Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-03@03:29:47 GMT

اتصال شبکه برق ایران به شهر هرات

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۱۳۳۶

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، ظرفیت انتقال برق ایران به افغانستان را ۱۷۵ مگاوات برشمرد و گفت: اکنون ۱۱۰ مگاوات برق به این کشور صادر می‌شود.

به گزارش بازارنیوز، «محمدعلی فرحناکیان» افزود: اکنون شبکه برق کشورمان به شهر هرات افغانستان متصل است و توسط سه یا چهار خط انتقال برق انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: ظرفیت انتقال برق ایران به این کشور ۱۷۵ مگاوات است که ۱۱۰ مگاوات آن صادر می‌شود و طرح‌های بزرگی هم پیش‌بینی شده که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: سه سال پیش بعد از آن‌که مسوولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان به وزارت نیرو واگذار شد، وزیر نیروی وقت سفری به این کشور داشت و پس از آن با سفر معاون برق وزارتخانه به افغانستان توافق‌های خوبی انجام شد، اما دولت قبلی افغانستان و شرکت برق «برشنا» همکاری خوبی نکردند و پیگیری‌های متعدد از مراکز مختلف هم جواب نداد و ایراد‌های خاص می‌گرفتند.

فرحناکیان اضافه‌کرد: اکنون و با جابه‌جایی دولت در افغانستان پالس‌های مثبتی داده شده است، از جمله نخستین وزیری که از دولت طالبان به ایران سفر کرد «عبدالطیف منصور» وزیر آب و برق بود که یک ماه و نیم پیش به تهران آمد.

وی بیان‌داشت: در این سفر قول‌های خوبی داده شد، البته هنوز دولت جدید در افغانستان به‌طور کامل مستقر نشده است و نظام حکمرانی و تصمیم‌گیری مشخص نیست.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: با این حال نخستین نکته مثبت برای ما این بود که قرارداد صادرات برق‌مان در سفر وزیر آب و برق افغانستان به صورت طولانی‌مدت منعقد شد و امید است طرح‌های توسعه‌ای قبلی هم هرچه زودتر عملیاتی شود، زیرا نفع و خیر آن به هر دو ملت خواهد رسید.

گفتنی است توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشور‌های همسایه مطابق استاندارد‌های بین‌المللی با هدف گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق، یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیرو بر آن تاکید دارد و اجرای آن را از سیاست‌های اصلی خود برشمرده است.

«علی‌اکبر محرابیان» در برنامه اعلامی خود، تکمیل برنامه‌های دیپلماسی برق از جمله سنکرون کردن (اتصال) شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشور‌های خلیج‌فارس از طریق کابل زیر دریا را مورد تاکید قرار داده است.

پیشتر هم وزیر نیرو با اشاره به سنکرون شبکه برق کشور با کشور‌های همسایه، گفت: امکان تبادل برق با افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق وجود دارد.


/دانشجو

برچسب ها: شبکه برق کشور ، افغانستان ، برق لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QHw

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: شبکه برق کشور افغانستان برق شبکه برق کشور برق ایران وزیر نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۱۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان نقطه اتصال منطقه است

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان گفته است افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

مولوی عبدالکبیر در مراسم فراغت دانشجویان دانشگاه پولی‌تخنیک در کابل گفت پروژه‌های بزرگ اقتصادی کاسا یک هزار، تاپی و ترانزیت منطقه‌ای بدون حضور افغانستان ناممکن است و طالبان خواستار عملی شدن این پروژه‌ها هستند.

او همچنان از کشورها و شرکت‌های بزرگ دعوت کرد تا به افغانستان آمده و سرمایه‌گذاری کنند.

طالبان پیش از این نیز خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش‌های مختلف در افغانستان شده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • افغانستان نقطه اتصال منطقه است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد