Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تا زمانی که نتوان ابزار علمی، آموزشی و پژوهشی کشور را به اندازه نیاز نیروی نخبه، تامین کرد با موضوع مهاجرت مواجه هستیم.

به گزارش قدس آنلاین، ۲۲ آذر ماه امسال بود که با حکمی از سوی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری "جلال بازرگان" به‌ عنوان سرپرست جدید دانشگاه سراسری زنجان منصوب و جایگزین سید محسن نجفیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه زنجان ظهر امروز در سالن الغدیر دانشگاه با حضور معاون وزیر و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان امروز در این مراسم اظهار داشت: کسی که در این مسئولیت قرار می‌گیرد باید شبانه‌روز برای پاسخگویی به مطالبات و نیازها تلاش کند.

وی تصریح کرد: در زمینه مهاجرت نخبگان شاهد اتفاقاتی هستیم که در آینده می‌تواند نگران‌کننده و دردآور باشد، در واقع اگر یک نفر به اجبار از این سرزمین به دلیل شرایط بهتر زندگی، مهاجرت کند باز هم دردآور است.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه طبق آماری که در سال ۲۰۲۰ ارائه شده ۱.۹ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که ۲.۵ درصد از کل جمعیت ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق اعلام موسسه گالوپ ایران از نظر مهاجرت در بین ۱۵۰ کشور جهان در رتبه ۸۷ قرار دارد.

وی تصریح کرد: از منظر فرار مغزها که نگاه کنیم الان در شرایط متوسط جهانی قرار گرفته‌ایم و وضعیت پایداری داریم و ایران از لحاظ سهم دانشجویان خروجی در بین ۱۱۶ کشور جهان انجام شده در رتبه ۹۹ قرار دارد.

داداش‌پور با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۲۱ در بین ۲۰ کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا در رتبه ۱۷ بوده است، افزود: این آمار نشان می‌دهد که مهاجرت در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و علت‌های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه در سطح کلان کشور هنوز به اقتصاد دانش‌بنیان توجه نشده است، ادامه داد: هشت حوزه علمی و فناوری در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته اما روند کسب‌ و کارها به سمت دیگری رفته که سبب حصول نتایج متفاوت شده است.

این مسئول گفت: روند انتخاب رشته دانش‌آموزان نیز به سمت علوم تجربی است که نشانگر گرایش بازار به سمت این رشته‌ها است و تمرکز عمده در بخش صنعت بر کاربرمحور و سرمایه‌محور است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که نتوان ابزار علمی، آموزشی و پژوهشی کشور را به اندازه نیاز نیروی نخبه، تامین کرد با این مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: باید نیاز مادی نخبگان نیز تامین شود.

داداش پور با بیان اینکه جو ناامیدی به سمت نخبگان حرکت می‌کند و آن سوی مرزها را به گونه دیگری تفسیر می‌کنند، یادآور شد: وضعیت و شرایط نامناسب مالی و اقتصادی برای نخبگان هم از دلایل مهاجرت آن‌ها است.

منبع: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرار مغزها تامین ابزار معاون وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۴۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد و مورد استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت، مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴، نشست با اعضای هیأت رئیسه، نشست آمایش آموزش عالی، نشست با اعضای هیأت علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی و موارد دیگر از برنامه‌های این سفر یک روزه است.

دیگر خبرها

  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • رقابت ۱۵ هزار و ۷۰۰داوطلب زنجانی در مرحله اول کنکور سراسری
  • رقابت ۱۵۷۰۰ داوطلب زنجانی در مرحله اول کنکور سراسری آغاز شد
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • برگزاری کنکور در ۱۹۱۳ حوزه و در بیش از ۴۰۰ شهرستان
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت