ویروس‌های موبایلی در امان باشید.

رمزگذاری

اولین راه برای ایمنی بیشتر تلفن همراه شما این است که سیستم عاملی انتخاب کنید که رمزگذاری را پشتیبانی کند و امکانی وجود داشته باشد که بتوانید آن را رمزگذاری کنید. از سیستم‌های عامل Apple ios و Rim Black Berry می‌توان به عنوان سیستم‌عامل مناسب در این زمینه یاد کرد که شما می‌توانید با استفاده از این سیستم‌های عامل و رمزگذاری تلفن همراه خود حتی از دست پیشرفته‌ترین هکر‌ها هم تا حد مناسبی در امان باشید.

فعال کردن کلمه عبور (Pin)

در گام بعدی بی شک فعال کردن یک کلمه عبور (Pin) نخستین اقدام دفاعی برای محافظت از اطلاعات شما خواهد بود. این کار کمک می‌کند که در صورت گم شدن، به سرقت رفتن یا جا ماندن دستگاه از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دست‌کاری محتویات آن درامان باشید. اغلب سیستم عامل‌های موبایل، به طور خودکار داده‌های دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کلمه عبور حذف می‌کنند. این کار در صورتی که رمز گذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد بسیار ارزشمند است، اما برای دستگاه‌هایی که از رمزگذاری بهره می‌برند هم می‌تواند مفید باشد؛ چراکه دادن فرصت نامحدود به دیگران برای حدس زدن کلمه عبور، شانس آن‌ها را بیشتر می‌کند.

فعال کردن از بین بردن خودکار داده‌ها

از بین بردن خودکار داده‌ها در Windows Phone ۷، Ios، Black Berry پشتیبانی می‌شود، اما اندروید برای این کار نیاز به یک برنامه متفرقه دارد. البته باید به خاطر داشته باشید که حتما از تمامی داده‌های خود به طور منظم یک نسخه پشتیبانی تهیه کنید و از راهکاری برای بازیابی داده‌های خود در یک دستگاه جدید بهره‌مند شوید.

ردیابی و مدیریت از راه دور

پیش از اینکه گوشی شما گم شده یا به سرقت برود، باید راهکاری برای ردیابی و مدیریت از راه دور آن داشته باشید. اینگونه راهکار‌ها به شما اجازه می‌دهند که موقعیت دستگاه‌تان را روی یک نقشه مشاهده کنید. حتی هشدار‌هایی صوتی هم برای دیگران ارسال شده و به آن‌ها اعلام می‌کند که چگونه می‌توانند همراهتان را به شما بازگردانند.

علاوه بر این ممکن است با ارسال یک پیغام تصویری به افراد راه‌های باز پس آوردن گوشی شما اعلام شود و به هر صورت به افرادی که گوشی شما را در دست دارند اعلام شود که چگونه می‌توانند آن را به شما برگردانند. نکته جالب‌تر اینکه استفاده از چنین راهکاری به شما اجازه می‌دهد که از راه دور همراه خود را قفل کرده و اجازه دستیابی دیگران به اطلاعات آن را ندهید حتی شما می‌توانید پیش از دسترسی دیگران، اطلاعات خود را از روی گوشی‌تان حذف کنید. اپل برای ios ۴.۲ و نسخه‌های پس از آن یک راهکار رایگان در این زمینه دارد.

برای نسخه‌های قدیمی‌تر ios هم سرویسی با نام Mobile Me وجود دارد. در مورد آندروید هم شما باید از برنامه‌ای متفرقه برای این کار استفاده کنید. درنتیجه شما باید تا جایی که می‌توانید سعی کنید از ارتباطات داده‌ای به جای Wi-fi hotspot‌های ناامن استفاده کنید. اما در صورتی که به استفاده از آن‌ها اصرار دارید باید تا جایی که می‌توانید سعی کنید از نسخه‌هایی که رمزگذاری و احراز هویت X ۱ و ۸۰۲ را فراهم می‌کنند استفاده کنید.

استفاده از Wi-Fi hotspot‌های ایمن

زمانی که شما از Wi-Fi hotspot‌هایی استفاده می­‌‍کنید که رمزگذاری شده نیستند، تمامی ترافیک اینترنت شما از طریق بی­سیم منتقل شده و به راحتی می­‌تواند مورد نفوذ قرار گیرد. مهمترین سایت­‌ها وسرویس‌­ها مانند وب‌سایت­‌های بانکی، معمولا رمزگذاری (HTTPS/SSL) خود را پیاده سازی می­‌کنند که از ترافیک آن‌ها محافظت می‌نماید. ولی اغلب ارائه دهندگان سرویس‌­های ایمیل و بسیاری از سایت‌­های شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام نمی­‌دهند.

در نتیجه شنودکنندگان احتمالا می‌­توانند کلمات عبور و ترافیک مربوط به این سایت‌­ها را جمع آوری نمایند. نسل سوم، نسل چهارم و اغلب ارتباطات داده‌ای سلولی دیگر، معمولا توسط بستر ارتباطی رمزگذاری می­‌شوند. علاوه بر این، استراق سمع بر روی این نوع از ارتباطات چندان معمول نیست. در نتیجه شما باید تا جایی که می‌­توانید سعی کنید از ارتباطات داده‌ای به جای Wi-Fi hotspot‌های ناامن استفاده نمایید. اما در صورتی­که اصرار به استفاده از Wi-Fi hotspot‌ها دارید، از آن‌هایی استفاده کنید که رمزگذاری و احراز هویت ۸۰۲.۱ x را فراهم می‌آورند.

استفاده از آنتی ویروس یا برنامه امنیتی

ویروس‌­ها، بدافزار‌ها و هک بر روی دستگاه‌­های موبایل کم کم در حال تبدیل شدن به یک مساله بزرگ هستند. شما باید یک برنامه امنیتی نصب کنید تا بتوانید از آلودگی و نفوذ جلوگیری نمایید. اغلب راهکار‌های آنتی ویروس، ویژگی‌­های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می­‌دهند که از آن جمله می­‌توان به حذف داده‌ها از راه دور، پشتیبان گیری و تعیین موقعیت مکانی دستگاه اشاره کرد.

شرکت­های AVG و NetQin برنامه‌های امنیتی رایگانی را برای اندروید عرضه کرده اند. شرکت LookOut نیز برنامه‌های رایگانی برای اندروید، BlackBerry و Windows Mobile ارائه کرده است. در میان برخی گزینه‌های تجاری نیز می­‌توان به McAfee WebSecure، Kaspersky Mobile Security و Trend Micro Mobile Security اشاره کرد.

منبع: صدا و سیما

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویروس های موبایلی ردیابی و مدیریت آنتی ویروس ویروس های موبایل استفاده کنید راه دور کلمه عبور ویروس ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۸۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه

مشارکت سیاسی به صورت شرکت در انتخابات، یکی از بارزترین وجوه کنش سیاسی در جوامع است که به علت تاثیرگذاری گسترده در فرایند‌های سیاسی، وضعیت ساخت سیاسی، امنیت، توسعه و رفاه شهروندان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رفتار انتخاباتی یا رای دادن افراد در هر جامعه، تحت تاثیر عوامل متعددی است. در واقع، موقعیت‌ها و شرایط به همراه درک و تحلیل فرد، در نهایت منجر به رفتار یا کنشی می‌گردد که حاصل آن بروندادی به نام رای به سود شخص، حزب یا جریان سیاسی-فکری خاص است.

ترجیحات و تصمیات افراد بیش از هر چیز، تحت تاثیر ساخت‌ها، بافت‌های فرهنگی و اجتماعی، شکاف‌های سنی و جنسی، خصلت‌های ملی، نظام‌های سیاسی، نظام انتخاباتی متفاوت در جوامع متفاوت است. در جوامع سیاسی پیشرفته در سایه وجود احزاب سیاسی نوعی فرهنگ سیاسی مشارکتی مشاهده می‌گردد که شهروندان در آن با آگاهی و به صورت عقلانی وارد مشارکت سیاسی و کارزار انتخاباتی می‌شوند.

در واقع، در این جوامع احزاب سیاسی نقش مهمی در آموزش سیاسی شهروندان و آگاهی بخشی به آنها دارند، در حالیکه در جوامعی مثل ایران که احزاب سیاسی وجود ندارند، فاصله گرفتن از فرهنگ سیاسی مشارکتی و نمود فرهنگ سیاسی تبعی و محدود مشاهده می‌شود که در این راستا چالش‌ها و آسیب‌های زیادی متوجه مشارکت سیاسی شهروندان و به طور کلی توسعه نظام سیاسی می‌شود.

در این زمینه «محمد آریانپور»، «مرتضی اباذری» و «خلیل بهرامی قصرچمی» در پژوهشی با نام «بررسی چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه در نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران» به این مهم توجه کرده و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی و واکاوی قرار داده‌اند که در ذیل مختصری از آن را می‌خوانید:

مسایل مشارکت سیاسی (رای دهندگان)

بومی‌گرایی

یکی از مسائلی که در انتخابات مختلف نمود دارد، این است که شهروندان به این مساله دارند که به کاندیدایی رای بدهند که بومی منطقه آنها است. اگرچه این شاخص را می‌توان در شاخص کلی قومیت‌گرایی بررسی کرد، اما به صورت جداگانه نیز می‌توان به آنها پرداخت.

در جوامع دارای احزاب سیاسی، انتخابات صحنه رقابت سیاسی احزاب برای کسب قدرت است و در حقیقت انتخابات پیروزی یک حزب به شمار می‌رود نه پیروزی اشخاص. برعکس در جوامعی که فرایند توسعه سیاسی کندتر انجام می‌پذیرد، در جریان انتخابات یکی از شاخصه‌های مورد قبول عموم، بومی بودن کاندیدا است.

در ایران در برخی انتخابات به ویژه در انتخابات نمایندگی مجلس هنوز هم رفتار انتخاباتی مبتنی بر ارجحیت مسائلی مانند بومی‌گرایی در برخی نقاط، برای شرکت در انتخابات و رای دادن به کاندیداست و نامزد‌ها در محله و منطقه محل تولد خود، بیشترین آراء را کسب می‌کننددر ایران در برخی انتخابات به ویژه در انتخابات نمایندگی مجلس هنوز هم رفتار انتخاباتی مبتنی بر ارجحیت مسائلی مانند بومی‌گرایی در برخی نقاط، برای شرکت در انتخابات و رای دادن به کاندیدا است و نامزد‌ها در محله و منطقه محل تولد خود، بیشترین آراء را کسب می‌کنند. در این صورت، شاخصه‌های دیگر نماینده مانند تحصیلات عالیه، سوابق خدماتی و سیاسی، وابستگی حزبی و... تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

قومیت‌گرایی

در ایران به طور معمول رای‌دهنده ترجیح می‌دهد به کسی رای دهد که به لحاظ ایدئولوژی و حزبی و به لحاظ قومی، زبانی و مذهبی به او نزدیک باشد. به عنوان نمونه برخی شهر‌ها از نظر بافت اجتماعی دارای چندین ایل و طوایف مستقل است و بیشتر جمعیت شهر یا استان ترکیبی از ایلات و قبایل مختلف است. این مساله روی انتخابات نیز تاثیر داشته است. به نظر می‌رسد که تعصبات قومی و قبیله‌ای در چنین مراکزی به ویژه در انتخابات نمایندگان مجلس تاثیر به سزایی دارد.

کمبود اطلاعات و آگاهی سیاسی

به دلیل فقر اطلاعات در مورد انتخابات و ابعاد آن، رفتار‌های معلق در بین رای دهندگان بسیار زیاد است، زیرا فرد نه از حقوق خود در انتخابات آگاه است و نه بازیگران انتخاباتی را می‌شناسد. همچنین همیشه در تلاش است در لحظات پایانی اطلاعاتی کسب کند. در این شرایط، مکانیسم‌هایی هستند که با دادن اطلاعات نه چندان صحیح این خلا اطلاعاتی را پر می‌کنند. گاهی نیز فقط با صرف مهر خوردن شناسنامه‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و معمولا آراء باطله به صندوق می‌ریزند یا به خیل کسانی می‌پیوندند که از پا صندوقی‌ها برای رای دادن کمک می‌خواهند.

مسایل مشارکت سیاسی (کاندیداها)

تعدد ثبت نام‌کنندگان

یکی از معیار‌های آزاد و عادلانه بودن انتخابات به مقررات ناظر بر امکان نامزدشدن افراد در انتخابات برمی‌گردد. شاید تصور شود که در این زمینه وضعیت مطلوب این است که یک رقابت آزاد و بدون نظارت میان همه متقاضیان شرکت در انتخابات برقرار شود، زیرا در این صورت، حداکثر قدرت انتخاب به رای‌دهندگان داده می‌شود و آنها می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از افراد و افکار دست به انتخاب بزنند، اما واقعیت این است که قانون‌گذار همان قدر که باید دغدغه مشارکت و رقابت گسترده و حداکثری را داشته باشد، باید به مشکلاتی که از رهگذر تعداد زیاد داوطلبین گریبانگیر رای‌دهندگان و نهاد‌های نظارتی و اجرایی انتخابات می‌شود، نیز توجه کند.
قانون‌گذار همان قدر که باید دغدغه مشارکت و رقابت گسترده و حداکثری را داشته باشد، باید به مشکلاتی که از رهگذر تعداد زیاد داوطلبین گریبانگیر رای‌دهندگان و نهاد‌های نظارتی و اجرایی انتخابات می‌شود، نیز توجه کند

احتمال فقدان صداقت در گفتار کاندیدا‌های انتخاباتی

تمام تلاش کاندیدا‌ها این است که نظر رای دهندگان بیشتری را جلب کنند. در کلان شهر‌ها که وسعت جغرافیایی سبب کاهش تعاملات اجتماعی نزدیک و مستقیم شده، تبلیغات ابزار مناسبی برای شناخت کاندیدا‌ها است. همچنین تبلیغات به کاندیدا‌ها اجازه می‌دهد خود را به عنوان افرادی مطلوب به گروه‌های مختلف اقتصادی- اجتماعی معرفی کنند.

نبود فرصت‌های برابر برای تبلیغ

یکی از مواردی که باعث می‌شود مشارکت عاقلانه و منطقی در حوزه نامزد‌های انتخاباتی صورت نگیرد این است که بسیاری از افراد شایسته و دارای صلاحیت به دلایل مختلف از جمله دلایل اقتصادی، توان شرکت در انتخابات را ندارند و حتی اگر فرصت مشارکت را بیابند توانایی تبلیغات در برابر رقبای ثروتمند خود را ندارند، چرا که یکی از چالش‌های انتخاباتی خریدن رای در مناطقی از کشور است.

همچنین ممکن است نامزد‌های انتخاباتی زیادی دارای تمکن مالی باشند ولی صلاحیت و شایستگی احراز این جایگاه را نداشته باشند. بر این مبنا یکی از چالش‌های اساسی این است که فرصت‌های برابری برای تبلیغات وجود ندارد.

راهکارها:

با توجه به مسایل و چالش‌های مطرح شده در انتخابات، راهکار‌هایی مانند اطلاع رسانی و آموزش سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی، پاسخگویی دولتمردان و رفع نیاز‌های مردم، تبیین میانی دینی و گسترش آن در جامعه، ایجاد ضوابطی برای احراز شایستگی کاندیدا‌های انتخاباتی و معیار‌های سختگیرانه‌تر در مرحله ثبت‌نام و نظارت دقیق و عادلانه بر تبلیغات پیشنهاد می‌شود.
همچنین دولت‌ها باید بکوشند با کار فرهنگی و آموزش، زمینه را برای مشارکت سیاسی و انتخاباتی آگاهانه و عقلایی فراهم سازند و با نظارت‌های دقیق در انتخابات ملی، توانایی، دانش و بینش، راستگویی و درست‌کرداری، تجربه، آشنایی به مسائل جهانی، واقع گرایی، استواری و بردباری نامزد‌ها را تحت مدیریت و راستی آزمایی قرار دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند