Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان، بر اجرای طرح کاداستر با هدف حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و متذکر شد: در نظام دینی باید عاقلانه و هوشمندانه اقدام کنیم تا منابع طبیعی و محیط زیست ما حفظ شود.

آیت الله رسول فلاحتی در دیدار با مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که با حضور مدیرکل و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برگزار شد، با اشاره به توجه اسلام به جنگل و درخت و درختچه، اظهار کرد: آیات و روایات اسلامی اهمیت ویژه ای برای منابع طبیعی قائل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اسلام بریدن درخت و آتش زدن جنگل را جایز نمی داند، گفت: منابع طبیعی باید مرکز قابل توجه برای همه نهادها و دستگاه ها و سازمان ها باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، خطه شمال به ویژه گیلان را مملو از جنگل های انبوه طی یک قرن اخیر دانست و تصریح کرد: اطلاحات ارضی در دوران پهلوی اول و دوم بسیاری از این جنگل ها را از بین برد؛ البته مردم در ابتدا خوشحال بودند، اما بعد از یک دهه فهمیدند که نعمت بزرگ جنگل را از دست دادند.

امام جمعه رشت، جنگل های ارزشمند هیرکانی را بازمانده عصر یخبندان دانست و ادامه داد: تا صد سال پیش جنگل نشینان آسیب به درختان نمی رساندند و از بقایای درختان به عنوان زغال استفاده می کردند، اما طی چند دهه اخیر به دنبال تقطیع اراضی وراثتی، شاهد کم شدن و ارزشمند شدن زمین شدیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت زمین در استان های شمالی به ویژه در دهه اخیر، خاطرنشان کرد: در گذشته مردم انگیزه محو جنگل را نداشتند، اما امروز ارزش زمین موجب شده شاهد نابودی منابع طبیعی باشیم.

آیت الله فلاحتی، انفال را متعلق به امام زمان(عج) دانست و یادآور شد: مدیریت انفال اعم از دریا و ساحل و کوه و دشت و جنگل و بیابان در دوران غیبت با ولی فقیه بوده و باید از این میراث حراست شود. متاسفانه مردم هنوز جایگاه منابع طبیعی به ویژه جنگل را در نظام زندگی خود نمی دانند.

وی یکی از آفات منابع طبیعی گیلان در دهه اخیر را تصرف اراضی و ویلاسازی دانست و گفت: باید از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال شود، اما نباید ویرانگری فرهنگی و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند. متاسفانه برخی از پروژه ها موجب نابودی اکوسیسم و زیست بوم شده است.

امام جمعه رشت، با اشاره به قطع درختان برای احداث سد، تصریح کرد: در اجرای پروژه های عمرانی باید پیوست منابع طبیعی و محیط زیست در نظر گرفته شود تا هیچ درختی بدون دلیل قطع نشود.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه طرفدار منابع طبیعی و محیط زیست هستیم، اظهار کرد: گیلان در سال ۳۰ میلیون جمعیت شناور دارد و لذا اولین آسیب گردشگران تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، زیرا زباله های پلاستیکی تولید می کنند و درختان و بوته ها را آتش می زنند.

وی بر اجرای طرح کاداستر با هدف حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و متذکر شد: در نظام دینی باید عاقلانه و هوشمندانه اقدام کنیم تا منابع طبیعی و محیط زیست ما حفظ شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منابع طبيعي انفال منابع طبیعی و محیط زیست ولی فقیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت

سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مراسم نوزدهمین سالگرد شهادت مهندس ناصر پیروی و یادواره شهدای انفال با بیان اینکه حراست از جنگل خط قرمز این شهید والامقام بود، گفت: شیوه مبارزاتی و برخورد شهید پیروی با قاچاقچیان و سوداگران چوب یک الگوی تمام عیار است.

او شهید پیروی را بسیار مقرراتی، مسئولیت پذیر، جدی و پرتلاش در کار دانست و افزود: شهید ناصر پیروی با فریاد عدالت خواهی، تن قاچاقچیان چوب در گیلان را به لرزه در آورده بود.

شهید راه انفال، صیانت و حافظ منابع طبیعی، شهید ناصر پیروی، متولد سال ۱۳۳۸ در روستای چشناسر منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل بود، سال ۱۳۵۹ وارد وزارت جهاد سازندگی شد و پس از طی مدارج تحصیلی دانشگاهی در مقطع کاردانی و پس از آن اخذ مدرک کارشناسی تا سال ۱۳۷۱ در سازمان جهاد سازندگی استان گیلان خدمت کرد و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شد.

او در سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماسال منصوب و با مدیریت جهادی، ضمن ایجاد وفاق و همدلی بین همکاران و همچنین استفاده مناسب از مشارکت خوب مردم این شهرستان، فعالیت‌های شایان توجهی در خصوص پاسداشت از انفال الهی به انجام رساند و عملکرد درخور تقدیری ارائه داد.

مهندس پیروی در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها مبارزه قاطع با قاچاقچیان چوب و غارتگران جنگل و جلوگیری از تجاوز آنان به انفال الهی، نهایتا به دلیل امتناع از برآوردن خواسته‌های گروهی سودجو، به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید و به عنوان شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی مشهور شد.

بیشتر بخوانید: هجدهمین سالروز شهادت مهندس ناصر پیروی + تصاویر

این شهید گیلانی مدافع انفال در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ در مسیر عزیمت به محل کار ربوده شد. پس از چند روز  جست‌وجو، پیکر بی جان او در منطقه جنگلی هفت دغنان شهرستان صومعه سرا پیدا شد و در نهایت در زادگاهش به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه