Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:43:12 GMT

خراسان شمالی در پویشی ۱۴ ساله سرسبز می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۶۷۵۳

خراسان شمالی در پویشی ۱۴ ساله سرسبز می شود

مهدی قدیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پویش ملی ایرانی سرسبز با عنوان هر ایرانی یک درخت فرصتی است تا با حضور قشرهای مختلف مردم و گروه‌های جهادی، پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی احیا و فرهنگ درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی در بین افراد جامعه نهادینه شود.

وی با بیان این که در این پویش قرار است به یاد هر شهید هزار نهال کاشته شود افزود: این طرح در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۴ اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: در استان سندی به نام شجره طیبه نیز تنظیم شده است تا وظایف بیش از ۵۰ دستگاه را که در این پویش سهیم هستند به تناسب ظرفیت آن ها احصا کند تادر عرصه های ملی نهالکاری انجام شود.

وی با بیان این که پویش بذرکاری در گام نخست در اراضی مستعد و مناطق دارای طرح نیز انجام شد گفت:در این پویش نیز با کمک مردم در ۱۵۰ هکتار از اراضی مستعد بذرکاری انجام شد.

قدیمی با بیان این که آغاز این پویش با کاشته نهال در پارک جنگلی جاوید در بجنورد و مناطقی از مانه و سملقان کلید خورد اظهار داشت: در این دو مکان۸۰۰ نهال با مشارکت شهرداریٰ، مردم،  همیاران طبیعت، بسیج و سپاه و دیگر دستگاه هایی که مشارکت دارند کشت شد.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: کشت نهال به طور مستمر در همه شهرستان ها انجام می شود به طوری که امروز در فاروج نیز ۳۰۰ نهال کشت شد.

اجرای نهال کاری در مناطق محروم

وی خاطرنشان کرد: تامین نهال و حفاظت و نگهداری نهال های کاشته شده مقوله هایی هستند که طبق سند شجره طیبه وظایف دستگاه ها در این موارد پیش بینی شده است و مجریان نهالکاری  وظیفه مراقبت از این نهال ها را تا ۵ سال بر عهده دارند.

وی گفت: یکی از اولویت های اجرای این طرح اجرای آن در مناطق محروم است اما در همه مکان ها و اراضی مستعد می توان نهال کاشت و در حریم و داخل روستاها هم تحت عنوان توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان های روستایی نهال می کاریم.

قدیمی به کمبود اعتباری که در این بخش وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: با وجود این که در برخی قوانین مانند هوای پاک هم بر اجرای نهالکاری و تکمیل کمربند سبز تاکید شده  اما تامین نهال با وجود کمبود اعتبار یکی از موانع اجراست.

وی از ظرفیت بالایی که تنها نهالستان جنگلی استان دارد اشاره کرد و افزود: نهالستان شهید کلاته بجنورد ظرفیت تولید حتی ۲ میلیون نهال را نیز دارد اما کمبود اعتبار ظرفیت آن را به تولید حدود ۲۲۰ هزار نهال در سال کاهش داده است.

وی از تولید ۱۴۰ هزار نهال پارسال در این نهالستان جنگلی خبر داد و گفت: برای اجرای پویشی که در استان و کشور شکل گرفته است و هم چنین تکمیل کمربند سبز و اجرای قانون هوای پاک نیاز به نهال های بیشتری داریم که بدون بودجه برای تولید و نگهداری امکان پذیر نیست.

کمبود اعتبار

قدیمی افزود: برای تولید و نگهداری نهال در نهالستان بجنورد حداقل نیاز به۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم اما امسال نیمی از این اعتبار هم تامین نشد.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته و از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص یافت به طوری که فقط سال قبل از محل این صندوق ۲ میلیار تومان اعتبار مصوب همه آن تخصیص و دریافت شد اما با توجه به این که اعتبارات در بازه ای سه ساله تعریف شده بود مشخص نیست امسال هم بتوانیم از این اعتبار استفاده کنیم.

طرح جنگل کاری اقتصادی

وی از اجرای طرح های مدیریت جنگل کاری اقتصادی در استان نیز خبر داد و افزود: طرح های اقتصادی جنگل کاری با استفاده از گونه های زینتی و مثمر اجرا می شود به طوری که کاشت نهال بادام، زالزالک، شیرخشت، گل محمدی و انواع دیگری از درختان و گیاهان در این طرح اجرا شده است.

وی گفت: امسال طرح جنگل کاری اقتصادی در کاستان، بهکده رضوی و شارلق چشمه خان اجرا و در مجموع در ۲۹۰ هکتار از مساحت این مناطق نهالکاری اقتصادی شد.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را  در خود دارد.

برچسب‌ها بجنورد جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل کاری خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری بجنورد جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل کاری خراسان شمالی خراسان شمالی کمبود اعتبار کاری اقتصادی منابع طبیعی جنگل کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۶۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهدی مهران‌فر صبح پنج شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: مأموران یگان امداد فرماندهی انتظامی مانه و سملقان در حین گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه خودروی ایسوزو مشکوک و با هماهنگی لازم آن را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این کامیونت حامل ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر چسب مایع فاقد مجوز است، افزود: این خودرو برای بررسی بیشتر به مقر انتظامی منتقل و یک نفر متهم نیز دستگیر و بعد از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6094942

دیگر خبرها

  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • صعود نمایندگان لارستان و خراسان جنوبی به لیگ دسته یک هندبال بانوان
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته