Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وجود مافیایی در سازمان حفظ نباتات و واردات سموم نامرغوب به کشور پرده برداشت.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادر شده به کشور‌های خارجی گفت: در یکی دو هفته‌ گذشته در خبر‌های مختلف شاهد بودیم که از وارد شدن محصولات کشاورزی ما به سایر کشور‌ها جلوگیری شده که دلیل آن وجود باقی مانده سموم و نیترات بالاتر از نرمال جهانی در این محصولات کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته علیزاده همین موضوع باعث آسیب جدی به محصولات کشاورزی ما شد و علاوه بر این در صادرات محصولات کشاورزی تولید شده به صورت استاندارد هم به مشکل برخورد کردیم.

در ماه‌های اخیر انتشار اخبار مرجوع‌شدن محموله‌های مختلف از محصولات کشاورزی تولید ایران مانند فلفل دلمه از روسیه، کیوی از هند و سیب‌زمینی از ازبکستان و ترکمنستان، منجر به بالاگرفتن مناقشه‌ها درباره دلایل شکل‌گیری این اتفاق شده است.

به گفته این نماینده مجلس، نتوانستیم در سال‌های گذشته برنامه ریزی دقیق برای تولید محصولات کشاورزی سالم و استاندارد داشته باشیم و البته این مسئله را ناشی از کم کاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌داند.

سموم کشاورزی (Agricultural Pesticides) به منظور کنترل آفاتی که محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سموم کشاورزی طیف گسترده‌ای دارند و شامل علف کش‌ها، حشره کش‌ها و قارچ کش‌ها هستند که علف کش‌ها در این بین ۸۰٪ کل سموم دفع آفات را تشکیل می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دلیل وجود این سموم را این گونه اعلام کرد که یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات برنامه ریزی برای تولید محصولات سالم بوده که متاسفانه در سال‌های گذشته با انحراف از وظایفی که بر عهده آن‌ها بوده نتوانسته اند به مسئولیت خود عمل کنند و بر اساس بررسی که از این سازمان داشته ایم در این سازمان از مدیران و مسئولان این سازمان مافیایی تشکیل شده که اقدام به واردات سموم آماده و مواد اولیه نامرغوب برای تولید محصولات کشاورزی کرده اند.

شاهپور علایی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این باره گفته طبق قانون وظیفه سازمان حفظ نباتات صدور گواهی بهداشتی برای این محموله صادراتی است. این گواهی به‌معنای آن است که محصول مذکور عاری از بیماری، آفت و علف‌های هرز است. در واقع صادرات درست این محصول نیازمند کار فرآوری و بسته‌بندی و نماد فرهنگ تولید در ایران برای اعتمادسازی در بازار‌های صادراتی است.

بالغ بر هزار میلیارد سود سالیانه به مافیای سموم محصولات کشاورزی تعلق می‌گیرد و به همین دلیل اقدامی در راستای شکسته شدن این انحصار رخ نمی‌دهد؛ و اجازه واردات محصولات کشاورزی سالم به کشور توسط سایر صادر کنندگان داده نمی‌شود.

علایی مقدم در این باره هم گفته ۹۸درصد سموم مورد نیاز کشور، وارداتی است. ۷هزار تن سم آماده نیز به‌صورت آماده وارد ایران می‌شود و تا ۲۸هزار تن سم نیز با استفاده از ماده مؤثره در داخل ایران فرآوری می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وجود نگرانی در زمینه وجود سموم در محصولات کشاورزی تولیدی کشور را مسئله‌ای جدی می‌داند و انتظارش از وزیر جهاد کشاورزی این است که این انحصار رانت و ویژه خواری از بین برود و وارد کنندگان سموم مرغب بتوانند اقدام به صادرات کنند.

علیزاده گفت در کمیسیون اقتصادی و در هیات مقررات زدایی به دنبال این هستیم که این تابویی که از گذشته وجود داشته را بشکنیم و فضا را برای تمام کسانی که این قابلیت را دارند باز کنیم. این محصولات کشاورزی در صورت تولید سالم می‌توانند پایه درآمدی خوبی برای کشور باشند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سازمان حفظ نباتات محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ارزآوری ۶.۲ میلیاردلاری تراز تجاری این بخش را ۲ میلیارد دلار افزایش داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  بر اساس آمار به دست آمده از موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 صادرات محصولات کشاورزی افزایش 8.4 درصدی در وزن و افزایش 19.4 درصدی در ارزش داشته است.

واردات نیز کاهش 1.1 درصدی در وزن و کاهش5.6 درصدی در ارزش داشته است که این مساله حاکی از بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته است.

رشد 15.5 درصدی تراز محصولات کشاورزی کشور

این آمار حاکی از آن است که تراز محصولات کشارزی کشور در سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل، 15.5 درصد در ارزش و 5.3 درصد در وزن افزایش داشته است که  افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد