Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فیلیپ دیویس، نخست‌وزیر باهاما روز جمعه در سخنانی که در فیس‌بوک پخش شد، خبر درگذشت پواتیه را که در شهر میامی ایالت فلوریدای آمریکا به دنیا آمد و در باهاما بزرگ شد، اعلام کرد.

پواتیه به همراه هری بلافونته پیشگام حضور سیاهان در سینمای جریان اصلی هالیوود بود. او با حصور در نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی در فیلم «جنگل تخته‌سیاه» (۱۹۵۵) به شهرت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال ۱۹۵۸ در فیلم «ستیزه‌جویان» با تونی کرتیس همبازی شد و برای نخستین به عنوان یک مرد سیاهپوست نامزد اسکار نقش اول مرد شد.

 در سال ۱۹۶۳ به خاطر بازی در فیلم «زنبق‌های مزرعه» در نقش آدم همه‌کاره‌ای که به راهبه‌های آلمانی برای ساختن نمازخانه‌ای در بیابان کمک می‌کند، با بردن جایزه اسکار نقش اول مرد به عنوان نخستین سیاه‌پوست تاریخ‌ساز شد.

او در سال ۱۹۶۷ زمانی هنوز جدایی نژادی در بسیاری از ایالت‌های آمریکا وجود داشت، در سه فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. او در فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» در این سال در نقش مرد سیاه‌پوستی ظاهر شد که نامزد سفیدپوست دارد و در فیلم «گرمای شب» نقش افسر پلیسی به نام «ویرجیل تیبس» را بازی کرد که در جریان تحقیقات درباره یک قتل با نژادپرستی روبرو می‌شود. او همچنین در این سال در فیلم «به آقا، با عشق» در نقش معلمی را در مدرسه‌ای با فضای خشن در لندن ایفا کرد.

پواتیه در ۲۰ فوریه ۱۹۶۷ در میامی به دنیا آمد در یک مزرعه گوجه‌فرنگی در باهاما بزرگ شد و فقط یک سال تحصیل رسمی انجام داد. او با فقر، بیسوادی و پیش‌داوری‌ها مبارزه کرد تا به یکی از نخستین بازیگران سیاه‌پوستی بدل شود که در نقش‌های اول سینمای جریان اصلی پذیرفته و شناخته شد. 

پواتیه نقش‌هایش را با دقت برمی‌گزید و این ایده هالیوود قدیم را که سیاه‌پوستان در آن می‌توانستند فقط در نقش‌های سطح پایینی مانند واکسی، مامور قطار و کلفت ظاهر شوند، به بوته فراموشی سپرد.

پواتیه در ۱۹۷۴ از ملکه بریتانیا نشان شوالیه گرفت و به عنوان سفیر باهاما در ژاپن و یونسکو، سازمان فرهنگی ملل متحد خدمت کرد. او در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳ رئیس هیات مدیره شرکت والت دیزنی شد.

پواتیه همچنین در سال ۱۹۹۲ برنده «جایزه یک عمر دستاورد» بنیاد فیلم آمریکا شد و در ردیف کسانی چون بت دیویس، آلفرد هیچکاک، فرد آستر، جیمز کاگنی و اورسون ولز قرار گرفت.

پواتیه در سال ۲۰۰۲ یک اسکار افتخاری برای «موفقیت‌های قاب‌ل‌توجهش به عنوان یک هنرمند و یک انسان» دریافت کرد و در سال ۲۰۰۹ رئیس‌جمهور باراک اوباما، بالاترین نشان غیرنظامی آمریکا «مدال آزادی ریاست‌جمهوری» را به او اهدا کرد.

کد خبر 648464 برچسب‌ها هالیوود ایالات متحده آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هالیوود ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم) نعیمه نظام‌دوست؛ دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم (فیلم) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن
  • نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد