Web Analytics Made Easy - Statcounter

میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ با حدود ۲۴ دلار افزایش نسبت به سال پیش از آن، به ۷۸ دلار برای هر بشکه رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، میانگین سالانه بهای سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکم ژانویه سال جاری میلادی (۱۱ دی‌ماه) ۷۸ دلار برای هر بشکه بود.

بهبود اقتصادها از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱ با وجود نگرانی‌های موجود درباره سویه‌های مختلف این ویروس سبب شد میانگین قیمت سبد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ ، ۲۳ دلار و ۶۲ سنت افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار منتشرشده از سوی دبیرخانه اوپک، بهای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی داشت و با ۲۳ دلار و ۶۲ سنت افزایش از ۵۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه در یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ به ۷۸ دلار برای هر بشکه در نخستین روز سال ۲۰۲۲ رسید.

میانگین سالانه بهای سبد نفتی اوپک حدود ۲۴ دلار افزایش یافت

نمودار تغییر ماهانه قیمت سبد نفتی اوپک نشان می‌دهد قیمت سبد نفتی این سازمان از ماه ژانویه تا مارس حدود ۱۰ دلار افزایش و در ماه سوم کمی کاهش یافت. بهای نفت اوپک از ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در ابتدای ماه ژانویه به ۶۱ دلار و ۵ سنت در ماه فوریه و سرانجام به ۶۴ دلار و ۵۶ سنت در ماه مارس و در ابتدای ماه آوریل با بیش از یک دلار کاهش به ۶۳ دلار و ۲۴ سنت رسید.

در سه ماه دوم سال روند تغییر قیمت کاملاً افزایشی بود و در مجموع بیش از ۱۰ دلار افزایش یافت، به‌طوری که بهای نفت خام با ۱۰ دلار و ۹ سنت افزایش نسبت به ابتدای ماه آوریل (۶۳ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه) در ابتدای ماه ژوئیه به ۷۳ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید.

با وجود اینکه نوسان قیمت در ۶ ماه منتهی به پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر بود و اوج قیمت سبد نفتی اوپک هم در این بازه زمانی ثبت شد، قیمت نفت در پایان این دوره حدود ۵ دلار بالاتر از  رقم ثبت‌شده در ابتدای ماه ژوئیه بود و ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ سهم بیشتری در افزایش قیمت سبد نفتی این سازمان داشت.

بهای نفت اوپک در ابتدای ماه اوت نسبت به روز نخست ماه ژوئیه ۳ دلار کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید و پس از آن روند بهای نفت این سازمان در ماه ژوئیه دوباره افزایشی شد و در آغاز ماه سپتامبر به ۷۳ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه رسید.

اوج قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱، در ابتدای ماه اکتبر ثبت شد که ۸۲ دلار و ۱۱ سنت برای هر بشکه بود.

با بهبود تقاضا و بهتر شدن اقتصادها در پی کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا، اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند که از ماه اوت هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شد.

روند تغییر قیمت سبد نفتی اوپک در سه ماه پایانی سال  ۲۰۲۱ با نوسان ملایم‌تری تغییر کرد و با وجود اینکه بهای نفت این سازمان در دو ماه ابتدایی این بازه کاهشی بود در ماه پایانی سال دوباره افزایشی و کمی از زیان‌های دو ماه پیش از آن جبران شد.

قیمت نفت اوپک در ابتدای ماه نوامبر حدود ۲ دلار پایین‌تر از ماه اکتبر و ۸۰ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه بود و این روند نزولی در طول ماه نوامبر هم ادامه یافت و قیمت نفت خام این سازمان در ابتدای ماه دسامبر به ۷۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت‌ انواع نفت خام در فاصله دو نشست ماه‌های نوامبر و دسامبر ائتلاف اوپک پلاس تحت تأثیر اعلام برداشت کشورهای مصرف‌کننده بزرگ از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام و شیوع سویه اومیکرون ریزش کرد.

فرآیند تصمیم‌گیری برای تولیدکنندگان اوپک‌پلاس با این شرایط پیچیده شد. با این حال، اوپک‌پلاس در نشست خود در اوایل ماه دسامبر تصمیم گرفت سیاست افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه را در ماه ژانویه هم ادامه دهد.

قیمت نفت خام با کاسته شدن نگرانی‌ها از سویه اومیکرون کرونا، در ماه دسامبر روندی افزایشی به خود گرفت و در نهایت بهای سبد نفت خام اوپک در یکم ماه ژانویه ۲۰۲۲ به ۷۸ دلار برای هر بشکه رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه) ۷۸ دلار و ۹۳ سنت ثبت شد، در حالی‌ که دوشنبه (۱۳ دی‌ماه) ۷۸ دلار بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

 

برچسب هادبیرخانه اوپک قیمت سبد نفت اوپک قیمت نفت اوپک

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: دبیرخانه اوپک قیمت سبد نفت اوپک قیمت نفت اوپک آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سنت برای هر بشکه رسید قیمت سبد نفتی اوپک سبد نفتی اوپک بهای سبد نفتی ابتدای ماه بهای سبد نفت قیمت سبد نفت دلار افزایش اوپک در سال سال ۲۰۲۱ ماه ژانویه ماه ژوئیه بهای نفت نفت اوپک قیمت نفت نفت خام ثبت شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران علیه مرکز پژوهش های مجلس نوشته است؛

اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهمتر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مسأله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متأسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.

سیاسی‌کاری در جایگاه کارشناسی

از مصادیق این اتفاق می‌توان به گزارش اسفند سال گذشته این مرکز در خصوص عملکرد وزارت بهداشت اشاره کرد که با واکنش نمایندگان نیز مواجه شد؛ تا آنجا که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در واکنش به آن گزارش ورود مرکز پژوهش‌های مجلس به امور سیاسی را خلاف فلسفه تشکیل آن و موجب یأس و ناامیدی مردم ارزیابی کرد و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به مجعول بودن برخی گزارش‌ها و مشخص نبودن منشأ صحت‌سنجی داده‌هایشان معترض شدند.

به جز آن سخنرانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اواخر سال گذشته و اظهارنظر ترامپ‌هراسانه او که از فرط تعدد واکنش‌های منفی، گوینده را ناچار به ارائه توضیح کرد، انتشار گزارش‌های منفی اقتصادی مدعی پیش‌بینی افزایش نرخ تورم، بروز بحران انرژی و افزایش فقر که با قلب واقعیات و نادیده گرفتن اقدامات مثبت و امیدآفرین بیشتر به مذاق رسانه‌های آن سوی آب خوش می‌آمدند با این همه اگر چه در اهمیت وجود نهاد کارشناسی و مشورتی در ذیل قوه قانونگذاری و نظارت کشور شکی نیست و نیز تردیدی در حق نمایندگان برای بیان دیدگاه‌هایشان وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد حاکم شدن رویکرد مسئولانه و کارشناسی در اظهارنظرها و بازگشت از کارکرد سیاسی و رسانه‌ای به وظیفه اصلی یعنی بازوی مشورتی نمایندگان مجلس در بررسی لوایح و طرح‌ها در زمره ضروریاتی است که باید در مجلس آتی در دستور کار قرار گیرد.

پیشگویی خیالی یک نماینده از نرخ دلار

در کنار چنین رویه‌ای تزریقی بود که اظهاراتی التهاب‌آفرین و غیرمسئولانه آن هم از سوی برخی نمایندگان مجلس و دادن سیگنال‌های منفی به بازار ارز در روزهای اخیر به تیتر رسانه‌های تلگرامی سوداگر تبدیل شد. چنین است که در فراموشی منافع کلان کشور در شرایطی که بسیاری از رصدکنندگان بازار بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان را دور از انتظار نمی‌دانند، یک نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ضمن تکرار ادعاهای پیشینش مدعی شده است که «دولت تلاش دارد قیمت دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد.»

ورود برخی نمایندگان به فاز محاجات ارزی با دولت و طرح اظهاراتی که بیش از هر چیز به کار دلالان ارزی برای بازگرداندن بازار به سمت و سوی افزایش قیمت می‌آمد، چهارشنبه گذشته و ضمن برگزاری جلسه مشترک با تیم اقتصادی دولت آغاز شد. مجلس در آن جلسه از ارائه برنامه برای مقابله با مشکلات ارزی در صورت ارائه نشدن برنامه مکتوب دولت تا چهار روز بعد سخن گفت؛ تعیین ضرب‌الاجلی که اگر چه با وجود نتایج مثبت سیاست‌های ارزی دولت بی‌موقع می‌نمود اما مسبب خبرسازی‌های منفی شد. کما اینکه دست گشاده‌ای برای تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد مدیران جایی برای این‌گونه موضع‌گیری‌های سیاسی باقی نمی‌گذاشت. شاید به همین دلیل بود که سه روز بعد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با گفتن اینکه «مجلس برنامه ارزی جدیدی ندارد و دولت و بانک مرکزی همان مصوبات قبلی را اجرایی می‌کنند» سعی کرد موضع پیشین را تصحیح کند.

ادعاهای التهاب‌آفرین

با این حال این پایان ماجرا نبود. چه آنکه روز گذشته اظهارات غیرمسئولانه و نامستدل یک نماینده بار دیگر خبرساز شد. ذبیح‌الله اعظمی ساردویی که با وجود عضویت در کمیسیون کشاورزی، طرف مصاحبه رسانه‌های منتقد دولت در موضوع ارز است و حدود سه هفته پیش در گفت‌وگو با «جماران» رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده بود، این بار در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» نه تنها آن ادعا که نادرستی‌اش در همین مدت مشخص شده است را اصلاح نکرد که با اتهام‌زنی به دولت مدعی شد که برنامه بانک مرکزی نگه داشتن قیمت دلار بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است. گویا نه این نماینده و نه رسانه‌هایی که این جمله را به تیتر اخبار خود تبدیل کردند از خود نپرسیدند که دولت چرا باید در حالی که توانسته با وجود همه تحولات جاری بین‌المللی دلار را به مسیر کاهش قیمت بکشاند و از این حیث کارنامه قابل دفاعی مستند سازد، با تلاش برای نگه داشتن نرخ دلار در محدوده‌ای بالاتر برای خود مسأله‌سازی کند؟

بی‌هنری با ترامپ‌هراسی

اعظمی ساردویی در تلاش برای یافتن استدلالی مؤید پیش‌بینی‌های ارزی‌اش پای احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ در امریکا و به ریاست جمهوری رسیدن او را پیش کشید. واقعیت این است که نادرستی این استدلال را باید در تفاوت رویکرد دولت حاضر با دولت پیشین و امکان اثرگذاری تصمیمات بیگانگان در شرایط داخلی جست‌وجو کرد.

تأثیر خروج ترامپ از برجام در اقتصاد قابل انکار نیست. اما قابلیت اثرگذاری بیش از هر چیز ناشی از رویکرد دولت وقت و پیوند دادن همه امور به امر متزلزل برجام بود. حال آنکه رویکرد دولت رئیسی بر افزایش استقلال اقتصاد کشور از تحولات سیاست خارجی بویژه برجام تأکید داشت. رویکردی که بر اساس آن دولت نه تنها در سه سال گذشته کار اقتصاد را معطل نگه نداشت، که در هنگامه‌ مواجهه نظامی با رژیم صهیونیستی هم بازار ارز را مدیریت کرد و به آرامش و ثبات بازگرداند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901195

دیگر خبرها

  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • قیمت ارز مرکز مبادله‌ای ۹ اردیبهشت؛ افزایش قیمت دلار و یورو
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین