Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح پیشروی‌های انصارالله در استان شبوه یمن و تحمیل هزینه سنگین به نیروهای تحت فرمان امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درگیری‌هایی که طی روزهای اخیر در استان شبوه یمن با حضور نیروهای انصارالله و ارتش یمن برای بازپس‌گیری نقاط تحت اشغال ائتلاف سعودی و اماراتی انجام شد، دستاوردهای بسیار زیادی در عرصه میدانی داشت که به نوعی باید آن را تحمیل هزینه سنگین به ائتلاف عربی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو باید توجه شود که مسأله پیشروی در استان شبوه به نوعی در امتداد پرونده آزادسازی استان مأرب انجام شد و عملاً نتیجه معادلات در یمن دستخوش تغییر قرار گرفت. در این میان میزان خسارت وارد شده به جناح منتسب به امارات متحده عربی بسیار بالا بوده و از منظر دیگر نیروهای تحت امر عربستان سعودی هم در موضع ضعف شدید قرار گرفتند. این در حالی است که انصارالله یمن اعلام کرده که پیشروی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این میان رسانه‌های عربستان و امارات عملاً همه تحولات اخیر و حتی پیشروی‌ یمنی‌ها را معکوس نشان می‌دهند. آنها سعی می‌کنند حداقل در عرصه رسانه و جنگ روانی اوضاع را به نفع خود جلو ببرند و این در حالی است که پیشروی‌های اخیر نشان‌دهنده غلبه انصارالله بر امارات و عربستان است. نکته بسیار مهم از حیث نظامی و میدانی، محیطی است که انصارالله اقدام به آزادسازی آن کرده است. براساس داده‌های موجود، محیط آزاد شده در شبوه و مأرب حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر خاک لبنان به حساب می‌آید که این از منظر نظامی و میدانی به شدت تخریب روانی را در جناح ریاض و ابوظبی تعمیق کرده است. دست پیدا کردن انصارالله به این میزان از وسعت جغرافیایی، برد آتش این جریان علیه عربستان را هم افزایش می‌دهد و هر لحظه ممکن است یک تحول جدید در صحنه میدانی رخ دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروهای امارات و عربستان از ناتوانی خاصی رنج می برند، احتمالاً بسیاری از آنها تسلیم می‌شوند و از سوی دیگر غنائم زیادی به دست انصارالله خواهد افتاد. در این میان بخشی اعظمی از خطوط آتش انصارالله علیه عربستان سعودی خرج می‌شود اما واقعیت این است که نیروهای امارات به گونه‌ای آرایش گرفتند که بیشترین تلفات از نیروهای عربستان گرفته شده است. از منظر دیگر باید توجه داشته باشید که اماراتی‌ها از سد سعودی‌ها گذشته‌اند و یک پیچیدگی خاصی در حوزه میدانی به وقوع پیوسته است؛ چراکه طول خط آتش در این درگیری‌ها بسیار زیاد است و عوارض طبیعی زمین به خصوص کوهستان‌ها باعث شده تا پیشروی انصارالله با عبور از اماکن صعب‌العبور رقم بخورد. این شرایط باعث شده تا موقعیت در یمن و جنگ میان طرفین وارد مرحله حیاتی شود و بدون تردید اگر پیشروی یمنی‌ها ادامه پیدا کند، جغرافیای میدانی جدید از حیث آرایش نظامی و همچنین گستره تحت سلطه انصارالله خلق خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان احتمالاً سعودی‌ها سعی می‌کنند با پیش کشیدن مسایلی از قبیل مذاکرات، اوضاع را به نوعی به نفع خود رقم بزنند اما واقعیت این است که آنها متحمل شکست بسیار سخت و سنگینی شده‌اند. توجه داشته باشید که عربستان نمی‌خواهد وضعیت به این جا ختم شود و در این میان هر کاری می‌کنند تا بتواند یک دستاورد نظامی برای خود رقم بزنند. نکته دیگر این است که سعودی‌ها پیشنهاد تاسیس یک صندوق کمک‌های بین‌المللی برای یمن را داده‌اند که ریاض هم قرار است صرفاً یک نقش کوچک در آن ایفا کند، اما انصارالله معتقد است که سعودی‌ها باید غرامت پرداخت کنند. براین اساس پیشروی یمنی‌ها می‌تواند دست بالا را در مذاکرات آتی سیاسی برای آنها به ارمغان بیاورد و باید دید که آیا سعودی‌ها می‌خواهند بیش از این هزینه کنند یا در نهایت پرونده را به نوعی مختومه اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سازمان ملل سازمان ملل متحد عربستان سعودی یمن انصارالله مأرب استان شبوه امارات متحده عربی سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۸۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • جاسوسان صنعتی - باد آورده
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه