Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:43:05 GMT

کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی در محیط‌های کار

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۳۷۹۱

کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی در محیط‌های کار

وزارت کار تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی، ارتقای سطح ایمنی، کاهش حوادث و آموزش نیروهای کار را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان درکارخانه‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می‌تواند بروز حوادث و آسیب‌های شغلی را موجب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس برآورد سازمان بین المللی کار، روزانه حدود ۶۰۰۰ نفر در اثر حوادث و بیماری‌های شغلی در جهان فوت می کنند.

علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر ضرورت تشکیل کمیته حفاظت فردی، ایمنی و بهداشت محیط کار به منظور صیانت از نیروی کار تاکید دارد. وی می گوید: صیانت از حوزه کار و ارتقای ایمنی، کاهش حوادث و آموزش نیروی کار در صدر برنامه های این وزارتخانه است.

به گفته معاون وزیر کار، آمار حوادث ناشی از کار در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است و با ارتقای ایمنی در محیط‌های کاری، آمارهای موجود را کاهش خواهیم داد.
تاکید رعیتی فرد این است که نظارت بر کارخانه‌ها و آموزش مستمر کارگران در دستور کار قرار گیرد تا شاهد حوادث ناشی از کار نباشیم.

طبق اعلام وزارت کار، در کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر به ویژه کارگاه‌های ساختمانی بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار دیده می‌شود که بر این اساس لازم است نظارت‌های بیشتری در این خصوص اعمال شود.

علی اصلانی - عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار - در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش بازرسی‌ از محیط‌های کاری را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: با وجود آنکه در بحث کاهش حوادث کار، ارائه آموزش‌ها در محیط کار موفق بوده است ولی همچنان با کمبود بازرسان کار مواجه هستیم.

وی می‌گوید: این مسأله باعث شده بازرسی از محیط‌های کار به طور مستمر و مداوم نباشد و بازرسان کار هر شش ماه یکبار از کارگاه‌ها و واحدها بازدید کنند و در جریان روند اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در کارگاه‌ها قرار گیرند.

اصلانی با بیان اینکه تقویت بازرسان کار باید در دستور کار قرار گیرد، می‌گوید: ما می‌توانیم از ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری به این منظور استفاده و حتی بحث آموزش را به آنها واگذار کنیم.

به گفته این مقام مسئول کارگری، بازرسان کار در دوران کرونا با حضور مستمر خود در پیشگیری از شیوع کرونا، تأمین وسایل حفاظت فردی، فاصله گذاری‌های اجتماعی و نظارت، نقش بسزا و موثری از خود نشان دادند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار،  تعداد بازرسان کار آموزش دیده مرد و زن در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته و بر همین اساس ارائه دوره‌های آموزشی نیز بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، طبق ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار برعهده کارفرمایان است که باید شرایط صیانت از کارگران در محیط کار را به دقت رصد و بررسی کنند.
انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايمني وزارت کار و رفاه اجتماعی پروتکل بهداشتی حوادث ناشی از کار بازرسان کار کارگران بنگاه های اقتصادی کروناویروس ساختمان سازمان جهانی کار کارفرمایان محیط های کار بازرسان کار کاهش حوادث کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۳۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند

شهرام ملایی هزاروندی گفت: آموزش‌های مهارتی در قالب ۹۲۸ هزار و ۲۵۹ نفرساعت در واحدهای پذیرنده پادگان، بنگاه‌های اقتصادی و زندان ارایه شده که این آموزش‌ها در محیط کار واقعی برای ۲ هزارو ۷۰۷ نفردر پادگان، ۲ هزار و ۵۱۶ نفر در بنگاه‌های اقتصادی و ۲۶۶ نفر در زندان اجرا شد.

او با اشاره به اینکه آموزش‌های محیط کار واقعی بیشتر در حوزه صنعت است، افزود: آشنایی مهارت جو با محیط کسب و کار، آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی و همچنین استفاده از ظرفیت آموزشی و عملی بنگاه‌های اقتصادی از جمله اهداف این طرح است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه توسعه مراکز آموزش در محیط کارواقعی با همکاری اصناف کشور یکی از برنامه‌های مهم سازمان در راستای ایجاد اشتغال پایدار است گفت: در این دوره‌ها دانش، مهارت و شایستگی لازم از استادکار به مهارت آموز، هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات منتقل می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از ابتدای دولت سیزدهم در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال و بند پنج سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، طرح "مهارت‌آموزی در محیط کارواقعی " را با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار در اولویت خود قرار داده است.

۵۵ مرکز دولتی و یک‌هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی وحرفه‌ای با مجوز رسمی از اداره کل آموزش فنی وحرفه ای در خوزستان فعال است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۳ درصدی حوادث گازی در ایلام
  • ساختمان سازی، بیشترین حوادث کار را در لرستان دارد
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • احداث ۱۲ دستگاه دوربرگردان در محور‌های مواصلاتی مازندران
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • اجرای طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در ۵۰ روستای گیلان
  • برقراری بیش از ۴۷ هزار تماس با سامانه ۱۲۵ / نجات ۴۸۳ نفر از حوادث رخ داده
  • اتمام عملیات بهسازی بلاک ساقه – باغیک قم
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند