Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات هسته ای برای احیای برجام میان ایران و گروه 4+1 در جریان است. رایزنی ها طی چند روز گذشته با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافته و «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران دیدارهای متعددی را با طرف‌های مقابل در چارچوب جلسات دوجانبه و چند جانبه برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم زمان جلساتی میان نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در هتل ماریوت که مقابل هتل کوبورگ قرار دارد برگزار شده است.

تحرکات گسترده هیات کره‌ جنوبی در حاشیه مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۷:۱۹

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده، با نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها دیدار و ابراز امیدواری کرده است که احیای توافقات سال ۹۴ به رفع دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا کمک کند.

«چوی جونگ کان» که از چهارم ژانویه (۱۴ دی) در وین بسر می‌برد طی دو روز گذشته با معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار کرده است.

وی همچنین با رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا که برای بررسی راه‌های بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در وین بسر می‌برد، دیدار کرده است. کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های ایران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

به گزارش وزارت امور خارجه کره جنوبی «چوی» در دیدار با نمایندگان برخی کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهای وین عنوان کرده که دور فعلی مذاکرات به مقاطع حساسی رسیده و وی خواستار تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های مثبت است. در این بیانیه آمده است که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، تاکید کرده که «دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و در عین حال به صورت فعال هر نقشی را که بتواند در این راستا ایفا می‌کند».

ادعاهای وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات برجامی وین ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۷:۱۷

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، مدعی شد که زمان برای احیای توافق هسته‌ای، محدود است.

وی همچنین گفت که ایران اعتماد زیادی را از دست داده است.

بائربوک پیش از این نیز با تکرار برخی ادعاها در خصوص عدم پیشرفت در مذاکرات وین، خواستار تسریع روند گفت‌وگوها شده بود.

وی مدعی شده بود که مواضع و پیشنهادهای ایران باعث کند بودن روند مذاکرات شده است.

وزیر خارجه آلمان افزود که زمان در حال اتمام است و گفت‌وگوها باید تسریع شود.

دیدار باقری و مقام ارشد کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران

ظهر پنج‌شنبه چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین اتریش سفر کرده، با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه کرده و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کذد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

لازم به ذکر است که این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول بین دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام شده است.

چو جونگ-کان، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، که به وین، پایتخت اتریش سفر کرده است، در دیدارهایی با دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی درگیر در مذاکرات وین، با تاکید بر رسیدن مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مذاکرات در جهت مثبت شد.

پیش‌تر وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای از سفر پنج‌روزه (از ۱۴ تا ۱۹ دی‌ماه) چو جونگ-کان و هیئت همراهش به وین، پایتخت اتریش، هم‌زمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود. براساس این بیانیه، هدف از سفر هیئت کره‌ای به وین، بررسی راه‌های حل‌وفصل موضوع دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، در حاشیه مذاکرات احیای برجام و از طریق رایزنی با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعامل و هماهنگی نزدیک با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، گزارش داد که این دیپلمات ارشد کره‌ای در روزهای گذشته با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات احیای برجام، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، و همچنین مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

براساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، چو در این نشست‌ها، با درمیان گذاشتن دیدگاه کره جنوبی مبنی‌بر رسیدن دور فعلی مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مثبت مذاکرات شده است. این بیانیه افزود: «چو بار دیگر تاکید کرد که دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال فعالانه هر نقشی را که بتواند، در آن ایفا خواهد کرد.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین ابومهدی مهندس مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام روسیه چین اروپا کره جنوبی ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین ابومهدی مهندس جمهوری اسلامی ایران خارجه کره جنوبی وزیر امور خارجه مذاکرات وین احیای برجام وزیر خارجه معاون وزیر شده ایران گفت وگوها سفر کرده تحریم ها هسته ای کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی

قزاقستان اعلام کرد: مذاکرات صلحی که قرار است در آلماتی انجام شود فقط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود و بحثی از میانجیگری آستانه نیست و اگر این دو کشور به صلح برسند تأثیر مثبت زیادی بر کل منطقه خواهد داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های آذربایجان، وزارت امور خارجه قزاقستان جزئیات دیدار مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آلماتی را اعلام کرد. آیبک سمادیاروف سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان در این باره گفت: مذاکراتی که قرار است در آلماتی انجام شود فقط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود و بحثی از میانجیگری آستانه نیست.

این دیپلمات تأکید کرد: قزاقستان خدمات حسن نیت ارائه می‌دهد، یعنی بستری برای مذاکره فراهم می‌کند. اگر این دو کشور به صلح برسند و به امضا برسد، تأثیر مثبت زیادی بر کل منطقه خواهد داشت.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» که در 23 آوریل در دانشگاه ADA برگزار شد، گفت که باکو با نشست روسای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان موافقت کرده است. در صورتی که ارمنستان نیز با این امر موافقت کند، نشست بعدی روسای امور خارجه در قزاقستان برگزار خواهد شد.

آنی بادالیان، دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان در این خصوص گفت: ایروان در حال بررسی امکان دیدار بین آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان در قزاقستان است.

به گفته وی، تاریخ این دیدار توافق شده است.

لازم به ذکر است که جیحون بایراموف و آرارات میرزویان آخرین دیدار خود را در تاریخ 28 تا 29 فوریه در برلین برگزار کردند. قزاقستان به عنوان کشوری است که با مواضع طرفدار آذربایجان شناخته می‌شود، عضو سازمان کشورهای تُرک است و در بازسازی منطقه اقتصادی قره‌باغ آذربایجان مشارکت دارد و روسای جمهور هر دو کشور باهم از شوشا بازدید کردند. اما توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان از ارمنستان نیز دیدن کرد و به پاشینیان برای صلح پیشنهاد میانجیگری کرد. این دو کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمایندگی دارند. به هر حال، ابتکار قزاقستان به عنوان میانجی در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان تازگی ندارد. در نوامبر 1991، نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور سابق قزاقستان و همتای روسی او بوریس یلتسین از باکو و از آنجا از استان خودمختار قره‌باغ سابق بازدید کردند. اما آن مأموریت در آن زمان چندان موفق نبود و بی‌نتیجه ماند. مقامات قزاقستان از جمله کسانی بودند که در حمله تروریستی هلیکوپتر در 20 نوامبر 1991 کشته شدند. اقدام تروریستی انجام شده در آسمان قاراکند، باطل کننده مذاکراتی بود که قزاقستان و روسیه در آن شرکت داشتند. از این نظر، ابتکار دوباره از آستانه موضوعی جالب است.

صاحب علی‌اف نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با ینی مساوات اظهار داشت: پیشنهاد توکایف برای برگزاری مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آستانه به هیچ وجه از جنس سازمان دهندگان نشست 5 آوریل بروکسل نیست. دو دلیل برای این ادعا وجود دارد. دلیل اول این است که ماهیت دوجانبه مذاکرات آستانه بیشتر مشهود خواهد بود که به نفع کسانی نیست که سعی می‌کنند بازی‌های خود را در این منطقه تحت عنوان میانجیگری یا اعتدال انجام دهند. ثانیاً، مذاکرات آستانه به این معناست که روند عادی‌سازی در چارچوب قالب همکاری 3+3 انجام می‌شود که با برنامه‌های قدرت‌های غیرمنطقه‌ای همخوانی ندارد. علاوه بر این، قزاقستان طرفی نخواهد گرفت، تعادل را حفظ خواهد کرد. از این نظر، وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که آن‌ها با سند صلح شریک نیستند.

الخان شاهین اوغلو، تحلیلگر سیاسی، اظهارات آیبک سمادیاروف سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان مبنی بر اینکه «مقامات قزاقستان هنگام سازماندهی نشست وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در آلماتی نقش میانجی در مذاکرات را ایفا نخواهند کرد» را مفید دانست.

وی گفت: جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیازی به میانجی ندارند، مذاکرات مستقیم نتایج مثبتی به همراه دارد. در 30 سال گذشته، هر چند واسطه و میانجی، هیچ کدام کارساز نبود. طرفین نیازی به میانجی ندارند، بلکه به مکانی برای ملاقات نیاز دارند که توسط مقامات قزاقستان فراهم شده است. اگرچه قزاقستان یک میانجی نیست، اما یکی از کشورهای اصلی است که مایل به دستیابی به توافق بین آذربایجان و ارمنستان است. آستانه خواهان کریدور زنگزور تا باکو و آنکارا است. این کریدور اجرای پروژه کریدور میانه را که قزاقستان در آن نقش پیشرو خواهد داشت، تسریع خواهد کرد. سفرهای رئیس‌جمهور قزاقستان به آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر نیز در همین رابطه بود.

شاهین اوغلو تأکید کرد: توافق اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تعیین مرزها برخلاف منافع کرملین است. زیرا توافقات بین باکو و ایروان خارج از کنترل روسیه و از طریق مذاکرات مستقیم حاصل می‌شود. دلیل نگرانی کرملین روشن است. با مشخص شدن مرزهای دو کشور، آذربایجان و ارمنستان به امضای یک توافقنامه صلح یا چارچوب نزدیک می‌شوند. این موضوع حضور سربازان روسی در ارمنستان را در آینده زیر سؤال خواهد برد. نیکول پاشینیان فعلاً می‌خواهد سربازان روسی را از فرودگاه زوارتنوتس خارج کند اما در صورت توافق با ترکیه دیگر نیازی به حضور سربازان روسی در مرز با این کشور نخواهد بود. کرملین می‌خواهد از این روند جلوگیری کند.

رامیه ممدوا، کارشناس سیاسی معتقد است: آستانه بی‌طرف است و مانند بروکسل، واشنگتن و مسکو نیست. این پلتفرم می‌تواند توسعه یابد و نشست بعدی می‌تواند در تفلیس یا تاشکند باشد. باکو و ایروان متن صلح را در قالب مکاتبات آنلاین ادامه می‌دهند و این یک روند عالی است. طرفین مذاکرات صلح را در قالب ایمیل بدون نیاز به پیمودن مسافت‌های طولانی تا پایتخت‌های جداگانه توسعه می‌دهند. قزاقستان نیز به عنوان یک موقعیت مکانی موفق است. اگر ارمنستان امتناع نکند، اگر رفتار سازنده‌ای داشته باشد، دیپلمات‌های ارشد می‌توانند در مورد تعدادی از مسائل گفتگو کنند.

این تحلیلگر تأکید می‌کند: موضوع اصلی محل ملاقات نیست، بلکه بحث درباره این است که یک سند صلح را می‌توان در ماه‌های تابستان امضا کرد. این یک پیشرفت بسیار جدی تلقی خواهد شد. همانطور که رئیس‌جمهور آذربایجان گفت، اکنون ایده‌های روشن‌تری در مورد توافقنامه صلح در حال ظهور است. اکنون جامعه بین‌المللی نیز از توافقات دوجانبه بدون دخالت در روند استقبال می‌کند. در این راستا قزاقستان می‌تواند محرک جدیدی برای مذاکرات باشد. این همچنین نشانه خوبی است که این کشور می‌گوید میزبان است، نه میانجی.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تعداد دفاتر تقریب به ۳۵ دفتر در دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور رسیده است
  • وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری دو مقام اسرائیلی
  • اقرار مقام ارشد نظامی انگلیس به ضعف دفاعی این کشور در برابر حملات موشکی
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • مقام ارشد حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • آموزش، نقطه مشترک بین ارتش و آموزش وپرورش است