Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیل ۱۴ استان کشور را درگیر کرده و قربانی هم گرفته است. وضعیت آثار تاریخی در این استان‌ها نیز وخیم گزارش شده است. در جنوب سیستان و بلوچستان، بخش زیادی از قلعه تیس نابود شده است. در استان هرمزگان نیز بیشتر قلعه‌های تاریخی بر اثر باران‌های شدید خسارت دیده‌اند.

سهراب بناوند ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ـ پس از پایش‌های اولیه، میزان خسارت واردشده به آثار تاریخی این استان را بر اثر بارش‌های اخیر فعلا حدود ۸۵ میلیارد ریال برآورد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، هشت اثر تاریخی استان هرمزگان به دلیل جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت‌ دیده‌اند.

بناوند گفت: آثار تاریخی شهرستان میناب، از جمله قلعه «هزاره»، قلعه «گوربند» و قلعه «کردر» و قلعه «مغویه» در شهرستان بندرلنگه بر اثر باران‌های سیل‌آسا آسیب ‌دیده است. در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام «خان» خسارت وارد شده است. قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه «کمیز» در رودان نیز در بارندگی‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند.

او افزود: این آسیب‌ها بین ۵ تا ۵۰ درصد بنا بوده که بیشترین آسیب هم به قلعه «مغویه» و قلعه «خان» وارد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان همچنین گفت: برای مرمت این آثار به میزانی که به آن‌ها خسارت وارد شده، اعتبار نیاز است.

باران به این آثار تاریخی به ویژه قلعه مغوبه بندر لنگه و حمام و قلعه خان بستک درحالی خسارت وارد کرده است که پیش‌تر، بارها درباره نیاز این آثار به مرمت فوری هشدار داده شده بود.

برخی از آثار تاریخی استان‌های جنوبی و غربی کشور نیز که در بارندگی‌های قبلی دچار آسیب شده‌اند هنوز مرمت نشده‌اند و باقی‌مانده آن بناها همچنان در خطر تخریب است.

منبع: ایسنا این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان میراث فرهنگی خسارت آثار تاریخی هرمزگان بارش های سیل آسای استان هرمزگان آثار تاریخی خسارت وارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۷۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود

 مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بنا‌های تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

علیرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • خسارت ۵۲ میلیارد تومانی سیل به اردستان