Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه روش‌های آبیاری نوین راندمان آبیاری را از ۵ یا ۵۵ درصد به ۷۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد گفت: ۷۰ درصد اراضی آبی استان به دلایل مختلفی از جمله خرده مالکی، کیفیت آب و وضعیت مالکیت اتلافی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز نشده است.

به گزارش قدس آنلاین، جعفر جوادی در خصوص روش‌های آبیاری بخش کشاورزی در استان اظهار کرد:  در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و ۷۰ درصد باقی مانده به دلایل مختلفی از جمله خرده مالکی، کیفیت آب و وضعیت مالکیت اتلافی به سامانه نوین آبیاری تجهیز نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود بلکه مجددا جذب زمین شده و به سفره‌های آب زیرزمینی باز می‌گردد. اجرای روش‌های نوین آبیاری باعث ارتقاء راندمان و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی می‌شود.

وی افزود: اولین و اصولی‌ترین اقدام در استان به منظور ارتقاء بهره‌وری آب و افزایش راندمان آبیاری، اجرای عملیات لوله‌گذاری و انتقال آب از روش‌های سنتی به روش‌های علمی و جلوگیری از تبخیر و تعرق اضافی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه  ۸۴.۵ درصد آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین هرگونه مشکل کم‌آبی بیشترین لطمه را به این بخش خواهد زد. همچنین ۶۲ درصد آب بخش کشاورزی از چاه‌ها و ۳۸ درصد از قنوات، چشمه‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود.  با نصب کنتور هوشمند و محدودیت در برداشت آب بخش کشاورزی از آبیاری زیرزمینی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جوادی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هدررفت آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: روش‌های آبیاری نوین راندمان آبیاری را از ۵ یا ۵۵ درصد به ۷۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. از طرفی تابش شدید خورشید و تبخیر آب در استان مانع استفاده بهینه از آب موجود می‌شود. بنابراین اصلاح روش‌های آبیاری نقش اساسی در بهبود راندمان و استفاده بهینه از آب دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون روش‌های نوین آبیاری در استان در حال اجرا و پیگیری است، زیرا این روش‌ها نقش مهمی در تولید بیشتر خواهد داشت. از جمله راه‌های افزایش راندمان آبیاری می‌توان به توسعه گلخانه‌ها، پوشش‌دار کردن باغات، استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به تنش آبی و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات استراتژیک اشاره کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سامانه نوین ابیاری نوین آبیاری راندمان آبیاری بخش کشاورزی روش های آبیاری روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است

جواد کافی کُندری مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: تعجیل و شتابزدگی در کار‌ها مهمترین دلیل وقوع حوادث در حوزه برق بوده و عدم کاربرد تجهیزات ایمنی مناسب عامل دوم شناخته شده است.

او افزود: به کارگیری ابزار و تجهیزات فنی و ایمنی مناسب می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد از شدت آن می‌کاهد و یا حتی ممکن است وقوع آن را به صفر برساند.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی ادامه داد: برخی از حوادث حوزه برق که از آنها به عنوان «حوادث به خیر گذشت» یاد می‌کنیم گزارش نمی‌شود، اما این حوادث که کسی در آنها آسیب نمی‌بیند نقطه خطر را نشان می‌دهد.

کندری بیان کرد: اگر درس‌های لازم از حوادث ختم به خیر گرفته شود، حوادث جزئی و جدی رخ داده بسیار کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد حوادث برق عمومی یا مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: از ۱۵ مورد حادثه رخ داده در این حوزه ۹ مورد برق گرفتگی و «آرک زدگی» فشار متوسط بوده و سایر حوادث به دلیل تصادفات رانندگی یا برق گرفتگی فشار ضعیف رخ داده است.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اطلاع رسانی خطرات شبکه و تاسیسات در بین آحاد جامعه به خصوص طرح‌های ساختمانی با توجه به این حوادث آشکار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت