Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی» در گزارشی تمرکز دولت جدید آمریکا بر چین و روسیه و ایران به عنوان تهدیدات اصلی ایالات متحده را نشانه‌ای از سیاست خارجی منسوخ و تاریخ مصرف گذشته ایالات متحده آمریکا توصیف کرد.

در مقدمه این گزارش، به یادداشت اخیر «فردریک کمپ» تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی در وبگاه شبکه آمریکایی «سی ان بی سی» اشاره شده است که در آن تأکید شده بود ایالات متحده قصد دارد در سال ۲۰۲۲ بر چالش‌هایی که از سوی چین و روسیه و ایران می‌آید، تمرکز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه تحلیلی مدرن دیپلماسی با اشاره به تمرکز دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بر سه کشور روسیه، چین و ایران به عنوان تهدیدات اصلی و مهم آمریکا نوشت که درست کردن یک «محور شرارت» دیگر که در حال تقابل با آمریکا است، همیشه پرخطر و اغلب گمراه کننده است.

آن طور که در این گزارش آمده است، چالش‌هایی که هر یک از سه کشور روسیه، چین و ایران برای آمریکا به همراه دارد، متفاوت است.

بر اساس این گزارش، چالش روسیه تقریباً منحصراً نظامی و ژئوپولتیکی است و از رقابت تسلیحات اتمی راهبردی تا درگیری نظامی مستقیم یا غیرمستقیم مسکو در مناطقی مانند سوریه، اوکراین یا لیبی متغیر است.

با این حال آن طور که در این گزارش آمده است، چالش چین برای آمریکا بیشتر اقتصادی و فناوری است و از ماشین سازی پیشرفته گرفته تا رقابت در هوش مصنوعی متغیر است.

مدرن دیپلماسی در گزارش خود سپس به موضوع ایران اشاره کرد و نوشت که مسئله برنامه هسته‌ای ایران نیز در حقیقت معضلی است که خود آمریکا با تصمیم به خروج یکجانبه از برجام در می ۲۰۱۸ به وجود آورده است.

این گزارش همچنین ادامه می‌دهد که تشدید رقابت ژئوپولتیکی در دنیای مدرن، هر چقدر هم که واقعی باشد، نمی تواند بسیاری از مشکلات جهانی را که برای ایالات متحده و دشمنان راهبردی آن مشترک است، نادیده بگیرد.

این وبگاه سپس توضیح داد که اگر روابط بین آمریکا از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر به عنوان یک بازی حاصل جمع صفر تلقی شود، چطور جهان می‌تواند با موضوعات تروریسم بین‌المللی، مهاجرت فرامرزی، تغییرات اقلیمی و موارد مشابه کنار بیاید؟

این گزارش سپس با تأکید بر لزوم همکاری آمریکا با رقبایش در برخی زمینه‌ها ادامه داد که بدون مشارکت روسیه، هیچ معماری امنیتی قابل اعتمادی در اروپا نمی‌تواند ایجاد شود و تداوم یابد. هیچ اکوسیستم اقتصادی قوی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بدون مشارکت چین نمی‌تواند کار کند.

این وبگاه تحلیلی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد که چالش اصلی برای آمریکا از درون خود این کشور بیرون می‌آید و ایالات متحده به شدت نیاز دارد تا زیرساخت‌های و سیستم‌های آموزشی و بهداشت عمومی خود را به روز رسانی کند.

این گزارش در ارتباط با مشکلات داخلی آمریکا توضیح داد که کسری بودجه ایالات متحده و بدهی‌ ملی این کشور از سقف عبور کرده است. تورم در آمریکا بالاتر از هر مقطعی در قرن فعلی است و اعتماد عمومی به نهادهای دولتی همچنان پایین است و رضایتمندی از دولت بایدن نیز چندان بالا نیست.

این گزارش درباره افزایش تفرقه در آمریکا نوشت که یکسال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، جامعه آمریکا به شدت در مورد برخی از مهم‌ترین مسائل توسعه ملی همچنان اختلاف نظر دارند.

این گزارش با اشاره به وضعیت نامساعد در جامعه آمریکا که چالش اصلی واشنگتن محسوب می‌شود، ادامه داد، این وضعیت ناگوار، پیامدهای مستقیمی بر جایگاه آمریکا در جامعه بین‌المللی دارد: یک آمریکای غیرمتحد و درگیر تفرقه نمی‌تواند برای طولانی مدت یک سیاست خارجی ثابت را دنبال کند که هم موافقان و هم مخالفان ایالات متحده در خارج از این کشور بتوانند آن را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.

مدرن دیپلماسی با اشاره به این موارد نوشت، آن اندازه که ایالات متحده به خود ضرر می‌زند، رقبای خارجی این کشور در جایگاهی نیستند که به این کشور آسیب بزنند.

طبق این گزارش، در قرن ۲۱، تأکید بیش از اندازه بر رقبا یک مفهوم منسوخ در سیاست خارجی است و سیاست خارجی هوشمند باید به جای تمرکز بر رقبای خارجی بر مشکلات بین‌المللی متمرکز شود.

این گزارش ادامه می‌دهد، روسیه ممکن است بخشی از مشکل ایالات متحده در اوکراین باشد، اما احتمالاً بخشی از راه حل ایالات متحده در منطقه قطب شمال است.

طبق این گزارش، چین اگرچه یک رقیب سرسخت برای آمریکا در تولید خواهد بود، اما احتمالاً شریک استراتژیک ایالات متحده و مشتری این کشور در بخش انرژی باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، کشورهایی مانند ترکیه، هند یا حتی آلمان و فرانسه می‌توانند متحدان مهمی در برخی زمینه‌ها باشند، در حالی که در برخی زمینه‌های دیگر همچنان رقیب محسوب می‌شوند.

مدرن دیپلماسی با اشاره به این موارد در پایان نتیجه‌گیری کرد که تمامی بازیگران سیاست بین‌الملل باید رویکرد مشکل محور را برای امور بین‌المللی به کار گیرند اما ایالات متحده به عنوان یک کشور پیشتاز در جهان، مسئولیت ویژه‌ای در به کارگیری این رویکرددر سیاست خارجی خود دارد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: محور شرارت رئیس جمهور آمریکا ایران سیاست خارجی مدرن دیپلماسی ایالات متحده برای آمریکا سیاست خارجی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!

به گزارش جماران؛ به نقل از نشریه تایم، رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن در یک سخنرانی تازه، ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و این دو کشور را با چین و روسیه در یک ردیف قرار داد.

این اظهارات، در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی، تنها سه هفته پس از آن بیان می‌شود که کاخ سفید میزبان فومیو کیشیدا؛ نخست وزیر ژاپن برای یک دیدار رسمی در ایالات متحده بود که طی آن دو رهبر آنچه را که بایدن «اتحاد ناگسستنی»، به ویژه در مورد امنیت جهانی خواند، جشن گرفتند. علاوه بر این؛ کاخ سفید تابستان گذشته از نارندا مودی؛ نخست وزیر هند در یک سفر دولتی به آمریکا، استقبال کرد.

گفتنی است؛ ژاپن مهم‌ترین متحد ایالات متحده در شرق آسیا است و هند، یکی از پیشروترین اقتصادهای جهان و یک شریک حیاتی در هند و اقیانوس آرام برای ایالات متحده به حساب می‌آید.

بایدن در این سخنرانی گفت: انتخابات آتی ایالات متحده  برای «آزادی، آمریکا و دموکراسی» است و اقتصاد این کشور به خاطر وجود شما و بسیاری دیگر در حال رونق است و دلیل آن به این خاطر است که ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.

بادین در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: چرا چین از نظر اقتصادی به شدت در حال توقف است؟ چرا ژاپن مشکل دارد؟ چرا روسیه؟ و چرا هند آنگونه که باید به توسعه نمی‌رسد؟ چراکه آن‌ها بیگانه هراس هستند. آن‌ها مهاجران را نمی‌خواهند. اما مهاجران کسانی هستند که ما را قوی می‌کنند و ما هجوم کارگرانی را داریم که می‌خواهند این‌جا باشند و به ما کمک کنند.

گاف بایدن

این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی نه از سوی دولت ژاپن و نه از سوی دولت هند اعلام نشده است. با این حال، جان کربی؛ سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در رابطه با صحبت‌های بایدن در مورد متحدان آسیایی آمریکا گفت: «بایدن در مورد موضع ایالات متحده در قبال مهاجرت صحبت‌های گسترده‌ای کرده است و متحدان و شرکای ما به خوبی می‌دانند که بایدن چگونه برای آن‌ها ارزش قائل است. دوستی، همکاری و توانایی آن‌ها در طیف وسیعی از موضوعات و نه فقط مربوط به امنی، برای آمریکا مهم است. آن‌ها می‌دانند که بایدن تا چه اندازه به ایده اتحاد و مشارکت با متحدان ارزش می‌دهد.»

ژاپن

گفتنی است؛ ژاپن به مشکلات کاهش جمعیت خود اذعان کرده است و بر اساس داده‌های منتشر شده در ماه فوریه، تعداد نوزادان متولد شده در این کشور در سال 2023 برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته است. کیشیدا نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن را بزرگ‌ترین بحرانی که ژاپن با آن مواجه است، نامیده اما این کشور مدت‌هاست که به موضع درهای بسته‌تر در قبال مهاجرت مشهور است.

هند

در همین حال، جمعیت هند افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جمعیت جهان تبدیل شده است و سازمان ملل اعلام کرده است که هند در مسیر رسیدن به 1.425 میلیارد نفر است. البته جمعیت هند نیز جوان‌تر است. در اوایل سال جاری، هند قانون جدید شهروندی را تصویب کرد که به سرعت تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان را که از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند فرار کرده بودند، وضع کرد. اما این قانون، مسلمانان را که در هر سه کشور اکثریت هستند، مستثنی می‌کند و این اولین بار است که هند معیارهای مذهبی را برای شهروندی تعیین می‌کند.

دیگر خبرها

  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آکسیوس : آمریکا تحویل یک محموله مهمات به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد