Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: با درآمد‌های ریالی و مشکلات و معضلات اقتصادی مردم، نمی‌توان از آن‌ها توقع افزایش نرخ بنزین داشت، افزایش سرانه درآمد افراد برای اینکه نرخ‌های بین المللی حامل‌های انرژی را پرداخت کنند یک شرط مهم است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اجرای طرح اعطای سوبسید بنزین به صورت ریالی به ازای هر فرد چه جزیی از دارندگان خودرو به شمار برود یا نرود در دو جزیره کیش و قشم درست یا غلط به موضوع افزایش نرخ بنزین در افکار عمومی دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایشی که سوابق خوشی در سال‌های گذشته در بحث تورم تحمیلی به کالا‌ها و خدمات و متعاقب آن تنش‌های اجتماعی نداشته است. براساس تاریخچه افزایش نرخ حامل‌های انرژی و آنچه در اقتصاد و اجتماع ایران رقم زده گفتگویی با مدیر اسبق امور بین الملل وزارت نفت داریم برای آگاهی از پیش نیاز‌های اجرای طرح مورد نظر در اعطای یارانه بنزین و افزایش نرخ بنزینی که تا کنون مقامات دولتی آن را تکذیب کرده اند و رئیس جمهور نیز روز گذشته تاکید کرد که برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین وجود ندارد.


سید محسن قمصری؛ کارشناس انرژی و مدیر اسبق امور بین الملل وزارت نفت در گفتگو با دانشجو نظر خود را درباره توزیع یارانه بنزین در دو جزیره قشم و کیش بیان کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل و اهدافی که دولت برای اختصاص یارانه بنزین به مردم اعم از دارندگان اتومبیل، یا افرادی که یک اتومبیل هم ندارند بیان کرده، توزیع عادلانه سوبسید بنزین است. با توجه به اینکه برخی از مردم دارای چند خودرو هستند، برخی مالک یک خودرو هستند، اما برخی حتی یک خودرو هم ندارند لذا در اعطای سوبسید بنزین توزیع عدالتی صورت نگرفته است.

وی در این باره توضیح داد: دولتمردان معتقدند تا کنون عملا ثروتمندان از سوبسید‌های داده شده بیشترین منفعت را برده اند اعطای یارانه بنزین به همه‌ی مردم حرکت به سمت عدالت محوری است. البته این یک تحلیل است که سعی می‌کند با این رویکرد اعطای یارانه نقدی به همه مردم را توجیه کند، اما اینکه متعاقب آن روی افزایش نرخ بنزین تاثیر می‌گذارد یا خیر، اینکه دولت برای کاهش موج تورمی ناشی از این موضوع تمهیداتی اندیشیده یا خیر نیز محل بحث است که آیا در وضعیت کنونی اقتصادی و معیشتی جامعه شدنی است، در این موضوع تحلیل‌ها و کار کارشناسی شده‌ای ارائه نشده است.

کارشناس ارشد انرژی در پاسخ به این سوال که آیا مشابه چنین طرحی در کشور‌های دیگر اجرا شده گفت: تا کنون نشنیده‌ام که دولتی به مردم سوبسید بنزین بدهد. در سایر کشور‌ها به دلیل باز بودن اقتصاد و اینکه همه نرخ‌ها به صورت آزاد حساب می‌شود، ضمن اینکه درآمد‌های مردم نیز بالاست و منطبق با سرانه درآمد جامعه نرخ انرژی حساب می‌شود طرح‌هایی مثل آنچه ما در کشور اجرا می‌کنیم عملیاتی نشده است. به نظر می‌رسد دولت برای کسب نتایج اینکه این طرح قابلیت تعمیم دادن به کل کشور را دارد یا ندارد آن را در دستور کار در دو جزیره کیش و قشم قرار داده تا با بررسی نتایج نقاط قوت و ضعف مانع بی عدالتی سوبسیدی‌ای شود که در کشور شکل گرفته است.

معاون اسبق امور بین الملل وزارت نفت در خصوص افزایش پنج برابری نرخ بنزین که برخی قیمت آتی بنزین را در این حول و حوش عنوان می‌کنند گفت: در صورتی که با اجرای این طرح نرخ بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان در آینده یعنی به میزان نود درصد قیمت خلیج فارس برسد، طبیعی است باید منتظر آثار تورمی در اقتصاد باشیم. مگر اینکه دولت پیش از شروع کار طرح‌های تکمیلی را رقم زده باشد که مردم تحت فشار تورمی آسیب نبینند.

وی در این باره با ارائه راهکار گفت: افزایش سرانه درآمد افراد برای اینکه نرخ‌های بین المللی حامل‌های انرژی را پرداخت کنند یک شرط مهم است. با درآمد‌های ریالی و مشکلات و معضلات اقتصادی مردم دولت نمی‌تواند از آن‌ها توقع افزایش نرخ بنزین براساس نرخ‌های بین المللی را داشته باشد چرا که تبعات تورمی این موضوع در عرصه‌های مختلف کشور را درگیر می‌کند.

قمصری در ادامه توضیح داد: به غیر از افزایش سطح درآمد افراد و ایجاد اشتغال برای برخورداری همه مردم از درآمد مکفی، لازم است دولت در نرخ وسایل حمل و نقل عمومی بازنگری‌های اساسی داشته باشد، به این معنا که قیمت بلیط اتوبوس، مترو و نرخ تاکسی‌ها نباید افزایش بیابد. اصل کار یعنی کنترل فشار تورمی این موضوع روی بخش‌های مختلف اقتصادی و تبعات اجتماعی آن اصل مطلب است. چرا که اگر دولت بدون بستر سازی با تاکید بر موضوع عدم برخورداری ثروتمندان از یارانه‌های بنزین و حامل‌های انرژی افزایش قیمتی را کلید بزند، نه تنها طبقه محروم جامعه برخوردارتر نمی‌شوند، بلکه تبعات جانبی اجتناب ناپذیری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود که بحران و شوک آور خواهد بود، بنابراین پیش از کلید زدن این طرح‌ها تمام برنامه تکمیلی باید اجرا و عملیاتی شده باشد.

قمصری در ادامه خاطر نشان کرد: بدون شک با گران شدن نرخ بنزین همه کالا‌ها و خدماتی که به مردم ارائه می‌شود گران می‌شود. از این رو دولت بدون بررسی‌های اصلی و بستر سازی‌های مناسب که مطالعات فراوانی می‌خواهد، نباید این کار را کلید بزند. اگر ایران کشور کوچکی بود با درآمد سرانه بالا شاید کلید زدن افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی و رساندن آن به قیمت‌های جهانی راحت‌تر بود.

کارشناس مسائل اقتصادی در این باره افزود: به دلیل وسعت کشور و مباحث اقتصادی که کشور را به شدت دچار معضلاتی اساسی کرده به این بهانه که نرخ بنزین و حامل‌های انرژی در کشور‌های توسعه یافته حتی کشور‌های همسایه بین المللی است نمی‌توان قیمت‌ها را بالا برد. اقتصاد دولتی ما با اقتصاد آزاد کشور‌هایی با اقتصاد باز بسیار متفاوت است. اقتصاد ایران به شکل عجیبی با سوبسید عجین شده است. تغییر قیمت حامل‌های انرژی بدون برنامه ریزی همه جانبه ظرف مدت کوتاهی تورم شدیدی به اقتصاد وارد می‌کند، درحالی که برای اجرای چنین طرح بزرگی در اقتصاد ایران باید آنقدر بستر‌ها آماده باشد و صبر اجتماعی ایجاد شده باشد که دولت در یک دوره بلند مدت بتواند اقتصاد را با تاکید بر افزایش اشتغال و درآمد سرانه مردم از سوبسیدی و دولتی خارج کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نرخ بنزین سهمیه بنزین عدالت سوبسید بنزین تورم افزایش نرخ بنزین حامل های انرژی امور بین الملل یارانه بنزین سوبسید بنزین بین المللی کشور ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

ایلنا نوشت: فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشورهای دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالاها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902069

دیگر خبرها

  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند