Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:36:00 GMT

حضور کارگردانان زن در هالیوود کمرنگ شد

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۲۳۲۳

حضور کارگردانان زن در هالیوود کمرنگ شد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، سال ۲۰۲۰ از لحاظ شمار فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن نقطه عطفی در تاریخ هالیوود بود. اما در سال ۲۰۲۱ حضور بانوان فیلمساز در پشت دوربین فیلم‌های برتر سال کمرنگ شد؛ گزارش سالانه مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون دانشگاه دولتی سن دیگو نشان می‌دهد در ۱۲ ماه گذشته تنها ۱۷ درصد از کارگردانان ۲۵۰ فیلم برتر و پرفروش هالیوودزن بودند، این آمار در سال ۲۰۲۰، ۱۸ درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم کارگردانان زن در ساخت ۱۰۰ فیلم محبوب هالیوودی سال نیز تنها ۱۲ درصد بود، در حالی که سال گذشته ۱۶ درصد کارگردانان این دسته از فیلم‌ها زن بودند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که فیلمسازان زن چون جین کمپیون و مگی جیلنهال امسال با فیلم‌های قدرت سگ و دختر گمشده نقدهای مثبتی دریافت کرده و به عنوان بخت‌های دریافت جایزه اسکار شناخته می‌شوند.

امسال همچنین چند تن از کارگردانان زن از جمله کلویی ژائو (جاودانه‌ها) و نیا داکوستا (مرد آبنباتی) فیلم‌هایی ساختند که در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه آمریکا ایستادند اما محققان معتقدند این موارد در فضای سینما و تلویزیون امروز آمریکا استثنا هستند.

مارتا لاوزن، مدیر اجرایی مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون و مولف این گزارش در این باره می‌گوید: ظواهر می‌تواند فریبنده باشد. در حالی که کلویی ژائو سال گذشته برای کارگردانی فیلم سرزمین آواره‌ها جایزه اسکار را برد و جین کمپیون امسال با فیلم قدرت سگ از پیشتازان رقابت برای این جایزه معتبر سینمایی است اما درصد فیلمسازی زنان در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

وی افزود: امسال نیز بار دیگر بیش از ۸۰ درصد فیلم‌ها توسط کارگردانان مرد ساخته می‌شوند.

با وجود افتی که در بخش کارگردانی به وجود آمد حضور زنان در سال ۲۰۲۱ در دیگر شاخه‌های پشت صحنه پررنگ‌تر شد؛ زنان، در ۲۵۰ فیلم پرفروش سال، حدود ۲۵ درصد از نقش‌های اصلی پشت صحنه از جمله نویسندگی، تهیه‌کنندگی، فیلمبرداری و تدوین‌گری را برعهده داشتند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ حضور زنان در این نقش‌ها تنها ۲۳ درصد بود.  

برچسب‌ها هالیوود عدالت جنسیتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هالیوود عدالت جنسیتی هالیوود عدالت جنسیتی کارگردانان زن فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • گزارشی از سریال‌های در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست