Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@17:19:28 GMT

تحریم رهبر صرب‌های بوسنی از سوی آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۶۳۳۰

آمریکا امروز، چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه رهبر صرب‌های بوسنی و نیز پلتفرم رسانه‌ای مرتبط با او اعمال کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرد، دفتر نظارت بر حساب‌های بانکی خارجی وابسته به این وزارتخانه تحریم‌هایی را علیه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و شبکه تلویزیونی Alternativna اعمال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وزارتخانه افزود: این تحریم‌ها در واکنش به اقدامات فاسد و تهدیدات مستمر دودیک علیه ثبات و تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین اعمال شده است.

چند هفته پیش پارلمان صرب‌های بوسنی نشستی را برای آغاز روندی جنجالی یعنی خروج از موسسات فدرال مشترک بین صرب‌ها، کروات‌ها و بوسنیایی‌های مسلمان به ویژه در بخش نظامی به رغم هشدارهای غرب برگزار کرد.

از سال‌ها پیش رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی به جدایی طلبی اشاره می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد این بار تلاش می‌کند در این مسیر گام بردارد.

دودیک نماینده صرب‌ها در ریاست ائتلاف بوسنی اصرار دارد که بگوید مشارکت در رهبری این کشور "غیرممکن" است.

مجمع ملی جمهوری صرب بوسنی که یکی از دو نهاد سیاسی موجود در بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود، جلسه فوق‌العاده‌ای را در بانیا لوکا تشکیل داد.

دودیک در جریان این نشست گفت: جمهوری صرب بوسنی دست به اقدامات نظامی نخواهد زد و اگر مورد حمله نظامی قرار گیرد از طریق ابزارهای سیاسی با آن مبارزه خواهد کرد. ما تنها از طریق ابزارهای سیاسی به راهمان ادامه خواهیم داد. تنها به این خاطر که ما ارتش نداریم، به این معنا نیست که بازنده هستیم. من جنگ را رد می‌کنم. من از این مجمع می‌خواهم که گزینه جنگ را رد کند.

در جریان این نشست تصمیم بر آن شد که یک قانون اساسی جدید تدوین شود و در آن بانیا لوکا به عنوان پایتخت جمهوری صرب بوسنی تعیین شود.

به علاوه، دولت جمهوری صرب بوسنی در یک چهارچوب زمانی شش ماهه باید قوانین و مقررات مربوط به امنیت، دفاع، مالیات و سیستم قضایی را ایجاد کند.

در همین حال، اعضای اپوزیسیون ضمن ترک این کنفرانس به نشانه اعتراض، مدعی شدند که سخنرانی دودیک یک "کمپین انتخاباتی محض" بود.

توافق دیتون که در ۲۱ نوامبر ۱۹۹۵ در نزدیکی دیتون، اوهایو بین صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین تنظیم شد، چهارچوبی را برای محافظت از حقوق اقلیت‌ها ایجاد و زمینه را برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان فراهم کرد. این توافقنامه به درگیری مسلحانه‌ای خاتمه داد که ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جمهوری صرب بوسنی صرب های بوسنی صرب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۶۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب

تیم والیبال دانش‌آموزش صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است، صبح امروز  با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

 این تیم که با نام سردار شهید حاج محمدرضا زاهدی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق شد با هفت پیروزی متوالی، بر سکوی نخست دنیا بایستد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند
  • ایران ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی را تحریم کرد
  • تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب