Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که قزاقستان می‌تواند مشکلات خود را حل کند و مهم است که هیچکس از خارج (کشورهای غربی) در امور این کشور دخالت نکند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که قزاقستان برای مقابله با اعتراضاتی که روز چهارشنبه منجر به استعفای دولت این کشور شد، از روسیه تاکنون درخواست کمک نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در دوم ژانویه (یکشنبه ۱۲ دی) جمعیت در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» به خیابان‌ها آمدند و به قیمت بالای سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، تظاهرات آلماتی را فرا گرفت. اعتراض‌های گسترده در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان علیرغم اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و چندین هزار نفر در شهر« آلماتی» در قزاقستان علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده راهپیمایی و با پلیس درگیر شدند.

 

پلیس علیه تظاهرات کنندگان از نارنجک صوتی استفاده کرد. معترضان نیز به خودروهای زرهی حمله کرده و تعدادی از خودرو های پلیس را آتش زدند. معترضان در آلماتی وارد ساختمان شهرداری شدند. در ساختمان دادستانی و دفتر حزب حاکم «نور آتن» آتش سوزی رخ داد.

وزارت کشور قزاقستان نیز از بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر به اتهام نقض نظم عمومی خبر داد. رئیس جمهور قزاقستان برای امنیت شهر «نورسلطان» وضعیت فوق العاده اعلام کرد که تا ۱۹ ژانویه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری روسی «تاس» نیز روز چهارشنبه در این زمینه نوشت، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که مسکو تحولات قزاقستان را با دقت زیر نظر دارد و شهروندان روس مقیم این کشور در سلامتی کامل هستند.

در این بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ما از نزدیک تحولات قزاقستان را دنبال می کنیم. هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات اتباع روس وجود ندارد.»

روسیه روابط گرم نظامی، اقتصادی و تجاری با قزاقستان دارد. این دو کشور چندی قبل قرارداد نظامی جدید امضا کردند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: هشدار کرملین قزاقستان آلماتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که اوکراین پیش نویس پیمان صلح با روسیه را در سال ۲۰۲۲ تحت فشار انگلیس کنار گذاشت.

به گزارش آر تی، این توافق که می‌توانست چند هفته پس از آغاز جنگ، به مناقشه اوکراین پایان دهد، توسط مذاکره‌کنندگان در استانبول تأیید شد، اما کی‌یف بعداً از مذاکرات خارج شد.

روزنامه آلمانی ولت روز گذشته مدعی شد که مسکو پس از طرح یک چارچوب برای توافق، درخواست‌های دیگری از جمله تبدیل زبان روسی به عنوان دومین زبان رسمی در اوکراین را مطرح کرده و سبب خروج اوکراین از مذاکرات شده است.

با این حال، پسکوف امروز (شنبه) با استناد به اظهارات دیوید آراخامیا، نماینده پارلمان اوکراین که ریاست هیئت کی‌یف در مذاکرات را بر عهده داشت، این ادعا‌ها را رد کرد.

آراخامیا نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌های داخلی اوکراین گفت که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در روند صلح مداخله کرده و از اوکراینی‌ها خواسته که «فقط با روسیه بجنگند».

پسکوف تاکید کرد که کی‌یف عملاً این توافق را تحت فشار مستقیم لندن کنار گذاشت و بقیه دلایلی که مطرح می‌شود صرفا حدس و گمان است.

مقامات روسی مناقشه اوکراین را جنگ نیابتی غرب علیه مسکو توصیف کرده‌اند. به گفته مسکو، هدف آنها مهار روسیه و متوقف ساختن توسعه آن به جای حفاظت از منافع مردم اوکراین است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است