Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در حالی که ایروان و آنکارا برای برقراری روابط دیپلماتیک آماده می‌شوند، ارمنستان پس از لغو ممنوعیت واردات کالا از ترکیه، قرار است مجوز پرواز مستقیم ایروان-استانبول را هم صادر کند.

به گزارش تین نیوز، قرار است نمایندگان دو کشور ماه آینده در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. مقام‌های رسمی آنکارا و ایروان هم در هفته‌ های اخیر از امکان پیشرفت برای برقراری مناسبات صحبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرز میان ارمنستان و ترکیه از سی‌ سال پیش و در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسته شد.

وزیر اقتصاد ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد ممنوعیت ورود کالاهای ترکیه به ارمنستان که سال گذشته و در پی جنگ ناگورنو قره‌باغ وضع شده بود، به‌دلیل پیامدهای تورم‌زای آن، لغو شده است.

در همین بیانیه آمده است انتظار می‌رود ترکیه هم به زودی در اقدامی متقابل تحریم ورود کالا از ارمنستان را لغو کند. همزمان قرار است پرواز مستقیم خطوط هوایی ارزان‌قیمت فلیون ارمنستان و پگاسوس ترکیه میان ایروان و استانبول از سر گرفته شود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه دولت اردوغان روز پنجشنبه به شبکه ۲۴‌تی‌وی ترکیه گفت: «ما می‌فهمیم که روسیه مایل به میزبانی نخستین دور مذاکرات میان نمایندگان دو کشور است. ارمنستان هم خواسته بود تا نخستین دیدار در مسکو برگزار شود. اگر باید در کشور ثالث دیدار کرد، مهم نیست این کشور روسیه باشد یا جای دیگر. اما از آنجا که روسیه در این منطقه تلاش‌های بسیاری [برای صلح] می‌کند، ما هم از برنامه دیدار در مسکو استقبال می‌کنیم.»

مذاکرات ماه آینده، نخستین دور گفت‌وگوهای رسمی میان دو کشور از سال ۲۰۰۹ است.

ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که ارمنستان را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. با این حال حمایت تمام قد و همیشگی آنکارا از جمهوری آذربایجان، مانع از برقراری مناسبات دیپلماتیک میان دو طرف شد. ارمنستان و آذربایجان تا اکتبر سال ۲۰۲۰ بارها بر سر اعمال حاکمیت و مالکیت بر ناگورنو قره‌باغ با یکدیگر جنگیدند. دور پایانی این مخاصمه مسلحانه پاییز گذشته و با پیروزی نظامی آذربایجان و انحلال عملی جمهوری خودخوانده ارمنی‌تباران، پایان یافت.

اما تیرگی رابطه میان ایروان و آنکارا، تاریخی بسیار طولانی‌تر دارد. مقام‌های ارمنستان در ۳۰ سال گذشته بارها از ترکیه خواسته‌اند تا کشتار سال ۱۹۱۵میلادی اقلیت ارمنی ساکن امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد؛ خواسته‌ای که طبیعتا همواره از سوی ترکیه رد شده است.

دولت‌های پیشین ارمنستان این مطالبه را به‌عنوان پیش‌شرط برقراری روابط دیپلماتیک با ترکیه مطرح می‌کردند. با این حال دولت نیکول پاشینیان، نخست وزیر فعلی ارمنستان برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با آنکارا اعلام آمادگی کرده است.

قرار است روبن روبینیان، یکی از اعضای هیات رئیسه پارلمان ارمنستان ریاست هیات نمایندگی این کشور در گفت‌وگوهای مسکو را بر عهده داشته باشد. در سوی دیگر میز مذاکرات، تیم ترکیه با هدایت سردار کیلیچ، سفیر پیشین این کشور در ایالات متحده آمریکا حضور خواهد یافت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تین مسکو ترکیه وزیر امور خارجه روسیه جنگ جهانی ایالات متحده آمریکا واردات کالا کشور ترکیه ایروان آنکارا تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • ارمنستان حمله به غیرنظامیان نوار غزه را محکوم کرد
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور