Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه ترکمنستان با بیان اینکه طی سال جاری میلادی عملیات پروژه تاپی در خاک این کشور به پایان می‌رسد، اعلام کرد که همزمان لوله‌گذاری این طرح در افغانستان آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت خارجه ترکمنستان با بیان اینکه طی سال جاری میلادی کار پروژه تاپی در خاک این کشور به پایان می‌رسد، اعلام کرد که همزمان لوله‌گذاری این طرح در افغانستان آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وفا حاجی‌یوف»، معاون وزیر خارجه ترکمنستان این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه) در دیدار با اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات مطرح کرده است.

این دیپلمات ارشد ترکمنستان در این دیدار گفته است که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته و زمینه لازم برای عملیاتی کردن خط لوله گازی تاپی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای توزیع گاز در ولایت هرات و ولایت‌های که در مسیر پروژه‌ی تاپی قرار داشته باشند، فراهم خواهد شد.

در همین حال، یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات به طرف ترکمنستانی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون تخصصی برای رفع موانع انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند را داده است.

وی از هیأت ترکمنستانی خواسته است که موضوعات فنی پروژه‌ی تاپی با بخش خصوصی در میان گذاشته شود، تا از ظرفیت شرکت‌های لجستیکی در این پروژه بزرگ منطقه‌ای استفاده شود.

در دوران حاکمیت طالبان، این دومین هیأت ترکمنستانی برای اجرای پروژه‌ی تاپی است که به هرات سفر می‌کند. پروژه تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشور‌های پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.

مقام‌های ارشد کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافق‌نامه پروژه‌ی تاپی را در ماه حوت سال ۱۳۹۶ شمسی امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است.

در گذشته تهدیدات امنیتی مانع اجرای پروژه‌ی تاپی قلمداد می‌شد، اما حالا با تسلط طالبان مسیر عملی‌شدن پروژه تاپی در خاک افغانستان امن شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گاز افغانستان خط لوله بازار گاز اقتصاد افغانستان طالبان افغانستان آغاز پروژه ی تاپی پروژه تاپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که این گروه در نشستی با هیأت ترکمنستانی روی موضوعات مختلف اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کرده‌ است.

این وزارت روز جمعه، ۷ ثور از برگزاری این نشست خبر داده و گفته است در این نشست بر روی ایجاد مرکز بزرگ و مشترک لوژستیکی در تورغندی و توافق‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه میان طالبان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو شده است.

وزارت تجارت طالبان همچنان گفته است که در این نشست بر افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان از جمله مرمر، آهک و سمنت تاکید صورت گرفت.

انکشاف خط‌آهن افغانستان، تسهیل انتقال نفت و گاز، رفع قرنطینه بر کالاهای صادراتی افغانستان و توسعه روابط بانکی از دیگر محورهای بحث هیأت‌های دو طرف عنوان شده است.

دو طرف همچنان بر سر برگزاری نشست سه‌جانبه میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده‌اند.

هیأتی از ترکمنستان به ریاست محمدخان چاقییف، رییس اداره ترانسپورت و ارتباطات کابینه ترکمنستان سه روز پیش به کابل آمد و طی این سفر با مقام‌های مختلف طالبان در کابل دیدار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان