Web Analytics Made Easy - Statcounter

از 16 باشگاه لیگ برتری فقط 2 تیم سپاهان و فولاد حرفه ای اند و 14 باشگاه آماتور و پرادعای دیگر بدون هیچ اعتباری در رقابتها حاضرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرانجام پس از سالها، کنفدراسیون فوتبال آسیا با سخت گیری منطقی مجوز باشگاههای آماتور ما را باطل کرد تا آنها از حضور در آسیا محروم شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک عدم حضور پرسپولیس و استقلال از تعداد بینندگان و پیگیران لیگ قهرمانان کم می کند. اما لازم است بدون هیچ نگاه احساسی و پرهیز از شتابزدگی، با رفع موانع و مشکلات اقدام به باشگاه سازی واقعی و حرفه ای کنیم. دو باشگاهی که در رده پایه بسیار ضعیف هستند و تیم های پایه آنها تنها رفع تکلیف و منبع درآمد برخی افراد خاص شده، ورزشگاه اختصاصی ندارند، از نظر مالی شرایطشان فاجعه است و اقیانوس بدهی ها آنها را غرق کرده، هیچ امکانات ویژه و اختصاصی ندارند و البته بدتر از همه اینکه مالکیتشان هم دولتی است.

سپاهان و فولاد به آسیا می روند اما خودمان می دانیم حتی آنها هم با استانداردهای روز دنیا فاصله دارند.

برای آنکه کمی از عمق فاجعه آگاه شویم و و افتضاح مدیران این چند دهه فوتبال را ببینیم، باید به سراغ جدول مجوزها برویم. مرور این جدول انگاره های تازه ای از فاجعه ای که رخ داده را عیان می کند.

از ایران 16 باشگاه برای مجوز حرفه ای مدارک فرستاده اند. فقط مجوز 3 باشگاه سپاهان، فولاد و گل گهر قبول شده و مجوز پرسپولیس و استقلال مشروط مورد قبول بوده. اما بعدا AFC اعلام کرد که مجوز 3 باشگاه گل گهر و استقلال و پرسپولیس باید مورد بازبینی قرار بگیرد و آنها را ستاره دار کرد. امروز آنها هم حذف شدند تا بدانیم از 16 باشگاه لیگ برتری فقط 2 تیم سپاهان و فولاد حرفه ای اند و 14 باشگاه آماتور و پرادعای دیگر بدون هیچ اعتباری در رقابتها حاضرند.

زمانی که با ویتنام در جام ملتهای 2007 هم گروه بودیم، همه این تیم را به هیچ می انگاشتند و زنگ تفریح می دانستند. اما در همه این سالها ویتنام در حال پیشرفت بوده و ما همچنان در حال تماشا. ویتنام 14 درخواست مجوز داشته و حالا 11 باشگاهش مجوز حرفه ای دارند. این تعداد برای ازبکستان 12 تیم است و حتی ترکمنستان هم که سال قبل بدون تیم بود، خودش را به یک باشگاه رساند. شاید بگوییم یک باشگاه مضحک است اما ترکمنستان فقط یک باشگاه کمتر ایرانِ پرادعا دارد! درست مثل شرایطی که سوریه جنگ زده دارد؛ یک باشگاه حرفه ای و تنها یکی کمتر از ایران!

در ابتدای دهه 80 زمانی خاکپور و استیلی به سنگاپور رفتند و برای گیلانگ بازی کردند. همه آن را یک اشتباه بزرگ برای دو ملی پوش فوتبال ایران می دانستند اما الان همان گیلانگ بی مقدار از سنگاپور به همراه 5 تیم دیگر این کشور مجوز دارند و ما در عدد 2 ماندیم.

فقط 2 تیم از لیگ امارات مجوز نگرفته اند و تایلند 8 باشگاه و تاجیکستان و سوریه هم 1 مجوز گرفته اند.

بی تردید صحبت کردن در مورد تفاوت ما با ژاپن و مقایسه آنها با خودمان عجیب و ساده انگاری است. اما برای آنکه فاصله عمیق خود و ژاپن را بیشتر درک کنیم، بهتر است لیست ژاپن را هم ببینیم. 55 باشگاه ژاپنی درخواست مجوز کرده اند. 4 باشگاه مجوز گرفته اند و 50 باشگاه مشروط دارای مجوز شده اند. یعنی 54 تیم در ژاپن حرفه ای هستند.

نکته جالب تر اینکه تعداد تیمهای جی لیگ ژاپن 18 است و جی 2 لیگ 22 تیم و این بدان معناست که 15 باشگاه از سطح سوم ژاپن هم درخواست مجوز کرده اند و تنها 1 تیم در میان 55 تیم ژاپنی از سه سطح فوتبال این کشور مجوزش رد شده. تیمهای ژاپنی آنقدر زیادند که دو صفحه pdf لیست باشگاههای دارای مجوز آسیا را گرفته اند.

کره هم دیگر کشوری است که تیمهای لیگ یک و دو آنها مجوز حرفه ای دارند. البته بجز تیمهای نظامی.

عربستان هم به دلیل ساختار دولتی اش این سالها مشکل داشته اما حداقل بیشتر از ایران باشگاه حرفه ای دارد. مجوز باشگاههایی مثل الاتحاد رد می شود اما ضمک و الاتفاق و التعاون شرایط لازم را دارند اما اینجا تراکتور و گل گهر و مس رفسنجان و آلومینیوم با کلی ادعا اصلا به حد مجوز مشروط هم نرسیده اند.

قطر 5 درخواست مجوز داشته و هر 5 تیم هم مجوز گرفته اند. فیلپیین 4 مجوز گرفته که 3 تا مشروط است.

با دیدن این جدول دیگر حق تمسخر فوتبال مالزی و میانمار را هم نداریم. چرا که 10 تیم از مالزی و 9 تیم از میانمار مجوز گرفته اند.

8 باشگاه استرالیایی مجوز حرفه ای دارند و چین پس از تغییرات سال قبل به مشکل خورده. البته 6 تیم این کشور مجوز مشروط گرفته اند.

3 تیم هنگ کنگی (از 3 درخواست) و 3 تیم از عراق (از 4 درخواست) هم مجوز دارند. عراقی که سالها تیمهایش به دلیل کمبود امکانات حذف می شدند و یک سهمیه گروهی به ایران اضافه می شد. اما حالا با امکاناتی که مشخص نیست از کدام مسیر برایشان ساخته شده، می توانند مجوز بگیرند.

تیمهای سه سطح اول فوتبال ژاپن درخواست مجوز داده اند و ایران 16 درخواست داشته که به تعداد تیمهای لیگ برتر است. این یعنی برای پدیده هم درخواست مجوز داده شده! تیمی که هنوز نامش هم مشخص نیست. هیچ کس نمی داند نامش شهرخودرو است یا پدیده. مالکش مشخص نیست. یک روز در تهران تمرین می کند، روز دیگر در مشهد. یک روز در ورزشگاه جدید امام رضا بازی می کند، یک روز در ثامن. دیگر الزامات بدیهی نظیر تیمهای پایه و زمین تمرین و ... را فراموش کنید.

این حکایت البته که در لیگ برتر عادی است و بدل به یک اپیدمی شده. نساجی نماینده مازندران روزی در ساری است و روزی در اصفهان و مشهد. هوادار یک روز در کرج بازی می کند، روز دیگر در تهران و هفته به هفته ورزشگاه مشخص می کند. پیکان مدتی در کرج و مدتی در تهران است. استقلال هر روز زمین تمرین اجاره می کند و یک ورزشگاه اختصاصی گل گهر شده محل میزبانی تمام تیمهای استان کرمان و حومه!

واقعا با چه شرایطی 16 درخواست مجوز دادید؟

تغییرات بزرگ باید با دید حرفه ای صورت بگیرد. از سوی همه؛ چه مدیران و چه هواداران و حتی رسانه ها. بدون شک حتی مربی و هواداری که پیگیر خرید فلان بازیکن هستند و تنها به ظواهر توجه دارند هم کمکی به بی تفاوتی مدیران در زمینه حرفه ای شدن می کنند. مدیرانی که به دنبال بمب و ترقه ترکاندن هستند و هر روز با پروپاگاندا و شوآف پوپولیستی می کوشند سهم بیشتری از تیتر رسانه ها و دوربین ها به دست آورند و آجر روی آجر نمی گذارند.

از همین امروز باید کار را آغاز کنیم. فدراسیون باید بدون آنکه هوادار شخص و گروه و تیمی باشد و به دنبال مسیرهای غیرواقعی و میانبر برود، 16 باشگاه را به سمت حرفه ای شدن واقعی ببرد.

فوتبال ایران بهتر است همه رفتارهای گذشته از سندسازی و کلاهبرداری دست بردارد و فوتبال حرفه ای را در عمل اجرا کند. جز این راه دیگری نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مجوز گرفته اند درخواست مجوز مجوز حرفه ای یک باشگاه یک روز 16 باشگاه گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف تایلند خواهد رفت.

تایلند پیش از این در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ میزبانی این بازی‌ها را برعهده داشت که در سال ۲۰۰۰ در دیدار رده بندی موفق شد با نتیجه ۸ بر ۶ ژاپن را شکست دهد و به عنوان سوم دست پیدا کند.

در سال ۲۰۰۸ تایلند توانست به دیدار نهایی راه پیدا کند اما با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب ایران شد و به مقام دوم رسید. تایلندی‌ها علاوه بر سال ۲۰۰۸، یک بار هم در سال ۲۰۱۲ توانستند به فینال آسیا برسند که برابر ژاپن با نتیجه ۶ بر یک مغلوب شدند و باز هم عنوان دومی را کسب کردند.

۹ تقابل ایران و تایلند در ادوار مختلف

تیم ملی تایلند تاکنون ۹ بار در جام ملت‌های فوتسال آسیا به مصاف ایران رفته است که ۷ برد برای ایران، یک برد برای تایلند و یک تساوی به ثبت رسیده است. نتایج دیدارهای این دو تیم در مسابقات قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

جام ملت‌های ۲۰۲۲ مرحله نیمه نهایی: ۵ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۸ مرحله یک چهارم نهایی: ۹ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۲: مرحله نیمه نهایی: ۵ بر ۴ به سود تایلند
جام ملت‌های ۲۰۰۸ دیدار نهایی: ۴ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۶ مرحله گروهی: ۶ بر ۴ به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۵ مرحله گروهی تساوی ۳ به ۳
جام ملت‌های ۲۰۰۴ مرحله نیمه نهایی :۶ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۰ مرحله نیمه نهایی: ۸ بر ۲ به سود ایران
جام ملت‌های ۱۹۹۹ مرحله گروهی: ۱۰ بر یک به سود ایران

ایران و تایلند نزدیک‌تر از همیشه

در دوره جاری جام ملت‌های آسیا تیم‌های ایران و تایلند آمار بسیار نزدیکی داشته‌اند که عملکردشان تاحدی برابر است. با این تفاوت که تیم ملی ایران نشان داده است که در نیمه‌های دوم تیمی به مراتب خطرناک‌تر از نیمه‌های اول است و این آمار هم با توجه به نتایج کسب شده و هم در مقایسه با گل‌هایی که رد و بدل شده قابل مشاهده است.

تایلند:
۴ برد و یک تساوی برابر تاجیکستان در مرحله نیمه نهایی
۳ برد در نیمه اول (برابر چین، میانمار و ویتنام) یک تساوی (برابر عراق) و یک شکست (برابر تاجیکستان)
۳ برد در نیمه دوم (برابر تاجیکستان، عراق و میانمار) یک تساوی (برابر ویتنام) و یک شکست (برابر چین)
تیم ملی تایلند ۱۶ گل زده ۷ گل خورده ثبت کرده است.
۷ گل زده نیمه اول و ۹ گل زده نیمه دوم
۳ گل خورده در نیمه اول و ۴ گل خورده در نیمه دوم

ایران:
۴ برد و یک تساوی برابر ازبکستان در مرحله نیمه نهایی
۳ برد در نیمه اول (برابر افغانستان، کویت و قرقیزستان) و ۲ شکست (برابر بحرین و ازبکستان)
۵ برد در نیمه دوم
تیم ملی ایران ۲۱ گل زده و ۸ گل خورده ثبت کرده است.
۸ گل زده در نیمه اول و ۱۳ گل زده نیمه دوم
۵ گل خورده نیمه اول و ۳ گل خورده نیمه دوم

کد خبر 6089483

دیگر خبرها

  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • بوکس جوانان و امید آسیا؛ معرفی حریفان نمایندگان ایران
  • مدیرعامل ملوان: صحبت‌های تارتار زنگ خطر بود
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی