Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان -اگر شما هم یکی از علاقمندان به علم فیزیک و یا نجوم باشید، حتما اسم کرم چاله به گوشتان خورده! ولی تا چه حد با کرمچاله آشنا هستید؟ از کجا آمده اند؟ آیا باعث انتقال اجسام میشوند؟ اگر انسان به داخ برود چه میشود؟ چه تئوریهایی درباره کرمچاله وجود دارد؟ بشر تا حالا چه استفاده هایی از آن کرده و چه استفاده هایی میتواند بکند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تمامی این سوالها برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرم چاله چیست؟ کرم چاله به زبان ساده

قبل از اینکه بحث را پیچیده کنیم و وارد بحث علمی شویم، بیایید به صورت خیلی خلاصه وار به این موضوع بپردازیم که اصلا کرم چاله چیست؟

کرم چاله را میتوان به عنوان یک پل و یا یک تونل در نظر گرفت که در میان فضا و زمان قرار دارد. یا اینکه پیوندی میان فضا و زمان ایجاد میکند که باعث میشود فاصله های بینهایت زیادی که بین کهکشانها وجود دارد از بین برود و یا اینکه خیلی کمتر از چیزی که هست بشود! درواقع میتوان لقب میانبر را هم به آن داد.

بگذارید به یک شکل دیگه هم برای شما تعریف کنم که بهتر متوجه شوید. سرعت سفر یک ماده در داخل این تونل، برابر با سرعت نور است که به هیچ وجه امکان ندارد از آن (سرعت نور) کمتر شود. البته یکسری دانشمندان هم برعکس این را گفتند. یعنی اینکه سرعت در کرم چاله آهسته است!

کرم چاله از کجا آمده؟

اولین بار این تئوری توسط دو دانشمند معروف یعنی آقایان “آلبرت انیشتین” و “نیتان روزن” بیان شد. قبل از تئوری این دو نفر، بهتر است که یک نیم نگاهی هم به تئوری “لودویگ فلامم” که در سال 1916 مطرح شد بپردازیم؛ درواقع اولین بار این تئوری توسط همین آقا کشف شد؛ ولی خب درنهایت با اسم انیشتین و روزن شناخته میشود.

حالا تئوری فلامم چی بود؟

این فیزیکدان در حال بررسی راه حل هایی بود که بقیه دانشمندان درباره معادلات نظریه نسبیت عام ارائه کرده بودند که ناگهان متوجه شد راه حل دیگری هم میتواند وجود داشته باشد؛ او اسم این راه حلش را سفید چاله کذاشت که اگر بخواهیم خیلی خلاصه معنی کنیم، میتوان اینگونه گفت که سفید چاله همان وارونگی زمانی یک سیاه چاله است!

حالا نوبت به انیشتین و روزن رسید؛ آنها در حال توضیح همین تئوری بودند که برای تعریف آن از پلهایی استفاده کردند که میتوانست فضا و زمان را به هم متصل کند. یعنی همان چیزی که در بالاتر و در قسمت “کرم چاله به زبان ساده” گفتیم. درنهایت این نظریه ها با اسم “پل‌ انیشتین-روزن” و یا همان کرم چاله به ثبت رسید.

کرم چاله چطور باعث انتقال اجسام میشود؟

فیلمهای خیلی زیادی وجود دارد که درباره کرم چاله و سفر از داخل آن می باشد. ولی چیزی که در هالیوود میبینید با چیزی که در واقعیت میبینید، زمین تا آسمان فرق میکند. درواقع مشکل هایی که بر سر این سفر وجود دارد، بسیار سخت و پیچیده است.

مثلا اولین مشکل اندازه آن است که طبق تخمین دانشمندان، چیزی بین 10 تا 33 سانتی متر میباشد که البته گفتند امکان دارد در آینده با گسترش هستی، بزرگتر شود که میتواند شانس سفر در این کرم چاله را بیشتر کند.

ما در بالاتر، کرم چاله را به یکسری پل تعریف کردیم. ولی این پلها آنقدر هم که فکر میکنیم امن نیستند؛ درواقع کرم چاله یک پل بی ثبات است. البته نظریه انیشتین-روزن هم به این موضوع اشاره کرده. طبق این نظریه اینگونه آمده که کرم چاله برای یک سفر فضایی کاملا ناامن است.

البته به این موضوع هم اشاره کنم که کرم چاله فقط فضا و زمان را به هم وصل نمیکند. بلکه میتواند دو جهان را هم به هم وصل کند و حتی به گفته خیلی از دانشمندان میتواند باعث سفر در زمان هم شود که به زودی درباره این موضوع کامل صحبت میکنیم. البته این نظریه (سفر در زمان با کرم چاله) مخالفانی هم دارند که یکی از مهمترین آنها، “استیون هاوکینگ” است. ولی خب هیچ چیزی غیرممکن نیست!

انسان چی؟ میتونه از کرم چاله عبور کنه؟

درواقع فیزیک از این تئوری حمایت میکنه و اعلام کرده که عبور اجسام از داخل کرم چاله امکانپذیر هست. ولی به شرطی که مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برطرف شود؛

خب قاعدتا یک انسان نمیتواند از یک سوراخ 33 سانتی متری عبور کند و با وجود پلهای بی ثبات انتظار داشته باشد که در زمان و یا یک جهان سفر کند. پس نتیجه میگیرم که چنین چیزی امکان دارد، ولی الان نه!

منبع: تن تاپ

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئوری کرم فضا کرم چاله فضا و زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ تهران در خصوص مصوبات، تصمیم‌گیری ها و نتایج حضور رئیس و برخی اعضای هیأت دولت در منطقه ۱۸ پایتخت، اظهار کرد: شروع حضور رئیس‌جمهور در منطقه با بازدید از بیمارستان شهدای یافت آباد بود که ایشان در خصوص توسعه بیمارستان، دستورات لازم را صادر کرد.

وی با بیان اینکه با حضور وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران از مجموعه ۳۰۰ هکتاری شن چاله‌های منطقه ۱۸ بازدید شد، افزود: از آنجایی که ما یک سری توافقات با مالکین شن چاله‌ها داشتیم و روند آن در کمیسیون ماده ۵ در حال طی شدن است، طرحی که مدنظر شهرداری برای شن چاله‌ها است را برای وزیر کشور تشریح کردیم تا مقدمات تسریع آن فراهم شود.

خسروی ادامه داد: شن چاله‌ها هم مشکلات زیست محیطی دارند و هم مشکل ایمنی، یعنی مشکل ریزگردها را در زمان وزش باد دارند و از آنجایی که در مجاورت رودخانه کن واقع شده‌اند می‌توانند در زمان سیلاب خطر آفرین باشند. می‌توان با اجرای طرح مناسب این مشکلات را حل کرد و از فرصتی که برای شهر تهران ایجاد می‌کند، استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۸ اضافه کرد: توافقات خوبی در این دو سال در خصوص شن چاله‌ها انجام شده و مراحل کار کمیسیون ماده پنج آن در حال انجام است تا در این پروژه فرصت گردشگری برای شهر تهران ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازار آهن شادآباد دیگر نقطه‌ای بود که وزیر کشور به صورت میدانی از آن بازدید کرد، بیان کرد: جزو دستور کارها این بود که بتوانیم نسبت به ساماندهی مناسب بازار آهن با کمک استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران و مساعدت قوه قضائیه در کوتاه مدت اقدام کنیم و بعد از آن در فاز دوم فرآیند انتقال بازار را داشته باشیم.

خسروی عنوان کرد: همچنین بازدیدی از فاز دوم پروژه شهید بروجردی داشتیم که وزیر کشور در این بازدید نسبت به تسریع رفع معارضین تاسیساتی پروژه نکات لازم را تاکید کرد تا بتوانیم امسال این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به بازدید وزیر کشور از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا (س) گفت: این پروژه در دو منطقه ۱۷ و۱۸ واقع شده که قریب به ۹ کیلومتر است که حدود ۶ کیلومتر آن در منطقه ۱۸ قرار دارد. از وزیر کشور در خواست کردیم که صحبت‌هایی با مجموعه مرتبط در دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته باشد تا با همراهی و کمک آنها این پروژه را زودتر به نتیجه برسانیم.

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار از مساحت منطقه ۱۸ در بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، وزرا و شهردار تهران بحث بافت فرسوده دو منطقه ۱۷ و ۱۸ نیز مطرح و قرار شد بررسی‌هایی در خصوص ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده انجام و روند نوسازی آن تسریع شود.

کد خبر 6089895

دیگر خبرها

  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • آسفالت فرسوده کمربندی یزد صدای رانندگان را درآورد + فیلم
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است