Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:17:37 GMT

نقاش مرموزی که الفبای تصویری داشت

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۲۶۵۱

نقاش مرموزی که الفبای تصویری داشت

رنه ماگریت می‌گوید، هر عنصری در تابلوهای من ناشی از این عقیده است که ما در دنیایی مرموز زندگی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، نام رنه ماگریت با سورئالیسم گره خورده است و دلیل معروفیت آثارش، پرداختن به چالش‌هایی است که انسان در تطابق واقعیت با تصورات ذهنی‌اش، درگیرشان می‌شود.

ماگریت از طریق تابلوهای هوشمندانه‌ای که می‌کشید، سعی می‌کرد تا  بینندگان را تشویق کند تا جهان اطرافشان را با حساسیت بیشتری مشاهده کنند و درک خود از واقعیت را مورد پرسش قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با استفاده از اَشکال تکرار شونده‌ای چون سیب و پرنده، یک الفبای تصویری را در آثارش شکل داد. ماگریت اغلب تصاویری را می کشید که در زیر تصویر دیگر پنهان می‌شوند.

رنه ماگریت

نگاهی به زندگی خصوصی رنه ماگریت

رنه ماگریت در سال ۱۸۹۸، در بلژیک متولد شد. او فرزند بزرگ یک خانواده پنج نفره بود.

مادر ماگریت زنی بود که تمایلات خودکشی داشت و از این رو پدرش او را در اتاق حبس می‌کرد. در نهایت مادر ماگریت از خانه گریخت و جسدش در رودخانه‌ای اطراف خانه پیدا شد. گفته شده وقتی جسد مادرش را پیدا کردند او ۱۳ ساله بود و در آن زمان جسد مادرش را در حالی دید که لباسش صورتش را پوشانده بود. این تصویر سبب شد تا ماگریت چندین تابلو را با صورت‌های پوشیده شده از پارچه در دهه ۲۰ قرن گذشته ترسیم کند.

ماگریت نخستین آموزش ‌های نقاشی را در ده سالگی آغاز کرد و در سال ۱۹۱۶ وارد آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای بروکسل شد. اما پس از دو سال آنجا را ترک کرد زیرا معتقد بود آن آموزش‌ها برایش الهام بخش و مثمر ثمر نیست. به هر جهت حضور مارگیت در این فضای هنری سبب شد تا او با جنبش‌های هنری زمان خودش آشنا شود و به حلقه ادبی پیشتاز بپیوندد؛ جایی که در آن درباره دادائیسم و سورئالیسم بحث می‌شد.

مسیر جدی هنری مارگیت زمانی آغاز شد که برای مدت کوتاهی به ارتش پیاده نظام بلژیک پیوست. ماگریت در آنجا پوسترهای تبلغاتی را نقاشی می کرد و نسخه‌هایی از آثار هنرمندان معروفی چون پیکاسو را می‌کشید.

در سال ۱۹۲۴ ماگریت به جنبش دادائیسم پیوسته بود و تحت تاثیر آثار کیریکو ـ هنرمند ایتالیایی ـ قرار گرفت. او با چند هنرمند دیگر، سورئالیسم بلژیکی را تشکیل دادند.

تابلو «تهدید قاتل» که در سال ۱۹۲۶ کشیده شده، یکی از کارهای آغازین او در مجموعه نقاشی‌های مرموز و معنی دارش است. این اثر عناصری دارد که بعدها در دیگر آثار ماگریت هم مورد استفاده قرار گرفت. مثل کلاه و رنگ‌هایی مشخص.

پسر انسان / اثر ماگریت

اولین نمایشگاه انفرادی ماگریت در سال ۱۹۲۷ و در بروکسل، نتوانست منتقدان را راضی کند. از این رو ماگریت افسرده شده و به پاریس نقل مکان کرد. ماگریت در پاریس به مکتب سورئالیسم پیوست و به یکی از شخصیت‌های برجسته در این حوزه تبدیل شد. مارگیت به عنوان یکی از هنرمندانی که واقعیت را با خیال درمی‌آمیزند شناخته شد و پس از سه سال اقامت در فرانسه مجددا به بروکسل بازگشت تا در یک شرکت تبلیغاتی کوچک کار کند.

ماگریت با وجود مرمور و گیج کننده بودن آثارش، هنرمند محبوبی بود. او آثارش را در سراسر اروپا از جمله موزه هنر مدرن نیویورک به نمایش گذاشته است.

رنه ماگریت در سال ۱۹۶۷ و بر اثر بیماری سرطان جان خودش را از دست داد. آثار او بر بسیاری از هنرمندان عصر حاضر تاثیر گذاشته است. در سال ۲۰۰۹ موزه‌ای از آثار او در بروکسل افتتاح شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رنه ماگریت رنه ماگریت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۲۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان تیر است گفت: نخستین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود.


احمد نوری با اشاره به اینکه مواجهه خلاق با پیشینه فرهنگی و تمدن، شاخص ارزیابی آثار ارسالی به نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» است افزود: برای خلق داستان‌های ریشه‌دار و موافق سلیقه روز ِمخاطبان باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم، با توجه به اینکه داستان یک مقوله مهم و تاثیرگذار است که کالا‌های مرتبط با آن مانند فیلم، سریال و انیمیشن در زندگی روزمره نقش محوری دارد و از سو دیگر هجمه فرهنگی نیز با داستان یا هنر‌های مرتبط با آن شکل می‌گیرد.


وی ادامه داد: بخش رقابتی این رویداد که ارسال آثار برای آن آغاز شده شامل تولید و بررسی داستان، رُمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه ِکوتاه، جُستارنویسی و طرح داستان است و بخش ترویجی این جشنواره نیز با برگزاری کارگاه‌های هنری و داستانی است در شهر‌های مختلف ادامه می‌یابد.


نوری گفت: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و همه علاقه‌مندان به نویسندگی در رده‌های سنی مختلف می‌توانند در این جایزه ملی شرکت کنند.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال امکان تمدید مهلت برای دریافت آثار وجود دارد، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تیر امسال به دبیرخانه جشنواره به نشانی dastanvabazafarini.ir ارسال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • عکس/بازنمایی سروده رهبر معظم انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور | عکس