Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ظهور کودکان کار در شهرستان مبارکه به عنوان یک شهرستان صنعتی، موضوعی است که این روزها از سوی دغدغه‌مندان این حوزه مورد مطالبه قرار گرفته و برنامه‌ریزی جدی و رفع هرچه سریعتر این چالش را، مورد تأکید قرار داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ظهور پدیده کودکان کار، بعد از تهران، در سال‌های گذشته، کلانشهرهای کشور را نیز با خود درگیر کرده و بی‌توجهی، برنامه‌ریزی نامناسب و عدم پیگیری موضوع باعث شده که رفته رفته، این پدیده به شهرستان‌های کوچک نیز نفوذ کند و نگرانی‌ها از آسیب‌های اجتماعی این موضوع را بیش از گذشته افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شهرستان‌هایی که در روزهای گذشته درگیر موضوع کودکان کار شده و این مسئله نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته، شهرستان مبارکه بوده است. مشاهده شدن چند کودک کار در این شهرستان و پیگیری مسئولان مختلف در این زمینه باعث شده که دغدغه‌های بسیاری در این زمینه به وجود آید و بسیاری را درباره پیگیری و حل این مشکل تا قبل از دائمی شدن آن، به فکر انداخته است.

اصغر هدایت، فرماندار شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون علت مشاهده شدن کودکان کار در شهرستان مبارکه در روزهای اخیر در این شهرستان اظهار داشت: در چند روز گذشته گزارشی به من رسیده که تعدادی از کودکان کار در ساعات پایانی شب در مرکز شهر مشاهده شده‌اند که شخصاً این موضوع را پیگیر شدم.

وی افزود: به موجب آنکه در سطح شهرستان مبارکه گرمخانه‌ای وجود ندارد که شهرداری در این راستا اقدام کند، با سازمان بهزیستی و شهرداری مبارکه هماهنگ کردم که بتوانیم از ظرفیت بهزیستی برای ساماندهی به این موضوع بهره گیریم.

وی با بیان آنکه در حین بررسی این موضوع متوجه شدیم که خانواده این کودکان به دادستانی برای عدم تداوم فعالیت کودکانشان تعهد داده‌اند، بیان کرد: بنابراین این موضوع به منظور جمع آوری این کودکان و انجام اقدامات قانونی در دستور کار سازمان بهزیستی و شهرداری مبارکه قرار گرفت.

فرماندار شهرستان مبارکه خاطر نشان کرد: همچنین از دادستانی خواستیم که در صورت امکان، تعهد مکرری برای پیشگیری از این موضوع از خانواده این کودکان گرفته شود، احساس ما این است که با اقدام اینگونه مشکل شهرستان پیرامون این موضوع مرتفع خواهد شد.

در نهایت مداخله پلیس حضور کودکان‌کار در مبارکه را کمرنگ کرد

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مبارکه پیرامون علت مشاهده شدن کودکان کار در سطح شهرستان مبارکه به خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: تعداد زیادی به ما گزارش نشده که مطابق با آمار 9 نفر کودک تبعه افغان به عنوان کودکان کار فعال در شهرستان مبارکه به ما گزارش شده است. طی پیگیری‌های چندین باره و صحبت و کسب تعهدنامه از خانواده این کودکان تلاش زیادی برای حل این معضل کردیم.

حمید هاشمی‌پور با بیان آنکه درنهایت با مداخله پلیس پس از پیگیری‌های مداوم توانستیم ا ز ادامه فعالیت این کودکان در چندماه گذشته پیشگیری کنیم، بیان کرد: در یکی دو هفته اخیر مجدداً از حضور دوباره این کودکان در سطح شهرستان البته کمتر از تعداد گزارش شده در ماه‌های قبل به ما گزارش دادند که بار دیگر کارشناس اورژانس پبا حضور در خانه این کودکان و ضمن گفت‌وگو با خانواده‌هایشان تذکر به عدم حضور و انجام فعالیت در سطح شهر را داده‌اند.

وی افزود: حدس من آن است که حضور دوباره این کودکان در روزهای اخیر به موجب مناسبت یلدا بوده، اما تعدادشان زیاد نبوده چرا که مأمور اجراییات شهرداری در پی نظارتشان، پیرامون تعداد این کودکان اطلاع می‌دهد و در پیگیری‌های اخیر از تعداد 4 الی 5 نفر به ما خبر داده‌اند که حتی این کودکان را به کلانتری برده و به خانواده‌هایشان برای پیشگیری از این موضوع نیز اطلاع داده‌اند.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مبارکه پیرامون خدماتی که سازمان بهزیستی برای پیشگیری از حضور دوباره این کودکان می‌تواند به آنها و خانواده‌هایشان ارائه کند، خاطر نشان کرد: ساماندهی کودکان‌کار، متکدیان و معتادان کاری تیمی و  متشکل از سازمانهایی چون شهرداری، بهزیستی، دادگستری و نیروی انتظامی است. ما نیز برای ساماندهی بخشی که به سازمان بهزیستی مربوط می‌شود نخستین اقدام آن است که پس از حضور مددکار در محل زندگی آنها پیرامون برخی موارد و شاخص‌ها به بررسی و تفحص می‌پردازند.

مطابق با قانون کودکان‌کار تبعه نمی‌توانند تحت پوشش بهزیستی درآیند

وی افزود: بررسی می‌کنند که آیا این خانواده‌ها نیازمندند یا خیر، که در این صورت اگر بشود آنها را تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌دهیم اما با توجه به آنکه اتباع در کشور ما کد ملی ندارند تنها خدمات محدودی را می‌توانیم به آنها ارائه دهیم و مطابق قانون نمی‌توانیم اتباع را تحت پوشش این سازمان در بیاوریم.

هاشمی پور با بیان آنکه در بررسی ویژه پیرامون کودکان‌کار دریافتیم که غیر از یک مورد از کودکار کار مشاهده شده در شهرستان سایر خانواده این کودکان مشکل ویژه‌ای نداشتند، تصریح کرد: به طور مثال سرپرست خانواده این کودکان از سلامتی کامل برخوردار هستند که مشغول به کارند و معضلاتی چون فوت و معلولیت پدر یا طلاق مادر برای آنها مطرح نبوده است.

وی با بیان آنکه در بررسی‌های انجام گرفته کودکان‌کار شناسایی شده به عنوان خانواده‌های آسیب‌پذیر شناسایی نشده‌اند، عنوان کرد: گویا فرهنگ اتباع این است که کودک را از سنین کودکی به کار می‌گیرند که خب کارهایی که در ویترین شهر همچون چهارراه‌ها انجام می‌دهند نسبت به کارهایی که ما شاهد آن نیستیم فعالیت‌های راحت‌تری است چرا که از کودکان‌کار برای کارهای بسیار سخت‌تری استفاده می‌شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مبارکه تصریح کرد: طبق قانون در کشور ما کار کودک ممنوع است و خانواده‌ها باید پاسخگو باشند. پیرامون این مسئله نیز ما بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم که به غیر از یک مورد که تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته است و سایر آنها به دلیل آنکه اتباع افغان هستند که مطابق قانون دست ما برای خدمت‌رسانی به آنها بسته است.

وی با بیان آنکه با این وجود بسته‌های کمک‌رسان به این خانواده‌ها داده شده است، پیرامون شرح وظیفه سازمان بهزیستی نسبت به این خانواده اظهار داشت: مشاوره دادن و رسیدگی به مباحث روانشناختی این خانواده‌ها، به کارگیری گروه‌های مددکاری، هماهنگی برای انتقال کودک کار بدسرپرست و یا بی‌سرپرست به مراکز بهزیستی از جمله خدماتی است که می‌توانیم به کودکان کار یا خانواده‌هایشان ارائه دهیم.

هاشمی‌پور ادامه داد: تاکنون هر موردی از کودکان کار به ما گزارش شده به جز یک مورد، اتباع افعان هستند که آن یک مورد ایرانی پدرش معتاد و مادرش فوت شده. بنابراین وی را در یک مرحله پیش جد پدری و مادری‌اش در اهواز فرستادیم که مجددا بازگشت و در نهایت به موجب ایرانی بودنش او را به مرکز انتقال دادیم.

بهزیستی سازمانی حمایتی است

وی گفت: باید گفت که بهزیستی سازمان حمایتی است و نمی‌توانیم به صورت ضربطی با آنها برخورد کنیم، و در نهایت اگر لازم به مداخله بخش قضایی باشد به دادستانی نامه‌ خواهیم دادم، اما هماهنگی‌های بین دستگاهی انجا شده، اما مشکل ما این است که با وجود تذکرات متعدد از سوی سازمان‌های مختلف بدون مداخله پلیس این معضل حل نشد.

موارد گزارش شده فعالیت کودکان کار در مبارکه زیاد نبوده است

در ادامه پیگیری‌های تسنیم، موضوع از نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت که پروین صالحی نیز در این باره به خبرنگار تسنیم در اصفهان گفت: موارد اعلامی کودکان کار زیاد نبوده است که طی بررسی‌ها 2 الی 3 نفر از اتباع افغان بوده‌اند که متولی این موضوع سازمان بهزیستی که برای حل آن مداخله کرده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در گام نخست مشاوره خانوادگی را برای خانواده این کودکان انجام داده و نکته قابل توجه این است که خانواده این کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست نیستند اما گویا در فرهنگشان فعالیت همه خانواده از کودکی امری رایج است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه به اداره اتباع بیگانه این موضوع را گزارش کرده‌ایم، بیان کرد: بالاخره باید مسائل، قوانین و فرهنگ ایران از سوی اتباع رعایت شود. برای ساماندهی این موضوع در طولانی مدت برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای همچون مشاوره‌های خانوادگی، بهره‌جویی از مددکار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر در نهایت این کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست باشند باید به کانون‌های مراقبت از کودکان انتقال داده شوند، اما چند موردی که در شهرستان مبارکه گزارش شده از اتباع افغان بوده‌اند.

کودکان‌ انگشت‌شمار کار در مبارکه همگی غیربومی هستند

همچنین محمد مهدی احمدی در این باره به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بعد از آنکه این موضوع را بررسی کردم متوجه شدم که کودکان کاری که تعداد انگشت شماری هستند متأسفانه غیر بومی هستند و از شهرستان‌های مجاور در مبارکه به فعالیت‌هایی چون تکدی‌گری روی آورده‌اند که در نهایت بررسی‌های نشان داد که این کودکان بومی‌های شهرستان مبارکه نیستند.

وی با بیان آنکه در هر صورت یکی از متولیان این موضوع شهرداری است، ادامه داد: ساماندهی به وضعیت این موضوع جزء وظایف ما است که آن را با هماهنگی فرماندار، نماینده مردم مبارکه و با معاونین خود در دستور کار قرار دادیم و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی را پیرامون اختصاص تسهیلاتی برای زنان سرپرست خانوار، کودکانی که تکدی‌گر هستند داشته باشیم.

شهردار مبارکه گفت: با آنکه امکانات محدودی در اختیار داریم اما تصمیم برآن است که هرچه سریع‌تر این موضوع را ساماندهی کنیم.

شهرداری نسبت به حل معضل کودکان‌کار مسئول است 

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه شهرداری مبارکه مشخصاً در حل این معضل اکنون چیست، گفت: قانون یکی از متولیان ساماندهی به موضوع تکدی‌گری در شهر همیشه شهرداری‌ها هستند و ما نسبت به آن آگاه هستیم که در کنار سایر دستگاه‌ها همچون بهزیستی و فرمانداری، شهرداری نیز وظایفی دارد.

احمدی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ما در مبارکه گرمخانه‌ای برای اختصاص به کودکان کار نداریم و اکنون برای ساماندهی به این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم اما این رسالت بر دوش ما است که باید حتماٌ برای حل آن با قدرت ورود کنیم که در این راستا با نماینده مجلس و فرماندار مبارکه بازدید و گفت‌وگویی در این زمینه داشته‌ایم.

با این حال، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اعتقاد دارد که نباید در موضوع کودکان کار تفاوتی بین افراد مختلف قائل شد و باید به فکر حل مشکلات به صورت ریشه‌ای بود. کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون چگونگی حل معضل کودکان کار به ویژه کودکان‌کار اتباع ساکن ایران اظهار داشت: متأسفانه برای این موضوع هیچ متولی خاصی تعریف نشده است، به همین جهت نمی‌توانیم خیلی از این سیستم انتظار داشته باشیم و بدانیم که فلان سیستم برای این معضل چاره‌اندیشی می‌کند مگر آنکه در شهرستان مبارکه براساس انسجامی که میان دستگاه‌ها وجود دارد فکری اساسی برای مرتفع سازی آن انجام دهند.

وی با تأکید بر این موضوع که باید با خانواده‌های کودکان ارتباط برقرار شود، ادامه داد: تا زمانی که با خانواده کودکان‌کار مسائل و مشکلات کودک جبران نشود، این دردسرها ادامه‌دار می‌شود چرا که تولید کودک کار چیزی است که همیشه وجود دارد. به همین خاطر ضرورت چاره اندیشی بنیادین پیرامون خانواده این کودکان وجود دارد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران افزود: اگر درمورد خانواده این کودکان فکر اساسی نشود قطعاً محل درآمدی برای کسانی که به بهانه حمایت از کودکان کار اعتباراتی از محل‌ها و دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند، می‌شود که در نهایت شاهدیم که این مشکل به طور کامل برطرف نشده است. خیلی نمی‌شود از سیستم ما انتظار خاصی پیرامون چنین مباحثی داشت.

استان تهران 4 هزار "کودک کار" و "زباله‌گرد" دارد1000 کودک کار و خیابانی در استان کرمان وجود دارد؛ توقف جمع‌آوری کودکان کار براساس مصوبات ستاد کرونا20 محله آسیب‌پذیر استان کرمانشاه تحت پوشش طرح کرامت سپاه قرار دارد/ حمایت از 250 کودک کار در قالب طرح مهریاران کرامت

وی با بیان آنکه درباره چنین مسائلی برنامه‌ریزی خاص از پیش تعیین شده‌ای وجود نداشته، بیان کرد: با این شرایط نمی‌توان کاری انجام داد مگر آنکه برای کودک‌کار اندیشه‌ای جهت توانمندسازی خانواده اتفاق افتد. اگر خانواده توانمند شود می‌توانیم بگوییم که این کودک به کودکی خود باز می‌گردد اما مادامی که این معضل در خانواده حل نشود این مشکل ادامه دار خواهد بود.

محمدی در پاسخ به این سوال که از نظر شما چه معضلی در برنامه‌های مشاوره‌ای و مددکاری به خانواده کودکان کار وجود دارد که مشکل را به طور کامل حل نمی‌کند، گفت: 2 دیدگاه نسبت به این موضوع وجود دارد، یکی آنکه کودک کار علاوه بر آنکه در حال ادامه فعالیت‌هایش است، مهارت‌های ارتباطی را برای کاهش آسیب بیاموزد و نگاه دوم این است که به کودک کار برای تغییر مسیر زندگی‌اش مشاوره دهیم که هر 2 این دیدگاه‌ها در نهایت مشکل کودک کار را برطرف نمی‌کند.

وی با بیان آنکه این دیدگاه‌ها در نهایت موجب ایجاد رانت می‌شود، خاطر نشان کرد: اینگونه است که ما باید برای انجام این آموزش‌ها مراکز و موسساتی را فراهم و آماده‌سازی کنیم و نتیجه آن می‌شود که درحالیکه ما غافل از جامعه هستیم و خود را سرگرم این مشاوره‌ها کرده‌ایم، جامعه همزمان به تولید کودک کار می‌پردازد. پیشگیری مهم‌ترین نکته پیرامون مواجه صحیح با این معضل است.

کارشناس حوزه روانشناسی تربیتی ادامه داد: سیستم مشاوره‌ای باید بر خانواده‌های مستعدی که همچنان کودک کاری ندارد متمرکز شود چرا که اگر بخواهیم رفتار تخصصی نسبت به کودک‌کار امروز داشته باشیم درنهایت هیچ کدام از موارد تحصیل و شغل او تضمین نخواهد شد و چندسال دیگر او کودک کار نیست و با دنیایی از مشکلات مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: خانواده‌ای که مستعد است و همچنان کودک‌کاری ندارد، چنین خانواده‌ای نیاز به آموزش و مشاوره‌های صحیح دارد. خوب است که خیریه‌ها بر این بخش متمرکز شود و باید گفت که رویکردهای ما ناکارآمد است. هیچ تفاوتی میان تبعه افغان یا ایرانی بودن کودک کار وجود ندارد چرا که باید به این موضوع نگاه انسانی شود، هنگامی که این افراد در محدوده شهر ما ساکن هستند یعنی شهروند ما است و هیچ تفاوتی به لحاظ خدمت‌رسانی و توجه به آن افراد نمی‌کند.

پیدایش کودکان کار در شهرستان‌های استان اصفهان بعد از کلانشهر اصفهان، موضوعی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. مسئله‌ای که نیازمند مدیریت جدی و حرکت هرچه سریعتر مسئولانی است که در این زمینه مسئولیت دارند و با برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی کردن برنامه‌ها، تا دیر نشده، می‌توان در راستای حل این مشکل اقدام کرد.  نباید به موضوع کودکان کار، با نگاه سطحی‌نگر نگریست و با برنامه‌ریزی‌های جدی، باید در این خصوص، اقدامات جدی عملیاتی کرد.

انتهای پیام/174/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانواده این کودکان شهرستان مبارکه برنامه ریزی سازمان بهزیستی خانواده هایشان خبرنگار تسنیم برای ساماندهی کار در مبارکه کودکان کار خاطر نشان کودکان کار ما گزارش خانواده ها خانواده ای سطح شهر گزارش شده داده اند تحت پوشش کودک کار بررسی ها یک مورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۳۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی ۳ ابربحران قابل توجه پیش رویِ نتانیاهو

فرارو- قریب به هفت ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که تاکنون رژیم اسرائیل و به طور خاص شخص نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو و مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی این رژیم، هنوز نتوانسته‌اند به اهداف تعریف‌شده از سوی خود در قالب آن یعنی نابودسازی حماس و همچنین آزادسازی اسرای اسرائیلی نزد جنبش حماس دست یابند.

به گزارش فرارو؛ رژیم اشغالگر قدس و نتانیاهو، با چالش‌های به مراتب گسترده‌تری نیز رو به رو شده اند. چالش‌هایی که در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین المللی معنا و مفهوم پیدا می‌کنند و سبب شده اند تا جنگ غزه به زعم بسیاری از افکار عمومی صهیونیست و حتی متحدان غربی اسرائیل، چیزی جز یک جنگ گُنگ و نامفهوم نباشد.

در این راستا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها، با اَبربحران‌های قابل‌توجهی رو به رو است که غلبه بر آن‌ها، چندان ساده به نظر نمی‌رسد. بحران‌هایی که می‌توانند در نهایت حیات سیاسی وی را به نقطه پایان برسانند و حتی او را با سناریو‌های تکان دهنده‌ای نظیر بازداشت شدن و محاکمه اش مواجه سازند.

در ادامه، به ۳ ابربحرانی که نتانیاهو در وضعیت کنونی به آن‌ها دچار است، اشاره می‌شود.

۱. پایان افسانه "آقای امنیت"

نتانیاهو از حیث گفتمانی و هویتی، در طی سال‌ها فعالیت خود به عنوان نخست وزیر صهیونیست‌ها، هویت خاصی را برای خودش تعریف کرده بود. او لقبِ "آقای امنیت" را به خودش داده بود و سعی می‌کرد خود را به مثابه ناجی ساکنان فلسطین اشغالی معرفی کند. فردی که صهیونیست‌ها تنها با او می‌توانند طعم امنیت را بچشند و از بسیاری از چالش‌های امنیتی به دور باشند.

با این حال، پس از عملیات هفتم اکتبر و بن‌بست اسرائیل در جنگ غزه و متعاقبا حمله موشکی-پهپادی گسترده ایران به اراضی اشغالی، تا حد زیاید این افسانه در هم شکسته است. نتانیاهو دیگر نمی‌تواند برای افکار‌عمومی صهیونیست دلیلی محکم بیاورد تا همچنان به وی اقبال و گرایش داشه باشند.

به بیان ساده‌تر، برَند سیاسی او به شدت خدشه‌دار شده و آسیب دیده است؛ معادله‌ای که ترمیمِ آن نیز ممکن به نظر نمی‌رسد. این مسائل همه از نتانیاهو تصویری ساخته اند که او به هیچ عنوان مایل به آن‌ها نیست و یکی از اهرم‌های موثر وی برای تداوم حضور در قدرت را از او سلب کرده است.

نتایج نظرسنجی‌های مختلف در اراضی اشغالی در ماه‌های گذشته حاکی از این موضوع بوده اند که بسیاری از افکار عمومی صهیونیست بر این باورند که نتانیاهو جنگ غزه را به یک جنگ شخصی برای خود تبدیل کرده و بهتر است که هر چه سریعتر از قدرت کنار بکشد.

بسیاری از جمله جریان اپوزیسیون در اراضی اشغالی نیز با درک همین نکته بوده که خواستار کنار رفتن دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودرس در فلسطین اشغالی هستند.

۲. سرگیجه صدور حکمِ بازداشت بین المللی

به تازگی، یک بحران بسیار جدیِ دیگر علیه نتانیاهو ایجاد شده است. برخی منابع آگاه اعلام کرده اند که دیوان بین المللی دادگستری به احتمال فراوان خیلی زود حکم بازداشت بین‌المللی بنیامین نتانیاهو و شمار دیگری از مقام‌های ارشد صهیونیست را به دلیل ارتکاب به نسل‌کشی و کشتار مردم فلسطین، صادر خواهد کرد. منابع نزدیک به دولت نتانیاهو اعلام کرده اند که شخص نخست وزیر اسرائیل به شدت در این رابطه نگران است و از شرکای بین المللی صهیونیست‌ها کمک خواسته تا مانع از تحقق این سناریو شوند.

اگر دیوان بین المللی دادگستری اقدام به صدور حکم بازداشت نتانیاهو کند که احتمال تحقق این سناریو کم نیست، باید نتانیاهو را یک مهره سوخته در جهان سیاست دانست. پس از صدور حکم مذکور، هزینه‌های هرگونه همکاری با نتانیاهو چه در صحنه سیاست داخلی اراضی اشغالی و چه در محیط‌های منطقه‌ای و بین المللی، به شدت افزایش خواهد یافت و رسوایی و بدنامی آن دامن هرکسی که با دولت نتانیاهو در تماس باشد را خواهد گرفت.

در این میان، حتی متحدان غربی نتانیاهو نیز راهی جز فاصله گرفتن از وی برای در امان ماندن از فشار‌های افکار عمومی  نخواهند داشت. تمام این معادلات می‌تواند روند سقوط سیاسی نتانیاهو را به شدت تسریع کنند.

۳. بن بست در جنگ غزه

در نهایت باید گفت که نتانیاهو به شدت در میدان‌های جنگ غزه دچار بن‌بست شده است. او حقیقتا نمی‌داند که چه باید بکند. اگر ادعا‌های دور و دراز نتانیاهو در مورد قدرت نظامی اسرائیل را یک طرف بگذریم و در طرف دیگر، ناتوانی ارتش اسرائیل و نهاد‌های اطلاعاتی آن در تحقق اهداف خود در این جنگ را نیز مد نظر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که نتانیاهو و رژیم اشغالگر قدس در بحرانی بی پایان گرفتار شده اند.

در شرایط کنونی نیز، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد حمله قریب الوقوع ارتش اسرائیل به شهر رفح مطرح می‌شود. با این حال، سوال اصلی اینجاست که آیا در شرایطی که سیلی از اعتراضات علیه رژیم اسرائیل به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا در جریان است و با توجه به شرایط نامساعد داخلی و بین المللی که نتانیاهو با آن‌ها رو به رو است، رژیم اشغالگر قدس، از این ظرفیت برخوردار است که دست به یک جنایت بزرگتر بزنند و از تبعات مرگبار آن نیز در امان بمانند؟

صورتِ این معادله به قدری روشن است که به خوبی از سناریو‌های تاریک پیش رویِ نتانیاهو و دولتش حکایت دارد.

دیگر خبرها

  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • واکاوی ۳ ابربحران قابل توجه پیش رویِ نتانیاهو
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند