Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالان گردشگری می‌گویند قانون جدید مالیات برارزش افزوده که از روز ۱۳ دی ماه قابلیت اجرا پیدا کرده، نه تنها سودی به حال گردشگری ندارد بلکه از جیب مردم به جیب ایرلاین‌ها می‌رود نه حتی خزانه. خرداد سال ۱۴۰۰ مصوبه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تصویب و در تیر ماه ابلاغ و قرار شد ۶ ماه دیگر یعنی دی ماه این قانون اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بخش‌هایی که به صورت مستقیم با گردشگری در ارتباط است، حمل و نقل بوده که براساس جزو ۱۳ بند «ب» ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. در واقع در این قانون بخش حمل و نقل هوایی حذف شده است به این معنا که حمل و نقل هوایی شامل این معافیت نمی‌شود بلکه مشمول افزایش ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

این اتفاق طبق این قانون باید در پرواز‌های داخلی و خارجی و مسافری و باری رخ دهد. اعلام اجرایی شدن این قانون از دو روز پیش تاکنون فضای مردم جامعه، ایرلاین‌ها و فعالان حوزه گردشگری را ملتهب کرده است. مردم مخالف این افزایش قیمت هستند. آن‌ها اعلام می‌کنند که در طول سال بار‌ها شاهد افزایش نرخ بلیت هواپیما شده اند. از طرفی این مالیات بر ارزش افزوده کالایی است که در نهایت مسافر به عنوان مصرف کننده باید آن را بپردازد؛ بنابراین فشاری که به مردم می‌آید موجب خواهد شد دفاتر مسافرتی نیز درآمد کمتری از محل فروش بلیت هواپیما داشته باشند، اما در نهایت آنکه از این افزایش نرخ سود می‌برد، ایرلاین‌ها هستند. سعیدی از پیشکسوتان فعال در حوزه آژانس‌های مسافرتی معتقد است که قوانین باید برای رفاه جامعه باشد اگر این اتفاق نیفتد با مشکل رو به رو می‌شویم، چون همین الان نیز جو جامعه به دلیل افزایش نرخ بلیت ملتهب شده است.

ابهام و اشکال در قانون جدید

این قانون ابهام دارد. در واقع قوانین بین المللی حمل و نقل هوایی بر این عقیده هستند که، چون مبدا و مقصد سفر در دو کشور مختلف است امکان اعمال مالیات بر ارزش افزوده را ندارند. یعنی ممکن است مسافری از ایران بلیت تهران به نیویورک را بخرد، اما چون مقصد آن کشور دیگری است شامل قوانین مالیاتی کشور مبدا نمی‌شود. از این رو مدیران فروش خطوط هوایی بین المللی که سالهاست در ایران فعالیت می‌کنند با این اقدام مخالف هستند. آن‌ها می‌گویند که یاتا به آن‌ها مجوز افزایش نرخ بدهد.

دریافت عوارض چندباره به اسم مالیات برارزش افزوده روی بلیت هواپیما

جالب اینجاست که در نشستی با اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کردند که این افزایش نرخ به ضرر مردم خواهد بود و امیدواریم که این قانون اجرا نشود.

از طرفی این قانون نه تنها ابهام دارد بلکه یک خلأ یا اشکال نیز به آن وارد است. آن هم اینکه اگر مسافری از ایران بلیت بخرد، گران‌تر از زمانی خواهد بود که از خارج از کشور این بلیت را تهیه کند و این در واقع خروج ارز از کشور. چون حتماً مسافر ترجیح می‌دهد با این افزایش نرخ‌ها، قیمت کمتری بپردازد؛ بنابراین این وسط سر فروشندگان بلیت نیز بی کلاه خواهد ماند!

تعجب نماینده مجلس از قانون جدید

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس این قول را داد که هفته دیگر با توجه به مطالبات اعلام شده، جلسه بررسی این موضوع برگزار و نتیجه به بهترین شکل ارائه شود.

او همچنی از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده تعجب کرد و گفت: نکات فنی مورد بحث اعضای انجمن صنفی و نمایندگان ایرلاین‌های خارجی درست بود باید در جلسه یکشنبه کمیسیون عمران بررسی شود. این موارد باید از قبل بررسی می‌شد من تعجب می‌کنم چرا این قانون تصویب شده است.

در مقابل تعجب عضو کمیسیون عمران، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته که مقصر افزایش نرخ ایرلاین‌ها نیستند بلکه نمایندگانی هستند که با وضع و تصویب این قانون باعث افزایش نرخ شده‌اند.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز معتقد است ایرلاین‌ها نه تنها ۹ درصد را می‌گیرند بلکه خواهان دریافت ۵ درصد عوارض شهرداری هم هستند درحالی که گفته شده بود این عوارض باید حذف شود.

رفیعی توضیح داد: همین الان هم مالیات زیادی به ایرلاین‌ها داده می‌شود. این پول از جیب مردم بیرون می‌آید به خزانه هم نمی‌رود بلکه مستقیم به جیب ایرلاین می‌رود. درحال حاضر غیر از TAX، عوارض شهرداری، فرودگاهی و نظارت بر ایمنی در سفر‌های داخلی و عوارض فرودگاه بین المللی در سفر‌های خارجی از مردم گرفته می‌شود. این عوارض فرودگاهی از هر فرودگاه بین المللی که پرواز بلند شود گران است.

برای فرودگاه امام خمینی (ره) چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان. اما فکر کنید این پول کجا می‌رود؟ این مالیات را ایرلاین‌ها می‌گیرند والا چرا در ۲۴ سال اخیر جایی مانند فرودگاه امام هیچ تغییری نکرده است و امکاناتش در حد فرودگاه شهر‌های کوچک است؟ این پول کجا خرج شد؟ اگر فرودگاه آتاتورک TAX می‌گیرد در صنعت گردشگری خرج کرده یا فرودگاه جدید ساخته است، اما این پول حتی به خزانه دولت هم نرفته، چون ایرلاین‌ها الان بیشترین بدهی‌ها را دارند.

محمد طاهری از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز گفت: چرا از این پول بخش خصوصی منتفع نمی‌شود؟ شرکت‌ها قیمت بلیت را پایین نگه می‌دارند و TAX را افزایش می‌دهند. یعنی اگر مسیر تهران نیویورک ۲۴ میلیون تومان است ۱۲ میلیون تومان آن TAX است تا کمیسیونی به بخش خصوصی ندهند.

بنا به گفته اعضای این انجمن؛ سال ۸۸ سازمان امور مالیاتی بحث اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده بر روی بلیت هواپیما را مطرح کرد پس از آن باید افراد در سایت اعلامی ثبت نام می‌کردند، اما سایت مشکل داشت تا اینکه کم کم فراموش شد. حالا بعد از ۱۱ سال دوباره سازمان پیگیر مطالباتش شده و جریمه دیرکرد این ۱۱ سال را هم می‌خواهد.

حداقل و حداکثر نرخ بلیت هواپیما براساس قانون جدید

براساس نرخی که سازمان هواپیمایی برای بلیت‌ها در روز ۱۳ دی ماه اعلام کرده، به عنوان مثال از اراک تا تهران هر مسافر باید حداکثر ۵۸۰ هزار تومان بپردازد. یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هزینه بلیت هواپیما از کیش به تهران است. بلیت کیش به تبریز نیز حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

این هزینه‌ها اگرچه برای بلیت‌های داخلی است، اما افزایش ۴ درصدی بلیت خارجی خیلی از مسافران و گردشگران را نیز نگران کرده است. چون در سال ۱۴۰۱ موضوع افزایش نرخ عوارض خروج از کشور نیز مطرح خواهد شد و باید به هزینه‌های سفر این عوارض نیز اضافه شود. عوارضی که بیشتر به جریمه شباهت دارد. اما‌ای کاش حداقل این عوارض در صنعت گردشگری هزینه می‌شد. این موضوع را ایوب هاشمی از کارشناسان گردشگری مطرح کرد و گفت: دیگر نمی‌توانید عوارض خروج از کشور را در هزینه‌های سفر نادیده بگیرید.

او می‌گوید: اختلاف ارزش پول ایران باعث شده تا نه تنها هزینه‌های سفر بالا برود بلکه عوارض خروج نیز بر آن اضافه شده و حالا باید بابت اینکه از کشور خارج می‌شوید نیز هزینه هنگفتی به دولت بدهید هر چند گفته شد این هزینه برای بازسازی و بعد‌ها گفتند این هزینه به گردشگری کشور تعلق می‌گیرد، اما آنطور که رؤسای سازمان و وزرای میراث فرهنگی بار‌ها مطرح کردند هیچ وقت این پول در اختیار صنعت گردشگری نبود.

حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به تمامی این اعتراضات که در دو روز گذشته به وجود آمده گفته است که عدم شفافیت در اجرای این قانون احتمالاً موجب حذف مالیات بر ارزش افزوده از پرواز‌های خارجی شود.

اما باید توجه کرد که بنا به گفته خوشخو این حذف در حوزه پرواز‌های خارجی وجود خواهد داشت نه پرواز‌های داخلی!

منبع: مهر

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دریافت افزوده مالیات عوارض مالیات بر ارزش افزوده کمیسیون عمران بلیت هواپیما بین المللی ایرلاین ها افزایش نرخ هزار تومان حمل و نقل هزینه ها نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۷۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید

الهه جعفرزاده: در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کم کنند؟ با حذف قند از رژیم غذایی، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ این نوشیدنی‌ها را نخورید؛ چاق می‌شوید با این کارها به سادگی وزن کم کنید/ ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

منبع: socialboat

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896537

دیگر خبرها

  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • نارضایتی کارکنان منچستریونایتد از رویکرد رتکلیف در حذف امتیاز آن‌ها