Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، ۴۳ سال پیش در چنین روزی ساروی ها برای نشان دادن انزجارشان از کشتار بی رحمانه مردم در شهرهای مختلف کشور و اعلام همبستگی با انقلاب و انقلابیون اقدام به راهپیمایی کردند، اقدامی که به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود و بلافاصله هم لبیک قاطبه مردم ساری را در پی داشت.

در این راهپیمایی دو تن از شهروندان ساروی به نام های سید اسماعیل عابدین پور و محمد عسگری توفیقی به درجه رفیع شهادت نایل شدند تا وقایع ۱۸ دی ساری برای ماندگاری در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی با خون سرخشان نوشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر اسناد شفاهی تاریخ انقلاب اسلامی حدود ۲۰ هزار نفر از جمعیت مازندران در این روز از مسجد جامع ساری که آن زمان کانون انقلابیون معروف بود به سمت میدان ساعت و خیابان ۱۸ دی که آن زمان " شاه عباس " نام داشت و میدان شهداء که در آن زمان به آن " دروازه گرگان " می گفتند ، در حمایت از قیام مردم ایران بر ضد رژیم ستمشاهی به خیابان ها ریختند و با ماموران ارتش و ساواک که قصد سرکوبی این قیام خیابانی مردم ساری را داشتند، درگیر شدند که علاوه بر زخمی شدن چندین نفر ۲ نفر از جوانان ساروی نیز به شهادت رسیدند.
قیام ۱۸ دی ساری را شهید  " عبدالوهاب قاسمی " یکی از طلاب مازندرانی بر عهده داشت، روحانی ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کسوت نماینده مردم ساری وارد مجلس شورای اسلامی شد و هفتم تیر ماه سال ۶۰ در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسید.

راهپیمایی مردم ساری از مسجد جامع به سمت میدان ساعت شروع شد و پس از گذر از خیابان ۱۸ دی به میدان شهداء رسید. راهپیمایان پس از رسیدن به این میدان قصد داشتند مجسمه شاه را که در آنجا قرار داشت ، تخریب کنند که به درگیری با ماموران رژیم منتهی شد.

بر اساس گزارشات تاریخی ، در روز ۱۸ دی ۵۷ ، فرماندهی شهربانی ساری برعهده فردی به نام سروان " خلج " یکی از نیروهای متعصب وفادار به رژیم طاغوت بود که برای سرکوب قیام مردم ساری دستور شلیک داد و پس از آن مردمی که در حال فرار بودند با رگبار ماموران رژیم زخمی شدند که ۲ نفر به نام های شهید اسماعیل عابدین پور و محمد عسکری توفیقی به شهادت رسیدند.

قیام ۱۸ دی مردم ساری از یک جهت دیگر هم مهم است ؛ این که بسیاری از شهروندان بی تفاوت نسبت به جنایات رژیم شاهنشاهی با ماهیت این رژیم از نزدیک آشنا شدند . همین مردم که به دلایلی در راهپیمایی شرکت نمی کردند ، پس از حمله ماموران به انقلابیون و تظاهرکنندگانی که در حال فرار بودند ، درب خانه هایشان را بر روی مردم گشودند و به آنان پناه دادند تا به دست دژخیمان تفنگ به دست و سرنیزه دار نیفتند.

در واقع حرکت انقلابی مردم مازندران پس از قیام ۱۸ دی ماه ۵۷ مردم ساری رنگ و بوی دیگری گرفت و تا ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و به این ترتیب بود که قیام ۱۸ دی ماه ساری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد.

یک روز جلوتر از قم 

استاندار مازندران در پیامی که به مناسبت ۱۸ دی صادر کرد ، نوشت : در آستانه ی قیام تاریخی مردم استان بویژه مردم ساری در ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷ هستیم که پیشران حرکت های نهایی و قیام سراسری ملت و حتی پیشتر از ۱۹ دی قم عزیز بوده است که در لبیک به ندای امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه ) تا پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ تداوم داشته است.

سیدمحمود حسینی پور افزود : بی شک تاریخ، مردمی‌تر از انقلاب اسلامی به خود ندیده است؛ مردمانی بزرگ که وارثان این انقلاب عظیم اند و در طی ۴۳ سال همواره با بصیرت و معرفت وفادارانه، امامین انقلاب را لبیک عملی گفته و نجیبانه با صبر انقلابی پای عهد خویش ماندند .

وی ادامه داد : در بازخوانی حوادث انقلاب اسلامی و طی طریق کردن این مسیر نورانی و یادآوری ایام الله دهه فجر به تعبیر قران نشانه های امید آفرین برای انسان های صبور و شکور است. وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : دی ماه امسال در دهه ی بصیرت در آستانه ی چهل و چهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های آغازین چله ی جدید انقلاب، مردم عزیز و بصیر ایران اسلامی بویژه ولایتمداران دیار علویان با حضور عاشقانه و خالصانه خود در سردترین روزهای سال، وفای به عهد را به بهترین شکل تفسیر کردند و ضمن بیعت با آرمان های بلند معمار و معیار انقلاب، امام راحل (ره)، با امام خامنه ایِ عزیز تجدید پیمان کردند . شکر این نعمت مزید لطف خداوند است. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» یعنی رابطه مستقیم میانه شکر و ازدیاد نعمت وجود دارد.

وی افزد : این مردم انقلابی و بصیر، با حضور حماسی در سالگرد ۹ دی و روز میثاق با ولایت، تکریم و تشییع جانانه از شهدای افلاکی خوشنام گمنام و تعظیم حماسی و شایسته و ماندگار از سردار دل‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ره و تعزیت و اقامه ی عزای حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا ( سلام الله علیها )، جلوه های چشم نواز و بی بدیل محبت و عشق و بزرگواری و گرمای خود را به رخ زمستان کشیدند .

حسینی پور تصریح کرد : یکی از موضوعات مهم مندرج در بیانیه ی گام دوم انقلاب که منشور جامع هدایت امت است، معنویت و اخلاق است که در دی ماه امسال فضای عطرآگین معنوی نوید بخش عصری باشکوه در عرصه ی معرفت و تحقق جامعه ی اسلامی و آنگاه به فضل الهی تمدن نوین اسلامی با ظهور حضرت حجت ( ارواحنا فداه ) خواهد بود.

استاندار مازندران ضمن گرامی داشت شهدای ۱۸ دی ساری و قدردانی از مردم مازندران ، نوشت : در خلق حماسه هایی از این دست نقش علما و نخبگان و اصحاب رسانه نقشی اساسی است. از نماینده ی معزز ولی فقیه، ائمه محترم جمعه و علما، سپاه کربلا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صدا و سیمای مرکز استان، اصحاب رسانه و بویژه هیات های مذهبی و جوانان پر شور و ولایی استان تشکر و قدردانی می کنم .

حسینی پور تاکید کرد : فضای معنوی استان مازندران انگیزه ی مضاعف به مدیران می دهد و صد البته مسئولیت آنها را سخت و رسالت آنان را سنگین تر می‌کند . امید است انرژی معنوی آزاد شده، در خدمت کار و تلاش شبانه روزی همه ی خدمت گذاران قرار گیرد. بصیرت فاطمی، مکتب کار و تلاش و جهاد حاج قاسم و اخلاص شهدای گمنام به عنوان درخشان ترین درس های دهه بصیرت امسال باید در رگ و خون مدیران در خدمت بی منت به مردم نجیب و شریف استان مازندران جاری گردد. از خداوند متعال؛ عزت و سعادت مردم عزیز دیار علویان را خواهانم .

برچسب‌ها ساری استانداری مازندران سید محمود حسینی پور نوری شهید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری استانداری مازندران ساری استانداری مازندران شهید پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی قیام ۱۸ دی مردم ساری حسینی پور ۱۸ دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل و سرجنگلبانی سرخرود در راستای مقابله با قاچاق چوب، از کارگاه‌های چوب‌بری و مراکز دپو و خرید و فروش چوب بازدید کردند.

در جریان این بازدید سرزده، مأموران منابع طبیعی موفق به کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق شدند.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پیام تبریک دکتر قاضی‌زاده هاشمی به مناسبت چهاردهمین سالروز تأسیس بانک دی
  • مازندران در دهه کرامت غرق در جشن و سرور می‌شود
  • بازدید استاندار گیلان از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان
  • اجرای ۳۰ برنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • پیام تبریک فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز بسیج سازندگی
  • پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی