Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور آمریکا با انتقاد شدید از رئیس جمهور سابق این کشور او را به تحریک گروه‌های اغتشاش‌طلب برای حمله به کنگره متهم کرده و آن را شورش مسلحانه توصیف کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یک سخنرانی گفت، رئیس جمهور سابق این کشور عامل تحریک اغتشاش‌طلب‌ها برای حمله به کنگره بود و اقدام آن‌ها را شورش مسلحانه توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مراسمی که به مناسبت سالگرد حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به کنگره آمریکا برگزار شد «کاملا هریس» معاون بایدن، این حادثه را به حمله ژاپن به آمریکا در جنگ جهانی دوم و حملات یازده سپتامبر تشبیه کرد.

هریس با اشاره به اینکه روز حمله به کنگره به‌عنوان سناتور در این ساختمان حضور داشت گفت: «همه ما در این روز شاهد بودیم اگر نیرو‌هایی که به‌دنبال نابودی دموکراسی ما هستند موفق شوند، ملت ما چه شکلی خواهد داشت».

او با حمله لفظی به ترامپ و هوادارانش گفت: «نمی توانیم اجازه دهیم آینده ما را کسانی تعیین کنند که به‌دنبال ساکت کردن صدای ما، تغییر رأی‌های ما و انتشار دروغ و اطلاعات غلط هستند و بخش افراط‌گرایی هستند که شاید به‌تازگی ظهور یافته‌اند، ولی ریشه‌های آن‌ها قدیمی و عمیق هستند».

معاون بایدن در توجیه ناکارآمدی دموکراسی آمریکایی گفت: «هنگامی که جوان‌ها از من درباره دموکراسی در آمریکا می‌پرسند پاسخ می‌دهم ششم ژانویه بازتاب‌دهنده طبیعت دوگانه دموکراسی ما بود که شامل شکنندگی و قدرتمندی است».

وی اذعان کرد: «حمله خشونت‌باری که در اینجا [کنگره]رخ داد، این واقعیت که چقدر به عوض شدن نتیجه انتخابات نزدیک شدیم و این بازتاب دهنده شکنندگی دموکراسی بود».

پس از هریس، بایدن نیز در سخنرانی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره گفت: «برای اولین بار در طول تاریخ ما، رئیس جمهوری که نه فقط شکست خورده بود بلکه می‌خواست مانع از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شود و گروه‌های اغتشاش‌طلب به کنگره حمله کردند، اما شکست خوردند. در چنین روزی باید اطمینان حاصل کنیم چنین چیزی هرگز تکرار نمی‌شود».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این گروه با در دست داشتن پرچم کنفدراسیون که به معنی نابودی آمریکا است به کنگره حمله کردند تا ما (آمریکا) را دو دسته کنند. حتی در جنگ داخلی هم هرگز چنین چیزی رخ نداد».

بایدن در ادامه گفت: «این گروه در و پنجره‌ها را شکستند تا وارد کنگره شوند و از پرچم آمریکا به‌عنوان سلاح و نیزه استفاده کردند و بیش از صد و چهل مأمور پلیس زخمی شدند. شنیدیم یک مأمور پلیس بعد‌ها این حادثه را یک جنگ قرون وسطایی توصیف کرد».

رئیس جمهور آمریکا به نقل از این مأمور کنگره گفت: «او می‌گفت در مقایسه با هنگامی که به‌عنوان سرباز در عراق می‌جنگید، در آن زمان به اندازه حضورش در حمله به کنگره نترسیده بود».

بایدن در انتقاد از ترامپ گفت: «رئیس جمهور سابق [آمریکا]گروه‌های اغتشاش‌طلب را برای انجام حمله به کنگره جمع کرد و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و از تلویزیون تماشا می‌کرد و ساعت‌ها هیچ کاری نمی‌کرد. آن‌ها گروه گردشگر نبودند. این یک شورش مسلحانه بود».

او با اشاره ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات گفت: «دوستان آمریکایی من، متأسفانه دروغ‌هایی وجود دارند که ساخته و منتشر می‌شوند. باید فرق دروغ و حقیقت را بدانیم. حقیقت این است که رئیس جمهور سابق آمریکا مشتی دروغ را درباره انتخابات ۲۰۲۱ ساخت و پخش کرد».

بایدن افزود: «او این کار را انجام داد، چون قدرت را به اصول و قانون ترجیه می‌داد، زیرا او منافع شخصی خود را از منافع کشورش مهم‌تر می‌بینید و از دید او خودخواهی‌هایش از دموکراسی و قانون اساسی ما اهمیت بیشتری دارد».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه انتقاداتش از ترامپ گفت: «او نمی‌تواند بپذیرد که شکست خورده است، حتی با این وجود که نود و سه سناتور، دادستان کل دولت خود او، معاون خودش، مقامات دولتی و ایالتی در ایالت‌های تحت منازعه، همه گفتند او باخته است».

بایدن گفت: «او (ترامپ) نتیجه انتخابات را رد کرد، اما مردان و زنان حزب جمهوری‌خواه در برابر او ایستادند و تلاش کردند اصول حزبی خود را حفظ کنند. عده دیگری تلاش دارند این حزب را به یک چیز دیگر تبدیل کنند».

او در ادامه گفت: «در این لحظه باید تصمیم بگیریم می‌خواهیم چگونه ملتی باشیم. آیا قرار است ملتی باشیم که خشونت سیاسی را به‌عنوان یک هنجار می‌پذیرد؟ آیا قرار است ملتی باشیم که اجازه دهیم مقامات انتخابات را باطل کنند؟ آیا قرار است ملتی باشیم که نه در زیر نور حقیقت بلکه زیر سایه دروغ زندگی کنیم؟»

بایدن افزود: «راه درست حرکت به جلو، شناخت حقیقت است. اولین دروغ بزرگی که رئیس جمهور سابق و بسیاری از جمهوری خواهان که از او می‌ترسند مطرح می‌کنند این است که در واقع خیزش اصلی روز انتخابات اتفاق افتاد. آن‌ها می‌خواهند شما روز انتخابات را روز خیزش و قیام ببینید و شورشی که روز ششم ژانویه در اینجا رخ داد را ابراز واقعی خواست مردم ببینید. آیا دیدی منحرف‌تر از این می‌توانید پیدا کنید؟».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «برخی جمهوری‌خواهان به انتخابات ۲۰۲۰ نگاه می‌کنند و می‌گویند ایده‌های جدیدی لازم دارند تا رأی بیشتری را تصاحب کنند. رئیس جمهور سابق و هوادارانش به این نتیجه رسیدند که تنها راه پیروز شدن، سرکوب کردن رأی شما است».

بایدن همچنین گفت: «دومین دروغ آن‌ها این بود که نمی‌توان به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ اعتماد کرد. واقعیت این است که هیچ انتخاباتی در تاریخ آمریکا تا این اندازه تحت نظارت نبوده و آرای آن با این دقت شمرده نشده است. هر شکایتی که در هر دادگاهی ممکن بود انجام شود انجام شد و رد شد».

او در ادامه گفت: «حتی قبل از اینکه اولین رأی به صندوق انداخته شود، رئیس جمهور سابق درباره نتیجه انتخابات شبهه افکنی می‌کرد. او فقط دنبال بهانه و پیش‌زمینه برای پوشاندن حقیقت بود. او فقط یک رئیس جمهور سابق نیست. او یک رئیس جمهور سابق شکست‌خورده است. او با اختلاف بیش از هفت میلیون رأی شکست خورد».

بایدن افزود: «سومین دروغی که رئیس جمهور سابق و هوادارانش گفتند این بود که اغتشاش‌طلب‌هایی که می‌خواستند خواست خود را با خشونت تحمیل کنند، افراد میهن‌پرست ملت ما هستند».

او همچنین ضمن مطرح کردن ادعا‌هایی درباره نبود دموکراسی در دیگر کشور‌ها مدعی شد، آمریکا جایی برای دیکتاتور‌ها نیست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «دروغ‌هایی که محرک خشم و دیوانگی بود که در این مکان دیدیم، از بین نرفته‌اند. باید محکم و قاطع باشیم و از حق رأی دادن و شمرده شدن آن دفاع کنیم».

بایدن گفت: «خودتان را گول نزنید. درد‌ها و زخم‌های آن روز عمیق هستند و ما در حال نبرد برای روح آمریکا هستیم. من نمی‌خواستم این منازعه به راه بیفتد، اما از آن کوتاه هم نمی‌آیم».

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بایدن کاملا هریس ترامپ دیوانه رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور سابق نتیجه انتخابات حمله به کنگره شورش مسلحانه اغتشاش طلب ملتی باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر