Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@02:06:12 GMT

مذاکرات وین در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۲۸۳۳

مذاکرات وین در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت شهر وین علاوه بر میزبانی گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در سطوح مختلف، شاهد حضور دیپلمات‌ کره‌ای و رایزنی نماینده سعودی با طرف‌های مختلف بود.

به گزارش مشرق، ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها که از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین آغاز شد، در چند روز گذشته نیز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص رایزنی‌هایی بین هیأت ایرانی به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به صورت دو و چند جانبه با طرف‌های ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام برگزار شد.

ادامه دور هشتم مذاکرات در وین با رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه کلید خورد و پس از آن نیز مذاکره کننده ارشد ایران با مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به گفت‌وگو نشست.

روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه نیز رایزنی‌ها در سطوح مختلف در جریان بود و روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه نیز مذاکرات به صورت فشرده و مستمر در سطح روسای هیأت‌ها و همچنین در سطح کارشناسان به صورت دو و چندجانبه برگزار شد. در روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه هم علیرغم آنکه به مناسبت یکی از اعیاد مسیحی، اتریش تعطیل رسمی بود، ولی مذاکرات در این روز هم در سطوح مختلف برگزار شد. علاوه بر رایزنی‌های دو و چندجانبه هیأت ایرانی، براساس موضوعات مرتبط با مذاکرات، نمایندگانی از نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز با هدف تسریع در روند مذاکرات و ارائه نظرات دقیق کارشناسی در وین در جلسات مرتبط شرکت کردند.

انریکه مورا و همچنین رؤسای هیأت‌های سه کشور اروپایی روز پنجشنبه نیز با علی باقری دیدار کردند و از سوی دیگر ۱+۴ علاوه بر برگزاری نشست‌های داخلی، جلساتی را نیز با طرف‌ آمریکایی حاضر در وین برگزار کردند.
مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهاراتی در جمع خبرنگاران مذاکرات را «مثبت و رو به جلو» خواند و گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به نتیجه همچنان در جریان است.

پیش از این هم مقامات ایرانی اعلام کردند که با جدیت و برای حصول نتیجه وارد این مذاکرات شده‌اند و این موضوع نیز غربی‌ها نیز به این موضوع اذعان داشته‌اند، ولی همه این موارد منوط به اراده آمریکا برای رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ها است. 

در همین زمینه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای نروژی با بیان اینکه فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است، گفت: طرف‌های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام است .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره تأکید کرد که دور هشتم مذاکرات وین مذاکره را در مسیر صحیح قرار داد و گفت که اگر طرف‌های غربی، نیت و اراده داشته باشند، می‌توان در وین به یک توافق خوب دست یافت.

آنگونه که پیش از این نیز «سعید خطیب‌زاده»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم که متضمن منافع ایران ذیل برجام باشد. توافقی که اطمینان حاصل کنیم آمریکا بار دیگر حقوق بین‌الملل را به مسخره نمی‌گیرد، توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود هم با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم.

* سفر دیپلمات کره‌ای به وین

در هفته‌ای که گذشت دیپلمات کره‌ جنوبی نیز به وین سفر کرد. «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی که بر اساس درخواست خود سفری به وین داشت، روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه با علی باقری در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد. همانگونه نیز که از ابتدا برخی منابع آگاه اعلام کردند این سفر ارتباط مستقیمی به مذاکرات جاری در وین نداشت و آنگونه که علی باقری در دیدار با همتای کره‌ای خود اعلام کرد مذاکرات وین هر نتیجه‌ای نیز به همراه داشته باشد دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا هم نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌های ایران باشد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی در این دیدار عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند و در این جلسه باقری به وی گفت که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که عملاً تاکنون تحولی در این زمینه رخ نداده است. 

معاون وزیر خارجه کره جنوبی همچنین با اولیانوف نماینده روسیه در وین دیدار کرد و اولیانوف در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «امروز با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار کردم که برای اعلام حمایت از مذاکرات درباره برجام و رایزنی با مشارکت‌کنندگان در این توافق درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، وارد وین شده است».

وزارت خارجه کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه این کشور در دیدار با کشورهای عضو برجام و آمریکا در اتریش تأکید کرده که سئول به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت در مذاکرات وی ادامه می‌دهد.

علاوه بر این روز پنجشنبه اخباری مبنی بر رایزنی هیأت عربستان سعودی به ریاست «عبدالله بن خالد» با طرف‌های حاضر در وین منتشر شد و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار با این هیأت خبر داد. این دیپلمات سعودی روز پنجشنبه همچنین با «فیلیپ ایریرا» رئیس تیم مذاکره کننده فرانسه در وین دیدار کرد. براساس اخبار منتشر شده، «عبدالله بن خالد» نماینده عربستان سعودی روز جمعه با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در وین دیدار کرد و علاوه بر این با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم به گفت‌وگو پرداخت.

نماینده عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چندی پیش گفته بود که این کشور مذاکرات کنونی در وین را از نزدیک زیر نظر دارد و در اظهاراتی مداخله جویانه افزود: ایران باید بداند گذشت زمان به نفعش نیست و نباید تعلل کند.

گفتنی است چندی پیش نیز «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی (+) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «نیکلاس دندیاس» همتای یونانی در آتن گفته بود که عربستان سعودی از «تخلفات ایران به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای» نگران است.

این اقدامات سعودی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ایران آمادگی خود را برای برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان در بغداد اعلام کرده است و در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده چندی پیش در اظهاراتی عنوان کرد: ما لیستی به طرف مقابل دادیم و امیدواریم پاسخ‌ها را دریافت کنیم. بی اعتمادی های بین دو طرف و واقعیت‌هایی درباره اختلاف نظرها وجود دارد و دو طرف تلاش می‌کنند با رویکرد سازنده به جلو برود و منتظر هستیم پاسخ را بگیریم و آمادگی برگزاری دور پنجم در بغداد را داریم.

از سوی دیگر در هفته‌ای که گذشت، مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز از گفت‌وگو با طرف‌های غربی در مذاکرات وین به منظور تاثیرگذاری بر روند مذاکرات سخن گفتند. در همین خصوص نیز وبگاه آمریکایی آکسیوس (+) در گزارشی به نقل از منابع آگاه از تلاش رژیم صهیونیستی برای مجاب کردن آمریکا و سه کشور اروپایی به منظور تهدید ایران با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» خبر داد و نوشت که مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند که تا به حال تنها انگلیسی‌ها خودشان را پذیرای این ایده نشان داده‌اند.

علاوه بر این، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه اذعان کرد که در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود درخواست کرده که جامعه بین‌الملل به فشارها بر جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به طرف‌های مقابل هشدار داده که تاثیرپذیری از طرف‌های ثالث خارج از مذاکرات روند گفت‌وگوها را پیچیده‌تر می‌کند. 

در همین خصوص بهتر است عربستان سعودی به جای مداخلات این چنینی همه تلاش خود را مصروف کند تا این مذاکرات به نتیجه برسد.

مذاکرات در وین در روز جمعه نیز در سطوح مختلف در جریان بود و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه ۱۷ دی ماه در اظهاراتی گفت که در خصوص مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده، اگرچه زمان رو به اتمام است و افزود: همچنان مطمئنم که می‌توانیم به توافق برسیم، اما زمان رو به پایان است.

علاوه بر این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این در اظهاراتی با بیان اینکه «کمی پیشرفت» در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده ابراز امیدواری کرده بود که در روزهای بعد به پیشرفت‌ها اضافه شود. 

از سوی دیگر، «میخائیل اولیانوف» نیز روز جمعه در توئیتی نوشت: «اکنون تمامی مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین این را تایید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی به سوی توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها حاصل شده، اگر چه تلاش‌های اضافی مداوم برای دستیابی به این هدف ضروری است».

وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند که این دور از مذاکرات ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت علی باقری کره جنوبی رابرت مالی کمیسیون مشترک برجام برجام نشست وین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت جمهوری اسلامی ایران هفته ای که گذشت معاون وزیر خارجه وزیر امور خارجه خارجه کره جنوبی رژیم صهیونیستی عربستان سعودی کمیسیون مشترک سطوح مختلف مذاکره کننده همین خصوص رفع تحریم ها انریکه مورا روز پنجشنبه مذاکرات وین گفت وگو رایزنی ها علی باقری روز جمعه هیأت ها آذر ماه دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۲۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸ اردیبهشت، روز جهانی نجوم در ایران

روز جهانی نجوم و هفته جهانی نجوم در از سال ۱۹۷۳ (۱۳۵۲) با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌شود. این روز جهانی هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته بین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع (شب هفتم) قرار دارد، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، هفته نجوم امسال در ایران از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود تا ۳۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. انجمن نجوم ایران، روز ۲۸ اردیبهشت را که مقارن با شب ۹ ماه قمری است، به عنوان اصلی روز نجوم انتخاب کرده و آن را «نجوم ایران، همبستگی و تعامل» نامیده است.

عناوین روزهای این هفته جهانی به این شرح است:

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: نجوم راهنمای زندگی

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت: نجوم، گرامی‌داشت زمین و حفظ آسمان تاریک

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: نجوم و هوش مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت: نجوم، علوم شهروندی و نقش شهروندان دانشمند

جمعه ۲۸ اردیبهشت: نجوم و دانشمندان ایرانی (به مناسبت بزرگداشت خیام)

شنبه ۲۹ اردیبهشت: نجوم فراتر از مرزها

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: نجوم ایران، همبستگی و تعامل

برای کسب اطلاع از برنامه‌های نجومی در شهر یا محل سکونت خود می‌توانید به روابط‌عمومی انجمن نجوم ایران مراجعه کنید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900197 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی نجوم در ایران
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • اضافه شدن ۲ بالگرد به ناوگان امدادی و آموزشی همدان
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید
  • مربی لژیونر ایرانی در راه لیورپول