Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه قزاقستان بیانیه ای را در مورد اعتراضات چند روز اخیر در این کشور منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در تاریخ 5 ژانویه 2022 با حکم «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام شد.

در ابتدا، تظاهرات در منطقه مانگیستائو آغاز شد که ساکان آن خواستار کاهش قیمت خرده فروشی گاز مایع شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پاسخ به این درخواست و با دستور رئیس جمهور، دولت فورا دستوراتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات غذایی، سوخت و خدمات شهری را که از نظر اجتماعی مهم هستند، صادر و تمام کسانی که در روزهای ابتدایی اعتراضات بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
با این حال، اعتراضات در سایر شهرهای بزرگ به شورش و حمله به نهادهای دولتی تبدیل شد.

علاوه بر این، وقایع و اتفاقات رخ‌داده در آلماتی شامل حمله به تاسیسات اداری و نظامی، فروشگاه‌ها و حتی محل تعمیر و نگهداری هواپیماهای مسافربری و باری خارجی گواه بر آمادگی و هماهنگی بالای اقدامات مهاجمان است. 
تجزیه و تحلیل‌ها نشان می دهد قزاقستان با تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی که در خارج از کشور آموزش دیده اند، مواجه شده است.

از سوی دیگر و همزمان با تشدید اوضاع، قاسم ژامرت تاکایف ریاست شورای امنیت قزاقستان را بر عهده گرفت و از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی برای انجام عملیات ضد تروریستی را کرد.

وضعیت فوق العاده اعلام شده شامل مجموعه ای از اقدامات با هدف حفظ امنیت عمومی و حاکمیت قانون است. سازمان های مجری قانون و نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان مجاز به سرکوب هرگونه اقدام غیرقانونی هستند.

در عین حال، دولت به تضمین حقوق و منافع همه نمایندگان مردم چند قومیتی و مذهبی قزاقستان و همچنین امنیت اتباع خارجی در کشور از جمله نمایندگی های دیپلماتیک و خبرنگاران ادامه خواهد داد. از سرمایه گذاری های خارجی و کسب و کار شرکت های خارجی حمایت می شود.

قزاقستان متعهد به رعایت تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر و ادامه روند اصلاحات در چارچوب کنسپسیون «دولت شنوا» که توسط قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور در حال اجرا است، می‌باشد.

وزارت امور خارجه قزاقستان با شرکای بین المللی خود در مورد کلیه مسائل جاری همکاری های دوجانبه و چندجانبه تماس های مداوم دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان سازمان پیمان امنیت جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: در سفر رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا (در چارچوب سیاست نگاه به آسیا)، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، با حضور روسای جمهور و مقامات دو کشور افتتاح شد.

وی ادامه داد: پیش از آن رئیس جمهور محترم در شهرهای تاریخی لاهور و کراچی (مراکز فرهنگی و اقتصادی پاکستان) با اقشار دانشگاهیان، فرهیختگان، تجار و فعالین اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشتند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اشتیاق گسترده مردمی، علی‌الخصوص در میان جوانان، در ابراز محبت و احساسات به مقام معظم رهبری و اشتیاق دیدار رئیس جمهور کشورمان، در خیابان‌ها و میادین شهرهای سریلانکا و بطور خاص در فضای مجازی به شکل کم سابقه ‌ای مشهود بود.

کد خبر 847166 برچسب‌ها خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی