Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@00:24:40 GMT

شناسایی شیوع هاری از خفاش‌ها به انسان

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۰۵۶۶

شناسایی شیوع هاری از خفاش‌ها به انسان

به گزارش «تابناک» به نقل از سیناپرس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که اخیراً سه نفر در این کشور بر اثر هاری مرتبط با خفاش ها جان خود را از دست دادند. این گزارش تعداد کل موارد هاری در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ را ۵ نفر اعلام کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد که شاهد افزایش شدید نسبت به سال‌های قبل در این حوزه هستیم و باید توجه داشت هیچ مورد گزارش شده هاری در افراد در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در ایالات متحده گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی، تعداد خفاش های هار گزارش شده به سیستم ملی نظارت بر هاری از سال ۲۰۰۷ ثابت بوده است.

سه مورد مرگ اخیر طی یک بازه زمانی پنج هفته ای بین اواخر سپتامبر و اوایل نوامبر در آیداهو، ایلینوی و تگزاس اتفاق افتاد که یکی از قربانیان کودک بود. گفتنی است دو مورد از موارد مواجهه قابل اجتناب بودند زیرا در یکی از آنها، خفاش در خانه قربانی زندگی می کرده و در مورد دیگر، قربانی با دستان خالی خفاش را برداشته بود.

دکتر رایان والاس دامپزشک و متخصص هاری در این رابطه گفت: ما راه درازی را برای کاهش تعداد افرادی که هر ساله به هاری مبتلا می ‌شوند پیموده ‌ایم، اما این موارد اخیر ، یادآور این است که تماس با خفاش‌ها یک خطر واقعی برای سلامتی جامعه است.

قرار گرفتن در معرض خفاش های آلوده عامل اصلی ابتلا به هاری در انسان است که ۷۰ درصد موارد را تشکیل می دهد. کارشناسان توصیه می کنند اگر با خفاش تماس داشته اید این موارد را در نظر بگیربد: طبق گفته متخصصین، نیش خفاش همیشه علامت قابل ‌توجهی باقی نمی ‌گذارد زیرا هاری می تواند از طریق بزاق آلوده این حیوان نیز پخش شود.

به همین دلیل اگر تماس مستقیمی با خفاش داشته یا حتی مشکوک به تماس هستید و مثلا با مواردی مانند پیدا شدن خفاش در اتاقی که شخصی در آن خوابیده یا کودکی بدون مراقبت بوده است، باید حتما توسط یک پزشک متخصص بهداشت عمومی یا بالینی ارزیابی شوید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده همچنین اعلام کرد که هیچ یک از افرادی که فوت کردند، پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) دریافت نکردند، واکسن‌هایی که در صورت دریافت قبل از شروع علائم می‌توانند از بروز هاری جلوگیری کنند.

واکسن هاری به صورت چهار دوز در قسمت فوقانی بازو تزریق می شود.معمولاً بین سه هفته تا سه ماه طول می کشد تا علائم پس از قرار گرفتن در معرض خفاش ظاهر شود، اما ممکن است این علائم در زمان کم تری نیز رخ دهد. باید توجه داشت که اگرچه واکسن هاری در پیشگیری از بیماری تا زمانی که علائم ایجاد شود مؤثر است، اما بیماریهاری تقریباً همیشه پس از شروع علائم، کشنده است.

به همین دلیل است دریافت واکسن بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض خطر احتمالی و قبل از شروع علائم بسیار مهم است. متخصصین تاکید می کنند از تماس با خفاش ها خودداری کنید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اومیکرون مذاکرات وین سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس خفاش انتقال بیماری ویروس کرونا هاری اومیکرون مذاکرات وین سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس ایالات متحده خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف قاچاق سوخت در هندیجان

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ کامران خوشناموند گفت: در پی وصول گزارش‌های مردمی مبنی بر دپوی سوخت قاچاق در انبارهای حاشیه شهرستان هندیجان موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارکنان انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پس از شناسایی محل مذکور و هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از محل یادشده، ۲۷ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف و ۱۲ دستگاه خودرو وانت و سواری را که حامل سوخت قاچاق بودند، توقیف کردند.

فرمانده انتظامی هندیجان با اشاره به دستگیری ۱۲ نفر در این رابطه و تحویل به مرجع قضائی، تصریح کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت اطلاع از هرگونه دپو و یا قاچاق کالا و سوخت مراتب را به پلیس ۱۱۰ گزارش دهند تا نسبت به شناسایی و دستگیری مجرمان اقدام شود.

کد خبر 6095322

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • کشف بقایای اجساد انسان‌ها در مقر هیتلر در لهستان
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • یک سوال از بی بی سی ؛ چگونه نیکا بعد از تعرض و قتل، با مادرش تماس گرفت! | رسانه انگلیسی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • کشف قاچاق سوخت در هندیجان
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • یک شبکه می‌خواهد لیگ برتر را به آمریکا ببرد!