Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@21:52:18 GMT

برای ته‌خطی‌ها هم راه نجات هست

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۳۷۷۶

برای ته‌خطی‌ها هم راه نجات هست

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی‌:  به آخر خط رسیده‌اند، ولی روزنه امیدشان باز است تا راه نجات را از همین روزنه پیدا کنند. «هیچ‌کس منتظرت نیست» نام مستند اجتماعی ساخته اسلام‌زاده است که ۲۲ آذر ماه دربخش مسابقه بلند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت روی پرده رفت. او برای ساخت این مستند با قهرمانان قصه‌اش زندگی کرده تا بتواند حرفش را صادقانه به مخاطب بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌گوید: «حوزه آسیب‌های اجتماعی پر از سوژه است، اما باید حرف جدیدی زد.» این مستند اتفاقاتی دارد که باعث غافلگیری می‌شود. قصه می‌چرخد و مخاطب می‌بیند که راه نجات همیشه هست. حتی یکی از قهرمانان به واسطه پیدا کردن فرزندش به زندگی برمی‌گردد؛ بعد از ۲۸ سال اعتیاد. این مستند، جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران ناجی هنر را در بخش ملی جشنواره سینما حقیقت کسب کرد. به همین بهانه با اسلام‌زاده گفت‌وگو کرده‌ایم.   

 حضور در مناظق جنگ‌زده و بحرانی کجا و زنان آسیب‌دیده کجا؟
دست تقدیربرای مستندساز این‌گونه است که موضوعی دغدغه او می‌شود. این دلمشغولی برای من یکبار لیبی و ونزوئلا بود، یکبار جنگ عراق و افغانستان و یکبار هم مستند اجتماعی. حیطه مستند اجتماعی برای من تازگی داشت و دوست داشتم به بهانه‌ای وارد این حیطه شوم.


 در باره بهانه ساخت مستند اجتماعی بیشتر بگویید. ایده اصلی از کجا پیدا شد؟
قرار بود مجموعه تحلیلی درباره آسیب‌های اجتماعی تهران برای شهرداری بسازیم. مستند فضای تحلیلی و مصاحبه محور داشت. همین عامل زمینه‌ساز آشنایی با بسیاری از سوژه‌های اجتماعی شد که برای من بسیار جذاب بود. شب‌ها و روزهای بسیار زیادی را در پاتوق‌های مصرف موادمخدر پرآسیب در جنوب و حتی شمال شهر بودم.
به این نتیجه رسیدم که باید یک مستند تأثیرگذار بسازم. بعد از اینکه با فضا مأنوس شدم، فیلمبرداری را شروع کردم. در حالی که اصلاً نمی‌دانستم نتیجه کار چه خواهد شد.


 چرا نسبت به نتیجه کار نامطمئن بودید؟
چون درباره موضوع‌ آسیب‌های اجتماعی مستندهای زیادی ساخته شده‌ و بسیاری از آثار تکرار فیلم‌های قبلی است. اما من می‌خواستم از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنم. دوربینم را سمت کاهش آسیب بردم. از کسانی بگویم که دغدغه کاهش آسیب را دارند. چند قصه جذاب هم برای کار پیدا کردم. همان‌ها را نشان دادم. کار تقریباً ۹ ماه کامل طول کشید. قبل از عید سال گذشته، شروع و سعی کردیم یک زندگی را به تصویر بکشیم ...


 با تجربه‌ای که به دست آوردید، می‌توانید به ما بگویید زیر پوست این شهرچه می‌گذرد؟
کارتن‌خواب و معتاد مثل خیلی از شهرهای دنیا وجود دارد ولی باید تأکید کنم حوزه آسیب‌های اجتماعی برای خودش معادلاتی دارد. مثلاً وقتی معتادان کارتن‌خواب را دستگیر می‌کنند یا دور محلی را که آنها جمع می‌شدند و مواد مصرف می‌کردند، حصار می‌کشند معتادان کجا می‌روند؟ آنان برف و یخ نیستند که آب شوند و به زمین بروند. از محلی دیگر سردرمی‌آورند و نه تنها مشکل حل نمی‌شود، بلکه محله‌های دیگر شهر هم درگیر می‌شوند؛ مثل دره فرحزاد.
 سکانسی از فیلم، داخل تونل فاضلاب را نشان ‌می‌دهد که جمعی از آدم‌های «ته خطی» آنجا زندگی می‌کنند. یکی از دستاوردهای مخاطب بعد از دیدن مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» این است که به حضور افراد آسیب‌دیده دور و بر محل زندگی، کار و تحصیل خود حساس می‌شود. ‌گویی که این معضل مختص جای خاصی از پایتخت نیست.
همین‌طور است. معضل آسیب‌دیدگان، زنان معتاد، کارتن‌خواب‌ها و... به جنوب شهر تعلق ندارد. سعی کردم مخاطب با دیدن فیلم، بی‌تفاوت از کنار معتادان رد نشود. نباید این معضل برایمان عادی شود به گونه‌ای که آسیب‌دیده‌ها در حالی که کنار پیاده‌روها افتاده‌اند، برایمان با دیوار و سنگ و چوب فرقی نکند. در فیلم من، نمونه‌ای از آدم‌ها هستند که بی‌تفاوت از کنار این معضل نگذشتند و اتفاق نتیجه‌بخشی هم برای یک آدم به اصطلاح ته‌خطی افتاد. آدم ته‌خطی که نه خانواده دارد، نه سرپناه؛ معتاد تزریقی است و دزدی هم می‌کند، اما آدم ته خطی هم می‌تواند نجات پیدا کند، به شرطی که همه ما هم در برابر معضلات احساس مسئولیت کنیم. تأکید من این است که همه ما خود را در برابر اطرافمان مسئول بدانیم. آن وقت حتماً راه نجاتی هست. در فیلم هم سازمان‌های مردم‌نهاد حضور دارند که من آنها را جزئی از مردم به حساب می‌آورم.

مقابله با آسیب‌ها علمی و با درایت باشد

اگر برنامه‌ها برای جمع‌آوری آسیب‌دیدگان از سر طمأنینه و صبر و بادرایت نباشد، اتفاق ناگواری می‌افتد. کار علمی می‌طلبد. در تهران هم مثل دیگر شهرهای مدرن دنیا، کارتن‌خواب و معتاد متجاهر و افراد آسیب دیده وجود دارند و نمی‌شود حضورشان را کتمان کرد. صرفاً جمع‌آوری افراد آسیب دیده از اعتیاد دردی را درمان نمی‌کند. باید روی توانمندسازی، شرایط روحی و روانی، وضعیت معاش و خانواده‌شان هم کار شود. معمولاً اقدامات عاجل و فوری است و به چند ماه کمپ اجباری خلاصه می‌شود. اقدامات غیرعلمی و عجولانه، راه به جایی نمی‌برد.

کد خبر 647003 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران همشهری محله سینمای مستند

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران همشهری محله سینمای مستند آسیب های اجتماعی مستند اجتماعی کارتن خواب آسیب دیده راه نجات آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۳۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان از اجرای طرح صدور نسخه اجتماعی برای نخستین‌بار در قزوین در قالب یک طرح پایلوت ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدرضا جعفری میزوجی عصر امروز -سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های استان قزوین که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: قزوین به عنوان نخستین استان طرح صدور نسخه اجتماعی را به صورت طرح پایلوت ملی اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه صدور نسخه اجتماعی توسط بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان صورت می‌گیرد، گفت: در این طرح برای خانواده‌های کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و به ویژه زنان سرپرست خانوار نسخه اجتماعی برای رهایی آنها از آسیب اجتماعی و توانمندسازی مالی آنها صادر می‌شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان با اشاره به نحوه صدور نسخه اجتماعی اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح از اعضای خانواده‌های نیازمند درگیر با آسیب اجتماعی تست روان‌شناسی می‌گیریم و در مرحله بعد هم شرایط اجتماعی، روحی و روانی این خانواده‌ها را از صفر تا ۱۰۰ بررسی می‌کنیم.

جعفری میزوجی ادامه داد: بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته یک نسخه اجتماعی برای حل مشکلات و آسیب‌های خانواده‌های کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و همچنین زنان سرپرست خانوار پیچیده می‌شود که با اجرای نسخه مربوطه و طی مراحل مختلف خانواده‌های آسیب‌دیده طی مدت یک‌سال توانمندسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: نوشتن و صدور این نسخه توسط تیم روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی صورت می‌گیرد و در قالب این نسخه‌ها مواردی نظیر حضور کودکان نیازمند یا زنان سرپرست خانوار در کارگاه‌های روان‌شناسی، فرزندپروری و تقویت خلاقیت برای این خانواده‌ها پیش‌بینی می‌شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان با ذکر اینکه حدود ۱.۵ سال است که اجرای این طرح را در سطح استان قزوین آعاز کردیم، گفت: نخستین مجری این طرح هستیم و برای اجرای آنها هم به جز کمک‌های مردمی از هیچ نهاد دولتی و غیردولتی بودجه‌ای دریافت نکردیم.

جعفری میزوجی با اشاره به ارائه بسته‌های مختلف معیشتی و درمانی در قالب طرح نسخه اجتماعی تصریح کرد: با این حال مخالف اصلی پرداخت پول نقد به خانواده‌های آسیب‌دیده هستیم، چرا که در چنین خانواده‌هایی بی‌شک مشکلاتی مانند اعتیاد وجود دارد و پرداخت مستقیم پول به زنان سرپرست خانوار یا کودکان بی و بدسرپرست منجر به هزینه‌کرد بی‌جای این کمک‌های نقدی می‌شود.

وی افزود: در این طرح مددکاران ما همراه با کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به مراکز خرید یا درمان می‌روند و تا انتهای فرآیند در کنار آنها هستند تا اعتبار تخصیص‌داده‌شده در جای مناسب خود هزینه شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان از صدور نسخه اجتماعی برای ۱۳۸ خانواده آسیب‌دیده قزوین در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در نهایت طی یک‌سال اخیر سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان خدمات به خانواده‌های آسیب‌دیده، کودکان نیازمند و زنان سرپرست خانوار ارائه دادیم.

جعفری میزوجی ادامه داد: این خدمات شامل دو میلیارد تومان خدمات اجتماعی و فرهنگی، یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان بسته معیشتی و ۱۰۰ میلیون تومان خدمات اوقات فراغت که خدمات اوقات فراغب در قالب برگزاری جشن تولد، کارگاه نقاشی و بردن کودکان به شهربازی و مانند اینها بوده است.

کد خبر 749478

دیگر خبرها

  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق