Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه - حمیدرضا کرمی فعال گردشگری در کرمانشاه بابیان اینکه سالهاست گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی و بسیاری از گردشگران داخلی به یک مسیر کلاسیک محدود شده، گفت : این مسیر از تهران آغاز می‌شود و تا کاشان، اصفهان، یزد، شیراز و گاهی هم کرمان امتداد می‌یابد.

 از قبل از وقوع انقلاب اسلامی روی این مسیر کار و تقریبا برندسازی شده و در شرایط فعلی هم گردشگران بویژه گردشگران خارجی بیشتر این مسیر را می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این مسیر دارای هویت تاریخی است و بخشی از آن هم بنا‌هایی است که تاریخی هستند، اما آن‌ها را بگونه‌ای بازسازی و مرمت کرده اند که متناسب با روح تاریخی آن نیست و سنخیتی با روح هنر و معماری ایرانی اسلامی ندارد و بیشتر باب سلیقه و طبع توریست‌ها شده اند تا ماندگاری آن‌ها را افزایش دهند، چراکه ماندگاری مهمترین پارامتر برای یک محور گردشگری محسوب می‌شود.

در کنار مسیر کلاسیک گردشگری در ایران، یک محور گردشگری دیگر در شمال کشور داریم، محوری که بیشتر گردشگران داخلی و طی سال‌های اخیر گردشگران عرب را به سمت خود جذب کرده است.

در شرق کشور هم مسیر خراسان را داریم، مسیری که در آن گردشگری مذهبی فعال است و گردشگران قابل توجهی از داخل و کشور‌های مسلمان همسایه به آن سفر می‌کنند.

منطقه شمال غرب و غرب کشور در این میان مغفول مانده و متاسفانه مسیر گردشگری نیست، اگر آذربایجان‌های غربی و شرقی، زنجان، قزوین، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان را هم به عنوان یک مسیر در نظر بگیریم، در این مسیر علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری داریم که تنوع بسیار بالایی را برای گردشگران خواهد داشت.

در مسیر کلاسیک گردشگری ایران بیشتر شاهد جاذبه‌های تاریخی هستیم، اما در مسیر غرب کشور جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیار چشم نواز و قابل توجه هستند.

مسیر گردشگری غرب مسیری جذاب برای گردشگران است علیرغم همه ظرفیت‌هایی که در این مسیر داریم، اما متاسفانه بنا به دلایلی توسعه نیافته است.

متاسفانه در بحث زیرساخت‌ها مشکلاتی داریم، برای مثال تعداد هتل‌ها و رستوران‌های دارای استاندارد‌های لازم در این منطقه چندان نیست، بگونه‌ای در غرب کشور تنها دو هتل پنج ستاره داریم که آن هم در کرمانشاه هستند.

مابقی هتل‌های این منطقه کیفیت خدماتی که دارند مطابق با ستاره هایشان نیست و یا اینکه در بحث تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه‌های سنتی چندان سلیقه گردشگران مختلف را در نظر نگرفته ایم که اگر یک نمونه بخواهیم مثال بزنیم در اقامتگاه‌های ما تخت‌خواب وجود ندارد، درحالی که گردشگران خارجی به خوابیدن روی زمین عادت ندارند.

از سوی دیگر استاندارد‌های لازم در بسیاری از رستوران‌های ما رعایت نمی‌شود و برای همه گردشگران با سلایق گوناگون خوراک ندارند. از طرفی کرمانشاه به واسطه تنوع غذا‌ها و شیرینی‌ها و نان‌های خود به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده، اما در اکثر رستوران‌های استان غیر از دو غذای خورشت خلال و دنده کباب، دیگر غذا‌های اصیل کرمانشاه ارائه می‌شود.

این معضلات نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل غرب کشور دیده می‌شود، بنابرین تا زمانی که این مشکلات وجود دارد نباید انتظار رونق گردشگری را در این مناطق داشته باشیم.

متأسفانه هرکدام از استان‌های غرب کشور تاکنون برای جذب گردشگر به شکل جزیره‌ای عمل کرده اند و این باعث شده تا زمینه‌ای برای ماندگاری گردشگر را در دل خود نداشته باشند، اگر بخواهیم برای نمونه مثالی بیاوریم از مسیر همدان تا کرمانشاه که حدود دو ساعت طول می‌کشد، هیچ جاذبه‌ای را به گردشگران معرفی نکرده ایم تا در این مسیر از آن بازدید کنند و خستگی مسیر را نداشته باشند.

به نظر می‌رسد علاوه بر مسیر‌های ریلی و جاده ای، باید پرواز‌های داخلی و خارجی خود را در این منطقه افزایش دهیم .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناظر زیبا آثار تاریخی آثار باستانی غرب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش حوادث کوهستان در کشور، گفت : افزایش حوادث کوهستان ناشی از گسترش روی آوردن مردم به طبیعت و کوهنوردی است که باید خود را برای امدادرسانی در این حوادث آماده کرده و از طرفی مردم را از نقاط حادثه‌خیز آگاه کنیم. 

وی افزود: سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان آغاز شده و از هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها نیز انتظار می‌رود که مسیر‌های پرتردد و ایمن کوهنوردی را در نقاط مختلف استان‌ها شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند تا آمار تلفات در این بخش کاهش پیدا کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: گا‌ها در برخی از استان‌ها در مسیر‌های کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان آنها را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقمندان به این رشته باشد و اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند. 

محمودی با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای امداد و نجات حوادث در غرب کشور، افزود: براین اساس در نشست امروز مصوب می‌شود که کرمانشاه به عنوان مرکزیت پشتیبانی و هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند. 

وی تصریح کرد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگرد‌هایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد دیگر را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های غرب کشور را پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور متذکر شد: اگر زیرساخت‌های لازم در استان تامین شود و یک آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه احداث شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن برای کرمانشاه و استان‌های همجوار انجام دهد. 

وی به قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر تردد زوار اربعین هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود. امسال اگر میزان استقبال از مرز خسروی بالاتر برود، تجهیزات دیگری را در اختیار استان قرار می‌دهیم. 

محمودی با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایگاه‌های جدید امداد و نجات داشته باشد، افزود: در این زمینه باید خود استان و خیرین حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

به گفته وی، در بحث تجهیزات تخصصی مورد نیاز سیلاب امسال کمک‌هایی به این استان صورت خواهد گرفت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • نجات گردشگران مفقود شده در مسیر کوهنوردی پردیس
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری