Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید حلاج‌مقدم روز یکشنبه در نشست کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: با توجه به اینکه در فصل زمستان سگ‌های ولگرد برای یافتن غذا در داخل شهرها بیشتر شده، شهرداری‌ها به عنوان مجری جمع‌آوری سگ‌ها، مدیریت این موضوع را برعهده دارند و سایر ادارات برابر وظایفی که در دستورالعمل مربوطه تعیین شده، ملزم به همکاری و ایفای نقش در فرآیند جمع‌آوری و نگهداری این حیوانات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌ها اولین مرحله از فرآیند اجرای دستورالعمل است و باید برای شرایط نگهداری پس از آن تدابیر مناسبی اندیشیده شود.

فرماندار فردوس اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های حمایت از حیوانات و خیرین باید برای تامین تغذیه این حیوانات پیش‌بینی لازم صورت گیرد و برای کنترل جمعیت و جلوگیری از تولید مثل بیشتر آنها از جمله عقیم‌سازی اقدام شود.

وی افزود: اطلاع‌رسانی و اخطاریه گسترده در سطح شهر و فضای مجازی و بین دامداران و افرادی که سگ دارند، انجام شود که برابر ضوابط اگر سگی در داخل شهر رویت شود، جمع‌آوری خواهد شد.

حلاج‌مقدم تصریح کرد: سگ‌های جمع‌آوری شده در صورت داشتن صاحب، آزادسازی آنها منوط به اخذ تعهد و پرداخت هزینه‌های جمع‌آوری و جریمه به شهرداری خواهد بود.

وی گفت: اگر برای زنده‌گیری سگ‌ها و سایر حیوانات نیاز به استفاده از سلاح بیهوشی باشد باید از هر شهرداری یک نفر به‌صورت تخصصی استفاده از این سلاح را آموزش ببیند.

فرماندار فردوس افزود: راحت‌ترین مرحله این فرآیند، جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب است و سخت‌ترین مرحله نگهداری و مراحل آن از جمله واکسیناسیون، قرنطینه، مرگ با ترحم برای حیوانات با شرایط خاص، تغذیه و مکان مناسب است که پرهزینه و سخت‌تر است.

وی گفت: مجری طرح شهرداری‌ها در شهرها، دهیاری‌ها در روستاها، بخشداری‌ها در سایر مناطق هستند که بقیه اعضای کارگروه نیز باید با آنان همکاری کنند.

حلاج‌مقدم اضافه کرد: نیروی انتظامی شهرستان نیز باید انتقال و ورود سگ‌ها را که توسط افراد به داخل شهرستان صورت می‌گیرد، کنترل کند، چرا که حضور سگ در داخل شهر تهدید بهداشتی و جانی محسوب می‌شود.

معاونت درمان شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز در این جلسه گفت: از ابتدای امسال تاکنون از ۱۰۰ مورد گزیدگی ثبت شده در این شهرستان، ۷۰ درصد توسط سگ‌های رها شده در سطح شهر صورت گرفته است.

محمدرضا حسینی‌زاده افزود: مجموع گزیدگی تا سال گذشته ۱۹۵ مورد بوده و از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ مورد ثبت شده است که ۷۰ درصد توسط سگ‌ها، ۳۰ درصد توسط گربه و چهار تا ۶ درصد توسط سایر حیوانات مهاجم صورت گرفته است.

وی گفت: ۷۰ درصد گزیدگی‌ها در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی رخ داده که اکثر آنها کشاورزان و دامداران میانسال و سپس گروه جوانان و نوجوانان بوده‌اند.

شهردار فردوس هم از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب گفت و افزود: این محل در یک فضای ۸۰۰ متر مربعی براساس دستورالعمل آن در حال احداث است و تاکنون ۸۵ قلاده سگ جمع‌آوری شده که تعداد محدودی صاحب داشته‌اند.

حسین اکبری درخصوص تغذیه این سگ‌ها بیان کرد: به‌زودی محل‌هایی را در سطح شهر خواهیم داشت تا غذاهای دور ریز و کمک شهروندان را برای این منظور جمع‌آوری کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس هم گفت: سالیانه به‌طور متوسط ۶۰۰ دز واکسن هاری در این شهرستان تزریق می‌شود و با درخواستی که از طرف شهرداری داشتیم ۱۰۰ دز دیگر تقاضا کرده‌ایم.

جواد اسماعیلی درباره کنترل جمعیت حیوانات ناقل گفت: هزینه عقیم‌سازی زیاد است و اگر توسط شهرداری تامین شود، همکاری لازم را خواهیم داشت.

شهرداران اسلامیه و باغستان نیز در این نشست افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و شغال‌ها را نگران‌کننده خواندند که در این جلسه مصوب شد اداره حفاظت محیط زیست هرچه سریعتر برای ازدیاد جمعیت شغال‌ها و مشکلاتی که در سطح شهرها ایجاد کرده‌اند، راهکار ارائه دهد.

سه‌شنبه هفتم دی ماه جاری یاسین ۴.۵ ساله در اثر حادثه حمله و گازگرفتگی سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند فوت کرد.

برچسب‌ها خراسان جنوبی فردوس مراکز جمع آوری سگ های ولگرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خراسان جنوبی فردوس خراسان جنوبی فردوس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جمع آوری سگ ها سطح شهر درصد توسط داخل شهر ۷۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم درباره حفظ نژاد پیروز

دریافت 654 KB

به گزارش همشهری آنلاین، جزئیات بیشتر درباره این موضوع را می توانید در ادامه در این ویدئو مشاهده کنید.

کد خبر 848654 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - یوزپلنگ آسیایی محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • آب‌های سطحی معابر به سرعت جمع آوری می‌شود+فیلم
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآنی
  • تلاش خدمات شهری شهرداری اهواز برای جمع‌آوری آب‌های سطحی
  • واریز ۵۷ میلیارد تومان از سوی دولت به شهرداری‌های پیرانشهر
  • نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند
  • نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند/ تعیین قهرمان در بازی سوم
  • دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • خبر مهم درباره حفظ نژاد پیروز
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم