Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرونده بررسی تک بازی مهم این هفته به تقابل یورگن کلوپ و توماس توخل اختصاص دارد

در پرونده بررسی تک بازی این هفته از سلسله مطالب فن فوتبال نگاهی به بازی چلسی - لیورپول می اندازیم...

به گزارش طرفداری، تیم های چلسی و لیورپول هفته گذشته در رقابت های لیگ انگلیس به مصاف هم رفتند و این بازی با نتیجه 2-2 مساوی به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می دانید جدال یورگن کلوپ و توماس توخل، جدال دو تن از مربیان مدرن جهان در زمینه ارائه فوتبالی مبتنی بر کانتر پرس و پرس است. در فصل گذشته مطالب ایستگاه تاکتیک این قضیه را کاملا شکافتیم اما حالا قبل از بررسی خود بازی، گریزی بر این موضوع می زنیم.

تعریف Counterpress : تیم ها وقتی مالکیت توپ را از دست می دهند وارد فاز ترانزیشن منفی یا انتقال از حمله به دفاع می شوند و در همین زمینه دو استراتژی کلی وجود دارد؛ در چنین مواقعی یا با عقب آمدن به سیستم و شکل اصلی خود بر می گردند که به این عمل regroup می گوییم که این قضیه رویکرد اول و کلاسیک قضیه را تشکیل می دهد و رویکرد دوم هم این است که پس از لو دادن توپ سریعا تیم با فشار آوردن، به دنبال بازپس گیری توپ باشد که ما به این فرایند Counterpress یا ضد پرس می گوییم... 

تقابل دو سیستم متفاوت با استراتژی های یکسان

حالا با توجه به این نکات شکل پرس دوتیم در بازی این هفته را بررسی می کنیم. چند فصلی است که لیورپول یورگن کلوپ با سیستم 433 بازی می کند و در آن سوی میدان تیم توخل هم با سیستم 3421 به میدان می رود. با توجه به عرض بهتری که سیستم تیم توخل داشت پیش بینی می شد که فرایند بازیسازی چلسی در این دیدار سروشکل بهتری داشته باشد و این تیم با ایجاد تله های مختلف با توجه به پرس از بالای لیورپولی ها از این قضیه استفاده کنند و موقعیت سازی کنند. چرا که قاعدتا لاین پرس لیورپولی ها متشکل از سه نفر بود و بازیکنان چلسی می توانستند با احتساب دروازه بان، عقب زمین برتری عددی ایجاد کنند و راحت تر پرس تیم حریف را دور بزنند که البته روی صحنه هایی که شاگردان کلوپ پرس از جلوی خود را کامل اجرا می کردند ما شاهد این قضیه بودیم که بازیکنان چلسی با دردسر مواجه می شدند...

نقشه استقرار بازیکنان چلسی (منبع عکس: سایت totalfootballanalysis) نقشه استقرار بازیکنان لیورپول (منبع عکس: سایت totalfootballanalysis) بازیسازی چلسی و شکل پرس لیورپول

بازیکنان چلسی برای آغاز فرایند بازیسازی از عقب کاملا از هم باز می شدند تا به نوعی با این طرز استقرار  شدت پرس لیورپول را مهار کنند و از فضاهای خالی ای که در اثر این پرس ایجاد می شد استفاده کنند. لیورپول نیز پرس خود را مثل همیشه با یک لاین 3 نفره از جلو آغاز می کرد و ما شاهد یک تقابل 4 در برابر 3 (به نفع چلسی) هنگام آغاز بازیسازی شاگردان توخل بودیم که البته دو هافبک میانی چلسی نیز به روش SHADOW کاور می شدند و این یکی از نکات مثبت شکل پرس بازیکنان لیورپول بود... در مقاطعی مدافعان چلسی برای از کار انداختن و دور زدن پرس لیورپولی ها روی به توپ های بلند می آوردند. در همین راستا تیاگو سیلوا مهره اصلی چلسی برای شروع بازی در این دیدار آمار 21 پاس بلند را به ثبت رساند.

شیفت بازی به سمت مخالف

یکی از استراتژی های توخل برای ایجاد موقعیت شیفت بازی به سمت مخالف بود.

در این بین باید به یکی از مهم ترین قوانین فوتبال اشاره کنیم؛ سعی در ایجاد برتری عددی در یک سمت از زمین و ایجاد شلوغی باعث ایجاد فضای خالی در سمت دیگر می شود. با توجه به مدل بازی لیورپولی ها، زمانی که بازیکنان چلسی توپ را به کناره ها می بردند از سوی بازیکنان لیورپول پرس می شدند و فرم استقرار شاگردان کلوپ به سمت لب خط تراکم داشت و در سمت دیگر فضای خالی ای به وجود می آمد. با توجه به این که عرض سیستم توخل هم برای استفاده از این قضیه بسیار مناسب بود، یکی از وینگ بک ها رو به دروازه حرکت می کرد و با یک پاس قطری می توانست صاحب توپ شد...

شکل استقرار بازیکنان چلسی شکل ارسال پاس های بلند که غالبا از سوی تیاگو سیلوا فرستاده می شد... شکل بازیسازی لیورپول

در سمت مقابل بازیکنان لیورپول هم با پرسی این چنینی از سوی بازیکنان چلسی مواجه می شدند با این تفاوت که شکل چینش این تیم به گونه ای بود که دو مدافع میانی در ترکیب تیم حضور داشت و برای شروع فرایند بازیازی فابینیو به عنوان بازیکن پست 6 به عقب اضافه می شد تا همان برتری 4 در مقابل 3 برای لیورپول هم در عقب زمین شکل بگیرد. یکی از قضیه هایی که بازیکنان لیورپول از آن به خوبی استفاده کردند، شکل حمله به توپ آلونسو بود. 

حمله به توپ غیرعادی آلونسو

با توجه به شرح وظایف وینگ بک چپ لندنی ها، این بازیکن به شدت از پست خود برای بازپس گیری توپ خارج می شود و همین خارج شدن و حمله به توپ ناگهانی ریسک جا ماندنش را بالا می برد و در صورت ناموفق بودن حمله به توپش، فضای خالی خوبی گیر لیورپولی ها می آمد و آن ها می توانستند به ساختار دفاعی چلسی که از حالت نرمال خود خارج شده به راحتی حمله کنند.

در این صحنه به وضوح شاهد یکی از همان حمله به توپ های ناگهانی هستیم...

در تصویر بالا هم می بینید که جا ماندن آلونسو و خروج از پست این بازیکن چه بلایی سر ساختار دفاعی چلسی آورده است و لیورپولی ها هم به خوبی از این فضا استفاده می کردند.

بررسی بازی مهم این هفته در این نقطه به پایان خود می رسد و در هفته های بعدی سراغ تیم های دیگری می رویم البته شکل بازی دو تیم چلسی و لیورپول هم نقاط بیشتری برای بررسی دارد که به موقعش به آن هم می رسیم...

 

بیشتر بخوانید:

فن فوتبال | پرونده آماری هفته؛ اعداد و ارقام علیه تیم رانگنیک! فن فوتبال | پرونده آماری هفته؛ از گل های سری آ تا آقای گل لالیگا

اخبار داغ 

رقص جلف سام درخشانی با شورت کوتاه! خودش منتشر کرد کشمکش سری آ و مقامات استانی ایتالیا؛ تکرار سناریوی یوونتوس - ناپولی برای چهار بازی اسماعیل حلالی: الان که وزیر هم نیست و به آرامش رسیده اند چرا کمتر از پرسپولیس امتیاز گرفتند؟ شوخی سینیشا میهایلوویچ: من پردرآمدترین سرمربی جهان هستم! زمان خداحافظی کارلوس کی روش از دنیای مربیگری اعلام شد

منبع: طرفداری

کلیدواژه: بازیکنان لیورپول بازیکنان چلسی پرس لیورپول لیورپولی ها حمله به توپ شکل پرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| خط و نشان رسمی استقلال برای تراکتور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم فوتبال استقلال تهران در حساس‌ترین بازی هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران عصر چهارشنبه در ورزشگاه یادگار امام میهمان تراکتور خواهد بود.

به نقل از ورزش سه دیداری که می‌تواند ساعتی قبل از بازی پرسپولیس برابر سپاهان تا حدود بسیار زیادی سرنوشت قهرمانی در لیگ برتر را مشخص کند، به خصوص اگر نتیجه بازی بعدی چیزی به جز برتری پرسپولیس مقابل سپاهان باشد.

استقلالی‌ها که حالا باید به مصاف تراکتور متحول شده بدون پاکو خمس بروند، تمرینات خود برای این مسابقه را در زمین چمن و سالن وزنه دنبال کرده و صفحه رسمی باشگاه استقلال تصاویری از این تمرین را روی خروجی خود قرار داده است.

یکی از نکات جالب توجه این تصاویر عکس ژست گروهی بازیکنان استقلال مقابل دوربین عکاس باشگاه است که خبر از آمادگی و سرحال بودن بازیکنان این تیم برای رویارویی با بازیکنان تراکتور در مصاف مرگ و زندگی آخر هفته دارد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901146

دیگر خبرها

  • (عکس) خط و نشان رسمی استقلال برای تراکتور
  • عکس| خط و نشان رسمی استقلال برای تراکتور
  • آرنه اسلوت؛ قمار بزرگ، سیاه یا قرمز؟
  • لیورپول در سراشیبی نتیجه نگرفتن!
  • خلاصه‌بازی لیورپول و وستهم + فیلم
  • دعوا و درگیری لفظی محمد صلاح و یورگن کلوپ در بازی لیورپول و وست هم / عکس
  • توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ + فیلم
  • توقف دوباره لیورپول، تنش در اردوی آنفیلدی‌ها
  • خط خوردن صلاح از ترکیب لیورپول!
  • شایعه عجیب: خط خوردن صلاح از ترکیب لیورپول!