Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@00:23:58 GMT

افت ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۸۱۵۵

افت ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت پس از دو هفته رشد، در هفته دوم دی ماه با کاهش ارزش مواجه شد تا افت ارزش آن نسبت به اول مردادماه سال ۹۹ به ۵۰ درصد برسد. توزیع ۴۹ میلیون نفری سهام عدالت بی شک بزرگ‌ترین طرح اقتصادی به لحاظ فراگیری در اقتصاد کشور بوده است. این طرح اقتصادی که حالا ۱۶ سال از اجرای آن می‌گذرد، توانست با مشارکت خیل عظیم و با تنوع اقشار و گروه‌ها به یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این طرح که می‌توانست در نهایت منجر به کوچک سازی دولت و مردمی سازی اقتصاد شود، با آزادسازی که دولت دوازدهم در سال ۹۹ انجام داد به یکی از تلخ‌ترین یادگاری‌های این دولت تبدیل شد.

کاهش ارزش هر روزه سهام عدالت در ۱۶ ماه گذشته نشان می‌دهد، ازادسازی صورت گرفته، نه تنها نتوانسته است، برای افرادی که این سهام را داشته اند، مفید باشد، بلکه با بسته شدن راه‌های فروش این سهام، عملا این طرح دولت برای استفاده افراد از سهام عدالت به شکست منجر شده است. حدود ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت وجود دارد، که ۱۹ میلیون نفر در روش مستقیم هستند و ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم قرار دارند.

علی نیک‌زاد ثمرین، نماینده اردبیل در مجلس درباره سهام عدالت معتقد است: اگر سهام عدالت به صورت کامل اجرایی می‌شد، مترقی‌ترین تصمیم و گام بزرگی در راستای اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی بود. باید مشکلات موجود در مسیر اجرای این تصمیم آسیب شناسی شود. برخی اوقات اتفاقات جالبی در کشور رخ می‌دهد، بدین معنی که اجرای برنامه‌ای آغاز می‌شود، اما وسط کار موضوع از بین می‌رود. گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور، کاهش فقر و ایجاد منبع پایدار برای اقشار آسیب پذیر، مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت، از جمله اهداف سهام عدالت بود.

از سهام عدالت چه خبر؟

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سهام عدالت می‌گوید: ما اصرار داریم، تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی تقویت شوند و فعالیت‌های آن‌ها با جدیت پیش رود. وزارت امور اقتصادی و دارایی در مصوبه چند هفته گذشته درخواست ما را بررسی کرد و بخشی از مطالبات مدیران تعاونی‌های سهام عدالت پرداخت شد. اکنون باید ماموریت‌های دیگری برای این تعاونی‌ها تعریف شود و سازوکار مدیریتی این تعاونی‌ها اعم از انتخاب اعضای هیات مدیره تقویت شود. افرادی که سهام عدالت آن‌ها تحت مدیریت تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی قرار دارد، سهام خود را نگه دارند؛ ما اقدامات لازم را با همکاری فراکسیون سهام عدالت و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم سهام عدالت شهرستانی را تقویت کنیم.

واشقانی‌فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس تا پایان سال نماینده سازمان‌های مرتبط به نمایندگی از سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور می‌یابند.

وی در مورد سهامداران روش مستقیم گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس در دولت قبلی که در ۱۵ تیر ماه امسال انجام شد، سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند خودشان رأسا می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت کنند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی موظف است لیست این سهامداران روش مستقیم را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر بدهد و آن‌ها در مجمع شرکت کنند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آمادگی این شرکت برای واریز متمرکز سود سود سهام عدالت مردم به صورت متمرکز خبر داد.

وی در مورد سود عملکرد شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت در سال ۹۹ که باید طبق قانون تا پایان اسفند سال جاری واریز شود، گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی دارد مانند سال گذشته که سود سهام عدالت از این طریق به حساب سهامداران واریز شد، امسال هم اگر شورای عالی بورس تصمیم بگیرد، این آمادگی وجود دارد، سود سهامداران عدالت به صورت متمرکز به حساب ذی‌نفعان واریز شود، اما هنوز هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی بورس برای پرداخت سود سهام عدالت به ما ابلاغ نشده است.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با بیان اینکه تا هفته آینده کارگروهی برای وصول سود سهام عدالت مربوط به سال ۹۹ تشکیل می‌شود، گفت: سود سهام عدالت باید تا پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته گذشته پایانی آذرماه تغییر روند داشت و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این روند مثبت در هفته اول دی ماه نیز ادامه داشت. اما در هفته دوم دی ماه این روند با نزول همراه شد و این سهام در هفته گذشته با افت ۲.۵۹ درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با کاهش ۲.۴ و ۲.۴۵ درصدی در این هفته مواجه شدند.

افت ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی آذرماه به ترتیب با افت ۲۰۷ هزار تومانی، ۲۴۹ هزار تومانی، ۲۶۹ هزار تومانی و ۵۰۷ هزار تومانی مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۶۵ هزار تومان.

افت ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته اول دی ماه با افت ۴۹ درصدی مواجه بود.

افت ۲.۶ درصدی ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۷ میلیون و ۷۸۱ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۳۶۱ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومانی و ۱۹ میلیون و ۲۶ هزار تومانی روبرو شده است.

منبع: فارس

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: افت ۲ ۶ درصدی ارزش سهام عدالت سهام سهام عدالت سهام آسیا سهام دولتی افت ۲ ۶ درصدی ارزش سهام عدالت شرکت های سرمایه پذیر شورای عالی بورس سود سهام عدالت سهام عدالت سهام عدالت هزار تومانی هزار تومان روش مستقیم کاهش ارزش تعاونی ها مواجه شد دی ماه سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان از رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات قطعی از گمرکات استان در یک ماه نخست انسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

 محمد علی خاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: در یک ماه نخست امسال 238 هزار و 476 تن کالا به ارزش 23 میلیون و 637 هزار و 404 دلار از طریق گمرکات استان سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه، بازارچه مرزی میلک، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این میزان کالا های صادراتی از نظر ارزش 26 درصد و از حیث وزن 78 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، میوه، گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان و هند، صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: در فروردین ماه  84 هزار و 767 تن کالاهای صادراتی به ارزش  48 میلیون و 60 هزار و 869 دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 16 درصد و از نظر وزن 19 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و عنوان کرد: دریک ماه نخست امسال  48 هزار و 258  تن کالا به ارزش 83 میلیون و  219 هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 41 درصد افزایش  و از نظر وزن 52 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل  برنج،  کنجد، دام زنده، گوشت ،چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای  پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین و افغانستان وارد شده است.

خاشی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان، گفت: در یک ماه نخست امسال 22 هزار و 600 مسافر ورودی و23 هزار  و 700 مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات  تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی 22 درصد افزایش و مسافرین خروجی 38 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: ترانزیت خارجی در یک ماه نخست  امسال،  یک هزار و 815 کامیون و تعداد 57 واگن به وزن 36 هزار و 368 تن شامل برنج، پوست، گوگرد، پارچه، سنگ، خشکبار، ادویه چای و سیگار  از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، هند، امارات و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 50 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • سهم پنج درصدی استقلال و پرسپولیس به چه کسانی می‌رسد؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی