Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:20:24 GMT

نیاز جامعه امروز به فرهنگ فاطمی

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۲۸۲۰

نیاز جامعه امروز به فرهنگ فاطمی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هنگامه خاندوزی *: با ترویج فرهنگ بی اخلاقی و بی بند و باری جامعه از اصل و ماهیت خود فاصله گرفته و این می‌تواند یک زنگ خطر برای مسئولان فرهنگی باشد.

در کوچه و پس کوچه‌های شهر که قدم می زنیم با پوشش زنان و مردان به تغییرات فکری و فرهنگی جامعه بیشتر پی می بریم.

با وجود تلاش‌های بسیاری که در چند دهه اخیر برای مبارزه با تهاجم فرهنگی شده اما سبک زندگی فاطمی در زیر سایه غفلت مسئولان فرهنگی کمرنگ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قشر جوان جامعه و دختران ما از اصل فرهنگ فاطمی دور افتاده اند و نازیبایی‌ها به اندازه‌ای برای این نسل توسط دشمنان زیبا جلوه داده شده است که نمی‌توانند زیبایی مطلق جهان هستی و نور حقیقی سیره و سلوک حضرت زهرا (س) را ببینند.

اگر تاریخ را بخوانیم مجبور به تکرار آن نیستیم، در تاریخ همیشه مهم‌ترین شیوه دشمنان دین به عنوان یک استراتژی، نشر فساد و فحشاء در جوامع اسلامی و دینی است.

امروز مسئولان فرهنگی ما نیاز دارند که لباس رزم پوشیده و پا به میدان بگذارند و به این فکر کنند که کجای کار را اشتباه رفته اند که دشمن تا این اندازه موفق شده است به اهداف خود دست یابد.

اگر دشمنان اسلام ثروت و قدرت زیادی دارند، ما هم از فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی (ص) بهره مند بوده و هستیم، الگویی همچون حضرت زهرا (س) در میان ما است که در همه ابعاد زندگی یک انسان موفق و کامل است اما چرا نتوانسته ایم از داشته‌های خود آنگونه که باید استفاده کنیم؟

شاید قرار گرفتن در ایام فاطمیه برای ما یک تلنگر باشد که با شناخت بهتر زندگی حضرت زهرا که الگوی کامل همه زنان و مردان آزاده است بتوانیم کمی از چالشی که با آن مواجه شده ایم و خانه، خانواده و جامعه ما را دچار مشکل کرده است دور شویم.

مسلماً اگر الگوی زندگی افراد در جامعه، الگوهای اسلامی و فاطمی باشد، بسیاری از مشکلات و معضلات برطرف خواهد شد.

زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) در همه ابعاد از جمله تقوا، عبادت، ولایت‌مداری، همسرداری و ایثارگری، برای همه ما یک الگوی کامل و جامع است؛ ایثار، فداکاری و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در راه دفاع از مبانی اصیل دینی، برای همه ما درس است.

تاکنون در ادبیات دینی ما حضرت فاطمه (س) به عنوان یک شخصیت عابده مطرح شده است، شخصیتی مظلوم. باید از تک بعدی مطرح کردن شخصیت حضرت پرهیز کنیم و اگر بتوانیم سایر ابعاد وجودی حضرت مثلاً شاعر بودن، زیبایی دوستی، رابطه عاطفی وی با پدر و فرزندان و رابطه عاشقانه وی با همسر که مصادیق آن وجود دارد را به بیان ساده مطرح کنیم هرکسی به تناسب نیاز خود از این الگو بهره مند می‌شود.

حضرت فاطمه (س) منشوری نورانی است که از هر طرف به آن نگاه کنیم درخشندگی دارد پس یک بعدی مطرح کردن و فقط پرداختن به مصائب حضرت که دوره محدودی از زندگی وی بوده آن هم به شکل غلط و غیرمستند تاریخی جاذبه‌ای برای پیروی ایجاد نمی‌کند.

متأسفانه مسئولان فرهنگی آن گونه که شاید و باید برای شناخت سیره معصومین و الگوسازی در این زمینه فعالیت نکرده اند، برای همین نسل جوان ما به دنبال الگوهایی رفته است که از فرهنگ و اخلاق بی بهره هستند.

متأسفانه بسیاری از زوایای زندگی حضرت زهرا (س) در جامعه ما ناشناخته باقی مانده است و مردم درک درستی از سبک زندگی این حضرت ندارند. به همین دلیل در الگوگیری از این بانوی عالم موفق عمل نکردیم. به طوری که جامعه ما روز به روز به سمت تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، سستی اخلاقیات و معنویات، فساد و انواع بی بندوباری، بی اهمیت شدن مفهوم خانواده، زندگی‌های خارج از چارچوب شرعی، ازدواج‌های سفید و غیره حرکت کرده است

امروز نسل جوان بین هنجارها و ناهنجارها سردرگم مانده است، بسیاری از نااخلاقی ها برای این نسل ارزش شده است، فضای مجازی تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام پر شده از الگوهای ناهنجاری اخلاقی و فساد که متأسفانه طرفداران زیادی دارند و هر چه بی اخلاقی‌ها بیشتر شود به تعداد دنبال کنندگان آنها هم اضافه می‌شود.

شاید وقت آن رسیده باشد که مسئولان فرهنگی از خواب غفلت بیدار شوند، متأسفانه اگر کمی به برنامه‌های رادیو و تلویزیون، فیلم‌های سینمایی، نشر کتاب‌ها و اجرای برنامه‌های تئاتر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد ما در بحث فرهنگی گل به خودی زیاد زده‌ایم و آنچه که کشور ما را به اینجا رسانده که جوان ما احساس کند ازدواج سفید بهترین گزینه برای زندگی آزاد است بیشتر از دشمن، برخی از مسئولان فرهنگی بی تدبیر مقصر بوده‌اند.

* فعال رسانه‌ای

کد خبر 5393505

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان حضرت زهرا س تهاجم فرهنگی قاسم سلیمانی دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی ویروس کرونا بوشهر عکس استانها خطبه های نماز جمعه سیلاب شهید گمنام ایام فاطمیه خسارات سیلاب کرمانشاه تشییع شهدا شهید سلیمانی آمار کرونا مسئولان فرهنگی حضرت فاطمه حضرت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین 1403 و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسنرده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاههای مختلف در مراسم اربعین پرداخت و درعین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی درجهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف آمام حسین(ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت ، عدالت و مبارزه با فساد ، استقلال و آزادی ، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بعنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما بعنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش نمایید ، امام حسین(ع) هم افرادی را که دراین مسیر گام بر می دارند در دنیا دستشان را می گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دراین جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین 1403 ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه ، آخرین اقدامات ، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر