Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:55:32 GMT

حاج قاسم نمونه برجسته محبوب دل‌ها شدن بود

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۱۶۵۲

حاج قاسم نمونه برجسته محبوب دل‌ها شدن بود

آیت الله غلامعباس هاشمی در این یادداشت که روز دوشنبه در اختیار ایرنا، قرار گرفت آورده است: اینکه انسان بخواهد محبوب باشد امری فطری است. خداوند هیچ کس را اینگونه نیافریده که بخواهد منفور باشد. در جبله همه انسان ها محبوبیت خواهی است، انسان فطرتا می خواهد محبوب قلوب باشد تا جایی که  پیشوا و پیشاهنگ دیگران قرار بگیرد قرآن کریم یکی از آرزوهای مومنان راستین را الگو شدن به افراد با تقوی می شمارد«وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮی ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻤﺎﻥ ﺧﻮﺷﺪلی ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎلی ﺑﺨﺶ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ (فرقان٧٤)، انسان ها در مسیر رسیدن به محبوبیت و مقبولیت تلاش می کنند، قهرمانان بزرگ، رنج های فراوان را در جهت رسیدن به محبوبیت های اجتماعی به جان می خرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبوبیت دو نوع است محبوبیت ظاهری و محبوبیت حقیقی.

 راه رسیدن به محبوبیت حقیقی چیست؟ محبوبیت ظاهری آن است که با تلاش برای محبوب شدن و تظاهر و ریا و هزینه کردن درست شود و البته گاهی افرادی هزینه ها می کنند برای محبوب شدن ولی نتیجه معکوس هم می گیرند با ظاهر سازی و زبان بازی اگر هم محبوبیتی به دست آید این محبوبیت ظاهری است، این از هیچ حقیقت و ملکوت و درجه ای برخوردار نیست. قرآن کریم راز رسیدن به محبوبیت حقیقی را بیان نموده است  محبوبیت حقیقی طبق فرموده قرآن از رحمت حق سرچشمه می گیرد."إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا"(ﻗﻄﻌﺎً ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩی خدای ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ محبتی در دل ها ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ).

 این اشاره قرآن کریم بسیار لطیف است هر کس ایمان و صالح بیاورد خداوند رحمان محبت او را در دلها قرار می دهد. نمی فرماید الله محبت او را در دلها قرار می دهد می فرماید رحمان محبت او را دل ها قرار می دهد رحمان یعنی کسی که نیازهای وجودی هر کس را با مهر و عشق برآورده می کند از این جهت اسم رحمان امده که محبوبیت خواهی نیاز فطری انسان است. از سویی چون رحمان این محبت را در دل ها قرار می دهد با تمام قواعد و قوانین الهی و سایر اجزای خلقت منسجم و هماهنگ می شود چرا که در خلق و جعل رحمان نا همگونی و ناسازگاری نیست "الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَیٰ فِی خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَیٰ مِن فُطُورٍ" ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺣﻤﺎﻥ، ﺧﻠﻞ ﻭ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎنی ﻭ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮنی ﻧﻤﻰ بینی، ﭘﺲ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻨﮕﺮ ﺁﻳﺎ ﻫﻴﭻ ﺧﻠﻞ ﻭ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎنی ﻭ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮنی ﻣﻰ بینی؟ (ملک ٣).

همچنین از جمله "سیجعل لهم الرحمن ودا" استفاده می شود قرار گرفتن مودت انسان در دلها به وسیله عمل صالح، سریع تر و کامل تر از هر وسیله دیگری تامین می شود؛ سریع تراست چون به جای یجعل سیجعل آورده و کامل تر است زیرا جعل محبت، به خداوند رحمان نسبت داده است.

 سردار سلیمانی نمونه برجسته‌ای از محبوب دل ها شدن است تعبیر عالی است که او سردار دل ها شد حقیقتا سردار دل ها شد سردار دل ها شد چون که دنبال شهرت و تظاهر، تملق و ریا نبود، ریاکار و گزارش نویس نبود، دنبال رزومه و سوابق نبود دنبال مطرح شدن و دیده شدن نبود مشکلی که امروز از چالش های مدیریت و اداره کشور ماست. حاج قاسم بنده مومن خداوند به معنای واقعی بود و سراسر عمرش را اعمال صالح تشکیل داده که تازه بعد از شهادت ایشان یکی پس از دیگری فاش می شود و نمونه اش را دربیانات رهبری در روز گذشته دیدیم که این شخصیت بی بدیل با نوه شهیدی که در اتاق عمل در بیهوشی بوده چگونه برخورد می کند.

حافظ می گوید:

 ببُر زخلق و زعنقا قیاس کار بگیر

که صیت گوشه نشینان ز قاف تا قاف است

عنقا نماد شهرت گریزی است، تاکنون عنقا دیده نشده  اما صیت و آوازه عنقا قاف تا قاف یعنی شرق تاغرب عالم را گرفته است.

 این همه سوابق خیر و اعمال صالح به نگاه معرفتی و ایمان و اخلاق رسوخ کرده در وجود یک شخص گره خورده است در حدیثی حضرت رضا(ع) فرمود از علامات عقل این است که شخص یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ، یعنی خیر اندک دیگری را بسیار شمارد خیر بسیار خود را اندک شمارد. انسان اگر اعمالش را دید و رزومه نمود دیگر متوقف می شود و خود در خیر را به خود می بندد این مغز بندگی است که انسان اعمال خیر خود را نبیند.

 قرآن کریم ادب بندگی را به ما آموخته قصه های قرآن، گزارش های قرآن از انبیا و اولیا در صدد یا دادن آداب بندگی هستند. حضرت موسی وقتی با خضر سخن می گوید و می خواهد قول صبر به خضر بدهد می گوید من در برابر رفتار شما صبور خواهم بود. با این کلام فقط صبر خودش را مطرح می کند. "قَالَ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا" (ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﻣﺮﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺧﻮﺍهی ﻳﺎﻓﺖ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺮﻣﺎنی ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ کهف ۶۹).  اما هنگامی که بنا شد اسماعیل به دستور خداوند ذبح شود اسماعیل می گوید: ای پدر مرا از جمله صابران خواهی یافت«قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِین»،( ﮔﻔﺖ: ﭘﺪﺭم ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣاﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍی ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻩ، ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺍهی ﻳﺎﻓﺖ. صافات۱۰۲).

 این "مِن" بعضیه است که در این کلام اسماعیل آمده معنای سخن آن حضرت این است که خداوند در مسیر بندگی و اوامر خود، هزاران قربانی و صبرکننده دارد و من تنها نیستم بلکه من یکی از آنها خواهم بود. حضرت موسی به خضر گفت من را صابر می بینی اما اسماعیل می گوید مرا نیز در زمره آنان خواهی یافت در حالی که اسماعیل اولین کسی است که امر به ذبح او شد. این نهایت نوع نگاه بندگان راستین خدا به اعمال صالح و عباداتشان است. 

در زمان ما سرمشق و الگوی دسترس همه شهید سردار سلیمانی است که بعد از چهار دهه مجاهدت، که در هیچ جا حتی در خانه اش امنیت نداشت در آخر عمر از بزرگان و علمای دین خواهش کرد تا کفن او را امضا کنند که او انسان خوبی است چون خدای سبحان فرموده از گواهی مومن حیا دارم، این رفتار او و این همه سوابق تاثیرگزار در کارنامه او فقط به این خاطر بود که او نه تنها اعمالش را بلکه خودش را هم نمی دید.

 عوامل گوناگون ملی، مذهبی، منطقه ای و بین المللی در تاثیر شهادت سردار سلیمانی در عواطف و تعصبات ملی و شیعی و اسلامی و منطقه ای تاثیر گذار بود. جدای از اینها با خصوصیاتی که در شخص سردار سلیمانی بود سالها بود که تمام مقدمات برای جاودانگی نام و رشادت های سردار حاج قاسم سلیمانی و تاثیر بی نظیر آن با به شهادت رسیدنش آماده بود؛ نبوغ بی نظیر، ولایتمداری، اخلاص، شجاعت، دفاع مجاهدانه از حریم کشور و حرم اهل بیت(ع)، سوابق درخشان، و لذا هر وقت شهید می شد تاثیر خود را می گذاشت اما همه حلقه های زنجیره عظمت تاثیر او محقق بود جز یک چیز که آن هم به هر تقدیری محقق شد تا عظمت او به اوج رسید و غیرت و عواطف ملت ایران و جبهه مقاومت و عالم تشیع و اسلام به اوج جوشش رسید و آن به میان آمدن نام ترامپ در دستور مستقیم شهادت سردار بود. نفر اول قدرت جهان، نفر اول جبهه سلطه و استکبار، و از سویی، هم در شقاوت و هم در حماقت سرآمد بود.

جریان شهادت سید الشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در تاریخ در مقابل ما هست امام حسین (ع) هر وقت با آن وضع که به شهادت رسید شهید می شد و اهل بیتش به اسارت می رفتند تاثیر خود را در زمان و تاریخ می گذاشت اما دستور مستقیم یزید صفحه شهادت حضرت و اسارت اهل بیتش را رنگ دیگری داد. گاهی اراده خداوند چنین است تا اتقی الاتقیا به وسیله اشقی الاشقیاء به شهادت برسد تا مظلومیت شخص از سویی و عظمت و ابهت و تاثیر بنده مومن و موحد و شجاعش  از سوی دیگر آفتابی شود.

قرآن کریم در سوره مبارکه انفال، در خصوص هزینه هایی که کفار و معاندان اسلام و پیامبر اکرم(ص) برای مبارزه با اسلام متحمل می شدند سخن به میان آورده است "إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَالَّذِینَ کَفَرُوا إِلَیٰ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ". ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩی ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍیﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺍﺳﻠﺎم ﺧﺮﺝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺳﭙﺲ همین خرج کردن ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺣﺴﺮﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻣﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ [ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﻢ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ] ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭی ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ (انفال ٣٦). این آیه شریفه نکات لطیفی بیان فرموده است که دشمنان اسلام برای مبارزه با گسترش اسلام هزینه های فراوانی می کنند ولی در نهایت شکست می خورند چرا که اسلام با وجود این هزینه ها گسترش می یابد و حتی گاهی این هزینه ها به سرعت این گسترش کمک می کند، از سویی ثروت دشمنان از دست می رود و همین شکست ها و هزینه ها مایه حسرت و پشیمانی آنان می گردد.

 زندگی و شهادت شهید سلیمانی حقیقت این آیه را به ما نشان داد دشمن برای شهادت رساندن او هزینه سنگینی پرداخت چه در عراق و  چه در منطقه و چه هزینه ای که تاکنون افراد ظالم پرداختند تا جایی که برخی تحلیل گران شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را بی تاثیر از شهادت رساندن سردار سلیمانی نمی دانند اما با این همه هزینه، جز حسرت نصیب دشمن نگردید زیرا نه تنها راه سردار سلیمانی تقویت شد بلکه در داخل جمهوری اسلامی وحدت و انسجام ملی همراه با یک خشم بی پایان و بی سابقه ای علیه آمریکا و استکبار برای همیشه شکل گرفت و آرمان ها و یاد نام سلیمانی جاودانه شد و سلیمانی به تعبیر رهبر بزرگوار انقلاب ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد (پایتخت عراق)، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان مورد هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند، این حمله با نظارت و دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری وقت آمریکا انجام شد. / 

برچسب‌ها قم ایالات متحده آمریکا ابومهدی المهندس قاسم سلیمانی پروندهٔ خبری دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ مرد میدان مقاومت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم ایالات متحده آمریکا ابومهدی المهندس قم ایالات متحده آمریکا ابومهدی المهندس قاسم سلیمانی رسیدن به محبوبیت سردار سلیمانی قرار می دهد قرآن کریم حاج قاسم هزینه ها دل ها شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۱۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر

 نتایج نظرسنجی یک موسسه معتبر آمریکایی که روز یکشنبه منتشر شده نشان داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا کمترین میزان محوبیت یک رئیس جمهور را در ۷۰ سال اخیر دارد. بر اساس این نظرسنجی جدید، جو بایدن کمترین محبوبیت را در این مقطع از ریاست جمهوری خود در ۷۰ سال گذشته دارد که حتی از «ریچارد نیکسون» و «جیمی کارتر» روسای جمهور دهه هفتاد میلادی این کشو نیز کمتر است. این نتایج نشان داد که امکان انتخاب مجدد او در خطر است.

نظرسنجی گالوپ نشان داد که بایدن ۸۱ ساله، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به رتبه تاسف بار ۳۸.۷ درصد دست پیدا کرد. بر اساس این گزارش، با حدود ۶ ماه باقی‌مانده تا روز انتخابات، بایدن در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک پست» در این باره نوشت، این نتایج ضربه‌ای به جو بایدن وارد کرد. شرایط جسمی و ذهنی بایدن به یکی از موضوعات جنجالی در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. نارضایتی از رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا به ویژه در موضوعات مرتبط به وضع مرزها، مهاجرت و مواضع دولت بایدن در قبال جنگ اسرائیل علیه غزه بالاست.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی