حرکت فیلمسازان جوان با فانوس «عمار»
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۹۱۳۷
چراغ دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار از امروز روشن میشود و نمایش فیلمها تا ۲۴ دی ماه ادامه دارد.
عمار جشنوارهای است که تلاش کرده با توجه به مسائل مردم سراسر کشور، نگاه انحصارگرایانه به مسائل پایتختنشینان را بشکند تا همه اقشار مردم، خودشان را روی پرده سینما ببینند؛ از یک کشاورز روستایی گرفته تا یک بچه مسجدی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جشنواره ای خودجوش و مردمیرستگار از فیلمسازانی که آثارش در چند دوره برگزیده جشنواره فیلم عمار شده، مستند آرشیوی «کدهای سیاه» را با نگاه جدیدی به موضوع لانه جاسوسی از منظر رسانههای غربی در دست تولید داشت که به این دوره نرسید اما به عنوان کارگردان هنری و تدوینگر در دو اثر «دیوارکش» و «قرنطینه» در جشنواره امسال حضور دارد.
کارگردان «عابدان کهنز» که از آثار برگزیده دورههای گذشته این جشنواره است، باور دارد «عمار» یک جشنواره خودجوش و مردمی است که در این سالها سعی کرده با کمترین هزینه، بهترین خروجیها را داشته باشد چه بسا که در مقایسه با جشنوارههای دیگر، هزینه کمتر و خروجیهای پرمحتواتری داشته است.
رستگار میگوید: برای جشنواره «عمار» بیشتر محتوا اهمیت دارد. یکی از دلایلی که سبب شد وجود «عمار» احساس شود این بود که سعی کند خلأها را جبران نماید یعنی مسائلی که در جشنوارههای دیگر از جمله جشنواره فیلم فجر دیده نمیشود در «عمار» دیده شود.
او با بیان اینکه فیلمهای عمار علاوه بر پرداختن به دستاورهای داخلی، نقد درونگفتمانی را هم مورد توجه قرار داده اما با ارائه راهکار، خاطرنشان میکند: معمولاً در آثار جشنوارههای دیگر میبینیم سویههای سیاهنمایی در آنها پررنگ است بدون اینکه روزنه امیدی باقی بگذارند اما «عمار» درعین حال که به سازمانها و اقدامات غلط، نقد وارد میکند در کنارش راهکارها و امیدهایی هم ارائه میدهد و فضا را در آینده روشن میبیند، ضمن اینکه امید کاذب نمیدهد و مخاطب با دیدن فیلمها و مستندهای جشنواره، این موضوع را درک میکند.
تربیت فیلمسازان انقلابی
رستگار با اشاره به تنوع شرکتکنندگان در این جشنواره میگوید: عده ای از شرکتکنندگان شامل جوانانی میشوند که به دنبال فضایی برای دیده شدن فیلمشان هستند و آثار دغدغهمندی که در جشنوارههای دیگر حذف یا سانسور میشوند در این جشنواره فرصت نمایش پیدا میکنند. این یکی از مهمترین کارهایی است که عمار با آثار فیلمسازان همسو و همفکر خودش میکند.
به گفته او، این جشنواره علاوه بر فضایی که برای نمایش آثار دغدغهمند به وجود میآورد، آثار چند دسته از فیلمسازان را به نمایش میگذارد؛ یک دسته فیلمسازانی هستند که سالها پیشتر از جشنواره هم کار میکردند و آثار دغدغهمندی هم میساختند ولی جایی برای عرضه و نمایش نداشتند یا به موضوعاتی میپرداختند که در دیگر جشنوارهها به آنها پرداخته نمیشده ولی در «عمار» این فضا به آنها داده شد. یک دسته هم فیلمسازانی هستند که با «عمار» رشد کردند و میدان و فضا برای تولید آنها باز شد. این مهمترین دستاورد «عمار» بود چون فیلمسازان کمتجربه و بااستعدادی از سراسر کشور به عرصه فیلمسازی ورود پیدا کردند، کمکم با «عمار» رشد نمودند، دورههای فیلمسازی را گذراندند و سال به سال آثارشان را قویتر کردند.
او با اشاره به بخش «فیلم ما» یادآور میشود: در این بخش، فیلمسازان کمتجربهای که نگاه و محتوای ارزشمندی برای ارائه دارند شرکت میکنند. بیشتر فیلمسازان این بخش، کار اولی هستند و عموماً طیف سنی جوانان و نوجوانان را تشکیل میدهند. بسیاری از شرکتکنندگان این بخش، فیلمهای کوتاهی را با ابزار سادهای همچون گوشیهایشان میسازند و به جشنواره میفرستند.
صدای مردم و محرومان
کارگردان سریال «وضعیت زرد» با بیان اینکه تربیت فیلمسازان انقلابی و متعهد از اهداف جشنواره عمار است، خاطرنشان میکند: فیلمسازان انقلابی در جشنواره عمار، جایی برای عرضه آثارشان پیدا و سعی کردند خودشان را رشد دهند. جشنواره عمار هم سعی کرد در این ۱۲ دوره رشد کند و دورههای مختلفی را با استادان برجسته و دغدغهمند برگزار کرده است.
او با اشاره به اینکه «عمار» فضایی برای معرفی افراد است، ادامه میدهد: این جشنواره فضایی را فراهم کرده که فیلمسازان دغدغهمند و انقلابی، مسیرشان را راحتتر پیدا کنند. عمار از ابتدا بنا نداشته فیلمساز تربیت کند تا با آنها تولید مشترک داشته باشد بلکه فضا را برای فیلمسازان انقلابی، مردمی و دغدغهمند فراهم کرده تا چراغ راهی برای آنها باشد و نهادها و ارگانهای دیگر که وظیفه تولید آثار انقلابی دارند از توانایی این فیلمسازان بااستعداد و تربیتشده استفاده کنند.
رستگار با بیان اینکه وقتی این جشنواره شکل گرفت، مردم کف جامعه صدایی نداشتند،یادآور میشود: صدای مردم دورافتادهترین شهرهای کشورمان شنیده نمیشد، نه رسانهها به آنها توجه میکردند و نه صدایشان به پایتخت میرسید. یکی از اهداف «عمار» این بود که صدای آنها باشد؛ در سالهایی که همه ایران محدود به پایتخت شده بود این جشنواره سعی کرد به افراد کمبرخوردار هم توجه کند. «عمار» از ابتدای کار، علاوه بر حوزه تولید و توجه به آثار دغدغهمند و مسئلهمحور به اکران در دورافتادهترین نقاط کشور هم توجه داشت و سعی کرد سینما را به مناطق محروم هم ببرد. این موضوع تا امروز هم ادامه دارد و موفق بوده است؛ مثلاً میبینیم برخی فیلمهای سینمایی که در شبکه اکران مردمی عمار قرار میگیرند، چه فروش خوبی دارند؛ فیلمهایی که در سینمای ایران جایی ندارند اما در «عمار» به آنها توجه میشود.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فانوس عمار جشنواره فیلم سازان انقلابی جشنواره های دیگر آثار دغدغه مند جشنواره ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنایه سرمربی فانوسبهدست به لوئیز انریکه: سکوتم پر از ناگفتههاست!
تیمهای پایین جدول لیگ 1 اصلا از رویکرد پاری سن ژرمن و لوئیز انریکه راضی نیستند
طرفداری | پاری سن ژرمن که قهرمانیاش در فصل 24-2023 لیگ 1 فرانسه قطعی شد، از هفتهها پیش خیالش بابت این دستاورد راحت بود.
با توجه به تمرکز پیاسجی روی لیگ قهرمانان اروپا، لوئیز انریکه در برخی از بازیهای آسانتر تیمش از سیستم چرخشی و بازیکنان ذخیره استفاده کرد. این موضوع به مذاق تیمهای پایین جدولی که رقابت تنگاتنگی برای بقا در لیگ دارند، خوش نمیآید چون آنها مدعی هستند جدی نگرفتن لیگ از سوی پاریسیها، تبعیضآمیز و ناعادلانه است.
چند هفته پیش ژان میشل روسیه، رئیس باشگاه لوآور در خصوص تساوی 1-1 پاری سن ژرمن مقابل کلرمون فوت قعر جدولی گفته بود:
پاری سن ژرمن با این ترکیبش همه ما را مسخره کرد. آنها با توهین به لیگ 1، به ریش همه ما خندیدند. خیلیها موافقاند که پاری سن ژرمن، تیمهای لیگ را به مسخره گرفته.
با گذشت چند هفته، پاری سن ژرمن اینبار برابر لوآور 3-3 مساوی کرد. این در حالی است که پیروزی پیاسجی میتوانست قهرمانی این تیم را یک روز زودتر و در زمین پارکدوپرنس قطعی کند. تساوی پاری سن ژرمن برابر لوآور باعث شد این تیم از منطقه پلیآف نجات یابد و متس در رده 16ام و پلیآف قرار گیرد.
اینبار صدای لاژلو بولونی، سرمربی متس درآمد. به گزارش اکیپ، بولونی پس از شکست 2-1 متس مقابل لیل در خصوص استفاده دوباره لوئیز انریکه از سیستم چرخشی در دیدار برابر رقیب مستقیم تیمش گفت:
این دومین باری است که چنین اتفاقی میافتد. چگونه این موضوع را به خودم بقبولانم؟ چه کسی باید درباره این موضوع حرف بزند؟ شاید تصمیم هوشمندانه این باشد که دهانم را ببندم چون این سکوت پر از ناگفتههاست.
در هفته پایانی لیگ 1 فرانسه، متس با پاری سن ژرمن روبهرو میشود و امیدوار است انریکه با بازی دادن به ذخیرهها، روند همیشگیاش را ادامه دهد.
از دست ندهید ????????????????????????
محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کریخوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهینآمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان