Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - برگشت دادن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشور‌های مقصد موضوعی بود که در ‏هفته‌های گذشته تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی بود‎.

پیش از آن‌که مقام مسئولی راجع‌به این اتفاقات اظهارنظر کند، تصاویر و اظهارنظر‌هایی از ‏سوی افراد ناآگاه و غیرمسئول فضای مجازی را پر کرده بود و این خاصیت فضای مجازی ‏است که گاه باور‌های مخاطبین متاثر از حجم تکرار و هیجان کاذب شکل می‌گیرد و اگر ‏ابتکار عمل به موقع به دست گرفته نشود، ممکن است بنیان‌های اقتصادی یک کشور هدف ‏قرار گیرد‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که در مورد محصولات کشاورزی ما اتفاق افتاد. دست به دست شدن چند ویدئو در ‏فضای مجازی خسارات مهلکی به اقتصاد این بخش وارد ساخت. عوامل این دومینوی کاذب ‏هم با احتمال وجود دست رقبای خارجی و منطقه‌ای، متاسفانه هموطنان خود ما بودند. ‏خودزنی ناآگاهانه، آنهم در شرایطی که در طول دو سال پاندمی کرونا، بخش کشاورزی را به ‏لحاظ حفظ و تقویت بازار‌های صادراتی در وضعیت مطلوبی قرار داده است‎. ‎

جعفر نیکزاد، رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان ‏غربی حقایق بیشتری از پشت پرده این جریانات بیان می‌کند. او معتقد است محصولات ‏کشاورزی و باغی مشتری‌های خاص خودشان را دارند و حوادث مقطعی همچون سوء مدیریت‌ها ‏و شیطنت‌های اخیر اگر به خوبی کنترل شوند ما خواهیم توانست همچنان در بازار‌های اروپا، ‏اوراسیا و شرق و جنوب آسیا حضور فعال داشته باشیم‎

نیکزاد از کشاورزان می‌خواهد استرس نداشته باشند. اتحادیه صادرات و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی ۳۵۰ عضو دارد که ‏‏۱۴۰ نفرشان فعالند.

او می‌گوید: با وجود همه مشکلاتی که در صادرات هست، سیب قرمز را ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان و سیب زرد را ۱۱ ‏الی ۱۳ هزار تومان خریداریم و روزانه قادریم ‏‏۱۰۰۰ تن صادرات از مبداء استان داشته باشیم؛ هرچند شرایط مطلوب ۳ هزار تن در روز ‏است که به علت ضعف زیرساخت‌ها و کمبود کشتی، این امکان فراهم نیست.

به گفته نیکزاد، مصوب شده است، در ازای صادرات سیب درختی، از امتیاز واردات استفاده کنیم،‎  در این اواخر پیله‌ورانی که در ازای واردات موز، کالا‌های دیگری صادر کرده بودند، برخی ‏اعضای ما که صادرات سیب داشتند و نتوانسته بودند با واردات موز تهاتر کنند، چون تعهدات ‏ارزی داشتند باعث تعلیق کارت بازرگانی‌شان شد و هم اکنون کارت بازرگانی حدود ۴۰ نفر ‏از اعضای اتحادیه تعلیق شده است‎. ‎

نیکزاد می گوید: مشکلات بانکی، یکی دیگر از موانع صادرات محصولات ‏کشاورزی است که باید روش‌های بازگشت منابع مالی حاصل از صادرات به ‏خصوص در بخش محصولات کشاورزی تغییر کند‎

او پیشنهاد داد: که محصولات کشاورزی فسادپذیر از تعهدات ارزی معاف شوند‎. ‎

رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی می گوید اینکه، روسیه و کشور‌های اوراسیا اخیرا محصولات ایران را قبول نمی‌کنند آن است که در قوانین صادراتی ما که از سال‌های دور دارد اجرا می‌شود، تنها الزامی که قید شده است ‏گواهی بهداشتی صادر کننده است، این در حالی است که پروتکل‌های کشور‌های مقصد ‏سالهاست که عوض شده؛ چرا که از سلامتی مردم‌شان مواظبت می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی، نیاز هست که گواهی سلامت محصول، ضمیمه محصول ‏صادراتی شود و در آن باید مشخص شود که محصول توسط چه کسی تولید، بسته‌بندی و صادر شده است.

نیکزاد گفت: لازم است ‏باغداران و کشاورزان محصول شناسنامه‌دار تولید کنند و اطلاعاتی شامل محل تولید، میزان سم ‏مصرفی، کیفیت و نوع سم و اینکه سموم مصرفی باید مورد تایید سازمان خواروبار ‏جهانی‎ (FAO) ‎و کشور‌های مقصد باشند‎. در آن درج شده باشد.

به گفته نیکزاد، کشور‌های مقصد نگفته بودند که محصولی با این مختصات می‌خواهند و بعد ‏از ارسال این موانع را ایجاد کرده اند.

او معتقد است: استفاده از دانش و تخصص کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در زمینه تولید محصولات کشاورزی ضروری است و نظام مهندسی کشاورزی باید با باغداران  ‏ارتباط تنگاتنگ و بر روند تولید محصول نظارت داشته باشند تا سموم اضافه و مضر استفاده ‏نشود.‎

وی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید تا صادرات انتقاد، کرد و گفت: سیب‌های ‏صادراتی استان قابل رقابت با سیب‌های ترکیه، آمریکا و جا‌های دیگر است که هم اکنون رقبای ‏سرسختی در بازار صادراتی ایران هستند.

نیکزاد از باغداران خواست تا تحت تاثیر فضای ‏روانی رقبا قرار نگرفته و سر محصولات خود نزنند‎. ‎

رییس اتحادیه صادرات و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی گفت‎:‎ اخیرا استاندار محترم، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت به شدت پیگیرند تا مشکلات ‏بوجود آمده حل شود.

به گفته او، هیاتی از کانال اتاق بازرگانی به سرپرستی نایب رییس ‏کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه به زودی به هندوستان اعزام می‌شوند‎. ‎

او گفت: لازم است حداقل دو کشتی به سمت هندوستان، به ناوگان دریایی ایران افزوده شود ‏و در ایام پیک صادراتی، که بین مهرماه تا فروردین سال آینده است، نرخ کرایه کانتین‌ها ‏ثابت بماند‎. ‎

نیکزاد رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی اعضای اتحادیه را هم خواستار شد و گفت: در این ‏ارتباط با معاون وزیر صمت مکاتبه شده و اگر مساعدت شود مشکلات زیادی را می‌توان حل ‏کرد‎

وی از باغداران خواست محصولات شناسنامه‌دار تولید کنند و خواستار آن شد که برای توسعه ‏صنایع بسته‌بندی و سورتینگ، وزارت جهاد کشاورزی به تولید‌کنندگان وام‌های کم بهره بدهد ‏تا زنجیره تولید، بسته‌بندی و صادرات تکمیل گردد‎. ‎

برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی کشور طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده این محموله‌ها که شامل فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه، سیب زمینی صادراتی به ازبکستان و کیوی صادراتی به هندوستان بوده که عودت آنها منجر به گمانه زنی‌های فراوان درباره سلامت محصولات کشاورزی تولیدی ایران شده است.

در استان آذربایجان غربی سالانه نزدیک به هفت میلیون تن محصولات بخش کشاورزی تولید می شود که این استان از نظر تولید سیب درختی در کشور مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی آذربایجان غربی محصولات کشاورزی آذربایجان آذربایجان غربی کشور های مقصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد

رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فضل‌الله رحمتی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی خود در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو شرکت دارد.

وی با اشاره به حضور 41 شرکت تولیدی محصولات صادراتی در استان که موفق به گرفتن استانداردهای جهانی در 6 گروه کالایی شده‌اند، عنوان کرد: با تقویت زیرساخت‌های تولیدی و صادراتی، این استان اکنون 30 محصول صادرات محور است.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به بخش‌های غرفه استان در نمایشگاه ایران اکسپو که شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است، افزود: حضور در این نمایشگاه مشتری‌های جدید و افزایش مقاصد صادراتی را برای استان به همراه دارد.

رحمتی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در استان افزایش 25 درصدی داشته است، مطرح کرد: شیرخشک، اسکیم، پودر بستنی، خوراک آبزیان، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان و کیلنکر، محصولات صادراتی استان به شمار می‌روند.

رئیس سازمان صمت استان خاطرنشان کرد: سنگ ساختمانی، سیلندر گاز، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از دیگر محصولات صادراتی استان هستند.

انتهای پیام/7540

  

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»